رشد صادرات محصول هم افزایی دولت و بخش خصوصی

آمار صادراتی حاکی از رشد هشت درصدی صادرات در دوماهه اول سال ۹۸ و کاهش نه درصدی واردات در این محدوده زمانی است؛ جدا از اینکه آیا کاهش واردات مطلوب هست یا نه، کشور رشد ۲۷ درصدی صادرات در ادیبهشت ماه تجربه کرده است

آمار صادراتی حاکی از رشد هشت درصدی صادرات در دوماهه اول سال 98 و کاهش نه درصدی واردات در این محدوده زمانی است؛ جدا از اینکه آیا کاهش واردات مطلوب هست یا نه، کشور رشد 27 درصدی صادرات در ادیبهشت ماه تجربه کرده است.

محمد لاهوتی در خصوص دلیل رشد صادراتی دو ماهه اول سال جاری به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: به دلیل عدم انتشار جزییات نمی توان تحلیل دقیقی از این جریان ارائه کرد اما به نظر می رسد رشد صادرات میعانات گازی، کاهش دستورالعمل های صادراتی شتابزده و تعامل بیشتر دولت با بخش خصوصی در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: علی رغم تشدید تحریم ها به دلیل توافقات و تعامل مثبتی که دولت با بخش خصوصی داشته، فعالان اقتصادی با آرامش خاطر بیشتری کار کرده اند.

وی به تاثیر عملکرد بانک مرکزی در رفع دغدغه های ارزی صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: این موضوع در افزایش صادرات کشور بی تاثیر نبوده است.

لاهوتی بیان داشت: خدمات فنی و مهندسی نقطه قوت ماست که متاسفانه در یک دهه اخیر به آن بی توجهی شده و یکی از عمده ترین چالشها برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ضمانت نامه هاست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گشایش دفاتر صندوق ضمانت در بازارهای هدف صادراتی را یکی از راههای کمک به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی خواند و گفت: صندوق ضمانت ایران با همکاری بانک ها  و وزارت صمت عراق و سوریه می تواند شرایط را برای حضور صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی تسهیل کند.

محمد لاهوتی یادآور شد: مشوق های صادراتی نیز می تواند  به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در صادرات خدمات فنی و مهندسی دیده شود؛ از آنجاییکه ایران در این بخش، رقبای سرسختی در بازارهای منطقه دارد، می توان با پرداخت مشوق ها کار را برای صادرکنندگان این حوزه سهل تر کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز در مورد بازار متشکل ارزی گفت: اگر بازار متشکل ارزی بتواند حاشیه اسکناس را مدیریت و از این طریق دست دلالی کشورهای همسایه را قطع کند  در واقع با انجام قیمت گذاری در داخل کشوربه جای  قیمت گذاری در خارج از کشور می توان به نتیجه بخش بودن سیاست های کلان ارزی امیدوار بود.

 

 

کد خبر 28238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =