تراز مثبت تجاری در بهار ۹۸

محمدرضا مودودی در دومین همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه گذاری گفت: در بهار امسال بالغ بر ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات و ۱۰.۲ میلیارد دلار واردات داشتیم که با کاهش ۸.۷ درصدی واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد تراز تجاری مثبت در این مدت بوده ایم

محمدرضا مودودی در دومین همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه گذاری گفت: در بهار امسال بالغ بر 11.5 میلیارد دلار صادرات و 10.2 میلیارد دلار واردات داشتیم که با کاهش 8.7 درصدی واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد تراز تجاری مثبت در این مدت بوده ایم.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز،  مودودی گفت: متاسفانه عملکرد نامناسبی در بخش تولید و ظرفیت های صادراتی داشته ایم به طوریکه کمتر از ۱۳۰ قلم کالای صادراتی با ارزش بالای ۵۰ میلیون دلار داریم که حدود ۳۷ میلیارد دلار از سهم صادرات کشور یعنی ۸۱ درصد از کل صادرات ماست. وابسته به ۱۳۰ قلم کالاست.

وی اظهار داشت: کاهش نرخ ریال در برابر دلار به نفع صادرات عمل کرد و در شرایطی که بسیاری از حوزه ها از جهش ارزی و تحریم ها آسیب دید، اما صادرات غیر نفتی در امان بود.

مودودی  در حوزه تامین مالی واردات گفت: در گذشته منابع ارزی فروان کسب کردیم اما از این منابع برای ایجاد بستر توسعه صادرات غیرنفتی استفاده نکردیم.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور کمتر از سه دهم درصد است در حالیکه با توجه به ظرفیت کشور، باید تولیدناخالص داخلی بالای ۱۵۰ میلیارد دلار داشته باشیم.

به گفته ريیس سازمان توسعه تجارت، ایران  ۴۰۰ شرکت بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات دارد که رقم پایینی است و برای رسیدن به هدف گذاری صادرات 120 میلیارد دلار کافی نیست.

محمدرضا مودودی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: برای صادرات برخی کالاها که با مواد اولیه وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید شده‌اند،عوارضی در نظر گرفته نشده است؛ این فرآیند که با ارز ارزان‌قیمت انجام می‌شود، حتی در صورت رسیدن به صادرات، تخلف است.

مودودی در مورد چگونگی پیگیری این تخلف گفت:  اطلاعات نهایی از پالایش این حساب‌ها به بانک مرکزی اعلام می‌ شود و تمام این افراد به مراجع قضائی و قانونی پاسخگو خواهند بود.باید اعلام کنند که ارز دریافتی را در چه حوزه‌ای مورد استفاده قرار داده اند.

کد خبر 28253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =