افت ۱۳ درصدی سرمایه گذاری خارجی در سال ۲۰۱۸

جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۸ با کاهشی ۱۳درصدی به سطح ۱.۳ هزار میلیارد دلاری رسیده است

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۸ با کاهشی ۱۳درصدی به سطح ۱.۳ هزار میلیارد دلاری رسیده است که دلیل اصلی آن نیز بازگشت گسترده سود تجمیع‌شده شرکت‌های چندملیتی آمریکا در دو فصل نخست ۲۰۱۸ بوده است.

آنکتاد در این گزارش اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸، جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اقتصادهای توسعه‌یافته با کاهشی ۲۷ درصدی به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۴ رسیده است.

در این سال جریان ورودی سرمایه به اروپا نصف شد و به کمتر از ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت. این کاهش عمدتا به خاطر جریان منفی ناشی از بازگشت سرمایه اقتصادهای اصلی و همچنین کاهش چشمگیر ورودی سرمایه به انگلیس بود.

در ۲۰۱۸، جریان ورودی سرمایه به آمریکا نیز روندی نزولی داشت و با کاهش ۹ درصدی به سطح ۲۵۲ میلیارد دلار رسید. البته جریان ورود سرمایه به کشورهای درحال توسعه سال گذشته روندی باثبات را تجربه کرد و افزایشی ۲ درصدی یافت.

در نتیجه این افزایش و کاهش غیرمنتظره سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کشورهای توسعه‌یافته، سهم اقتصادهای توسعه‌یافته از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهانی به رکورد ۵۴ درصد رسید.

از دیگر آمارهای ارائه شده در گزارش «آنکتاد»، عملکرد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به تفکیک کشورها است که آمارهای مربوط به ایران در جدول آمده است. 

به گزارش «آنکتاد» جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به آفریقا، به‌رغم کاهش جریان ورود به برخی اقتصادهای بزرگ این قاره، با افزایشی ۱۱ درصدی به سطح ۴۶ میلیارد دلار رسید.

دلیل اصلی این افزایش ناشی از سرمایه‌گذاری‌های جست‌وجوی منابع، ایجاد برخی تنوع‌ها در مدل‌های سرمایه‌گذاری و بهبود سرمایه‌گذاری در آفریقای جنوبی پس از چندین سال سطح سرمایه‌گذاری حداقلی بود.

جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به کشورهای آسیایی درحال توسعه، بزرگ‌ترین منطقه جذب‌کننده سرمایه جهانی نیز سال گذشته افزایشی ۴ درصدی یافت.

ارزش پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌های حوزه سبز این منطقه پس از وقفه در سال ۲۰۱۷، سال گذشته افزایشی دو برابری را تجربه کرد. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب البته نتوانست روند مثبت ۲۰۱۷ خود را حفظ کند و سال گذشته ۶ درصد کاهش یافت.

بر این اساس سطح سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی این منطقه هنوز نیز ۲۷ درصد پایین‌تر از اوجی است که در دوره رونق کالایی تجربه شد و در نهایت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کشورهای از لحاظ ساختاری ضعیف و در معرض آسیب سال گذشته همچنان در سطح کمتر از ۳ درصد مجموع جهانی باقی ماند. البته روند نزولی جریان ورودی سرمایه به کشورهای کمتر توسعه‌یافته سال گذشته معکوس شد و به سطح ۲۴ میلیارد دلار رسید، سطحی که معادل میانگین یک دهه‌ای این منطقه است.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 28176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =