تبدیل تهدید به فرصت با تنوع بخشی به کالای صادراتی

محسن محمدباقرزاده گفت: زمانی برای ما شرایط بحرانی محسوب می شودکه به چند محصولات صادراتی اکتفا کنیم؛ هر چقدر این تنوع بیشتر و مبتنی بر دانش بومی باشد به همان اندازه ما از تهدیدات خلاص می‌شویم و سوار بر موج فرصتها می شویم.

دکتر محسن محمدباقرزاده در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز کارآمدی سیاست های اقتصادی را یکی از مهمترین مولفه های رشد اقتصاد ملی دانست و گفت: طی چهل سال گذشته همواره تحت فشار بوده ایم  و بر این باورم که تنوع در محصولات صادراتی  و درآمدهای ارزی شرایط را برای ما سهل می‌کند؛ زمانی برای ما شرایط بحرانی محسوب می شودکه به چند محصولات صادراتی اکتفا کنیم؛  هر چقدر این تنوع بیشتر و مبتنی بر دانش بومی باشد به همان اندازه ما از تهدیدات خلاص می‌شویم و سوار بر موج فرصتها می شویم.

محمدباقرزاده اذعان داشت:  هیچ‌گاه یک مدیر کارآمد نمی‌گوید اوضاع ما بد است چرا که معتقد است که در دل هر تهدید فرصتی نهفته شده که باید با دقت و واکاوی مناسب آن فرصتها را کشف و از آن بهره برداری کرد؛ البته در بعضی از جاها ناکارآمدی داریم که عموما مبتنی بر ناکارآمدی نیروی انسانی است، نارکارمدی نه به منابع برمی‌گردد نه به ذخائر و تنها  به مدیریت منابع انسانی، سرمایه انسانی و رهبری نیروی انسانی در سازمانها مربوط می شود.

 وی افزود:اگر در زمینه کارآمدی منابع درست عمل کنیم بی تردید نیروهای ریسک پذیر و توانمند می توانند تهدید را به فرصت تبدیل کرده و  قطعاً شرایط فعلی را به راحتی پشت سر بگذاریم. هیچ کشوری در دنیا نیست که در معرض  تهدیدهای مختلف قرار نگیرد؛ هر رقیبی یک تهدید است و اتفاقا این تهدید، رقابت را ایجاد می کند؛ شرکتها و سازمانهای مختلف در دنیا  همواره فضای  رقابتی خود را می‌سنجند و متناسب با آن راهکارهای صحیح را کشف کرده و به کار می بندند.

محسن محمدباقرزاده بیان داشت: تغییر ربطی به فضای بیرون ندارد و همیشه از فضای درونی کشور شروع می شود؛ با وجودی که هرساله شعار جدیدی در حوزه اقتصاد طراحی می کنیم اما به نتیجه مورد دست پیدا نکرده و با هدف گذاریها فاصله داریم؛ به نظر می رسد در بخش مدیریت چند شاخگی وجود دارد،گاها دیده می شود که مزاحمت و تداخل در منافع در تصمیم گیریها اخلال ایجاد می کند؛ از نظر من مجلس مقتدر می تواند این اشکالات را رفع کند؛ اگر مجلس هوشمند باشد و قوانین، قوانینی خوب، عمیق، حساب شده و بی نیاز از تغییر و تبصره  باشند می توان به شکل گیری یک مدیریت اصولی و کارآمد امیدوار بود؛ کشورهایی که از قوانین پایدار به قدمت صدها سال برخوردارند، می توانند برنامه ریزی هایی استراتژیک برای آینده طراحی کنند. این برنامه ها به دلیل برخورداری از عمق و دقت کافی، این اطمینان را به سیاستگذاران می دهد که در مسیر درست حرکت می کنند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: به طور خاص در بخش صادرات کشور، تا زمانی که این کارآمدی در مولفه‌های علم اقتصاد و فن اقتصاد تعریف و تبیین نشود هرگونه صادراتی در مسیر توسعه، مختل خواهد شد.

 محمدباقرزاده در ادامه، قرار گرفتن در استراتژیک ترین نطقه جهان، برخورداری از نظام حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی را از مهمترین مزیت های کشور دانست و گفت: در کنار مزیت های بی نظیری چون ذخائر عظیم نفت و گاز و معادن مختلف، این ظرفیت را داریم که به جای خام فروشی مواد مورد نیاز دنیا را تولید و صادر کنیم؛ برای این منظور لازم است  زیرساختهای علمی خود را تقویت کرده و برای سرمایه‌گذاری اکتشافی جایگاه ویژه ای قائل شویم؛ برخورداری از 7 درصد منابع دنیا و 1درصد جمعیت دنیا امتیاز ویژه ای است که مقام معظم رهبری در بیانیه دوم خود در سال جدید به آن اشاره کرده و خواستار توجه بیشتر به امر ایجاد ارزش افزوده شدند.

محسن محمدباقرزاده تاکید کرد نباید گول صادرات سهل و راحت محصولات خام خود شویم؛ چرا که با وجود ارزآوری اسان از این حوزه، پویایی اقتصاد ملی تحت الشعاع قرار می گیرد.وی گفت: در حوزه صادرات، باید مراقب باشیم که در دام صادرات همه داشته های خود بصورت خام فروشی نشویم؛ تولید کالاهای متنوع از یک محصول خام می تواند منجر به تنوع صادراتی شده و بازارهای صادراتی ما را تقویت کند؛هر چه بازار تقاضای دنیا نسبت به محصولات داخلی کشورمان متعدد و زیاد باشد امنیت درآمد ارزی کشور تضمین می شود.

این اقتصاددان تصریح کرد: چرخه ایجاد ارزش افزوده می تواند ضامن حفظ بازارهای صادراتی ما باشد؛ در اینصورت است که بدون ترس از آینده صادرات می کنیم، چرا که محصول صادراتی ما یک کالا نیست بلکه مجموعه ای از کالای مختلف است.

 

کد خبر 28174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =