تخلیه حباب خودرو ادامه دارد

قیمت خودروهای داخلی و خارجی همچنان با روند نزولی در مسیر کاهش قرار دارد و احتمالا با دستور معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، این روند تقویت خواهد شد و شاهد افت بیشتر قیمت ها خواهیم بود

بررسی های میدانی اگزیم نیوز نشان می دهند قیمت خودروهای داخلی و خارجی همچنان با روند نزولی در مسیر کاهش قرار دارد و احتمالا با دستور معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، این روند تقویت خواهد شد و شاهد افت بیشتر قیمت ها خواهیم بود.

به این ترتیب باید گفت دوره رشد قیمت خودرو که از سال پیش آغاز شده بود و بیش از 6 ماه سخت ادامه یافت اکنون تقریبا متوقف و روند معکوس شده است.

کارشناسان می گویند شرایط کنونی نشان می دهد که قیمت ها در آن دوره حباب بوده و حالا که این حباب در حال تخلیه شدن است صف های فروش خودرو در بازار باعث تشدید روند کاهشی قیمت می شود.

این موضوع در بازار خودروهای خارجی شدید تر به چشم می خورد به طوریکه قیمت برخی از این خودروها تا 150 میلیون تومان کاهش یافته است. البته ناگفته پیداست که در مرحله رشد قیمت نیز این گروه از خودروها با رشد بیشتری روبرو بودند.

شنیده ها حکایت از آن دارد که دولت عزم خود را جزم کرده تا قیمت ها را واقعی کرده و آرامش را بر بازار حاکم نماید و در همین رابطه قیمت گذاری خودرو با استفاده از اهرم شورای رقابت را در دستور کار خود قرار داده است.

این در حالی است که میل به خرید خودرو نیز به دلیل قیمت های بالا در بازار کاهش یافته است زیرا در قیمت های فعلی قدرت خرید به شدت پایین است و از طرفی قیمت ها منطقی نیستند و همین موضوع در برخی لایه های جامعه تصمیم به خرید را به تعویق می اندازد و به این ترتیب بازار به فاز رکودی وارد می شود؛ اتفاقی که از ابتدای سال جاری شاهد آن بوده ایم.

در این بین اما نگاهی به آمارهای تولید خودرو در داخل حکایت از آن دارد که در دو ماهه اول امسال تولید خودرو در کشور 24 درصد کاهش یافته و به 140 هزار و 917 دستگاه انواع خودرو رسیده است.

ایران خودرو تولید خود را 54 درصد کاهش داده اما این رقم برای سایپا 0.7 درصد بوده است. این آمارها در شرایطی منتشر می شوند که خودروسازان در بهترین وضعیت قیمتی قرار داشتند و انتظار می رفت با منابع مالی که از بازار به دست می آورند تلاش کنند تا تیراژ تولید را بالا ببرند اما این اتفاق نیفتاده است.

به این ترتیب پیش بینی می شود کاهش قیمت ها مشکلات خودروسازها را بار دیگر افزایش داده و اعتراضات آنها را در پی داشته باشد و به علاوه احتمال آن که خودروساز به کاهش قیمت از کارخانه دست بزند بسیار بعید است.

با این حال اگر کارخانه تن به کاهش قیمت ندهد احتمالا با کاهش فروش روبرو خواهد شد زیرا بازار به صورت روانی در انتظار کاهش قیمت ها نشسته و بنابراین معاملات قفل شده اند و مقاومت خودروسازها می تواند دوره رکود را طولانی تر کند.

در این بین هستند کسانی که به امید واسطه گری در دوره رشد قیمت اقدام به خرید کرده اند و حالا که قیمت ها کاهش یافته و دورنمای آن هم کاهشی است به دنبال فروش حواله های خرید خودرو هستند که در چنین بازاری افت قیمت حواله ها نیز دور از ذهن نیست.

البته برخی دست‌اندرکاران اقتصادی به روند رو به افت قیمت‌ها انتقاد دارند و می گویند هیچ اتفاقی در سیاست‌گذاری مسئولان در صنعت خودرو نیفتاده و بازار بر اساس اینکه ایران قصد مذاکره با دولت آمریکا را دارد یا خیر، معلق است و تا مشخص شدن سیاست مقامات ایرانی در زمینه تصمیمات بین‌المللی اقتصاد درگیر این جوسازی‌ها و نوسانات پیش می‌رود. اما در مقابل برخی دیگر معتقدند این وضعیت تخلیه حبابی است که بی دلیل در قیمت ها دمیده شده بود و طبیعی است که این حباب با سیاست های دولت بترکد.

کد خبر 28162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =