اختلاف بالای سهم مالیات از درآمد در مقایسه با اقتصادهای پیشرفته

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به دریافت ۸.۵ درصدی مالیات از درآمدها گفت: در کشورهای پیشرفته ۳۰ درصد درآمد مردم بابت مالیات اخذ می شود و در کشورهای در حال توسعه این رقم ۱۵ تا ۱۸ درصد است

امیدعلی پارسا در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به دریافت 8.5 درصدی مالیات از درآمدها گفت: در کشورهای پیشرفته 30 درصد درآمد مردم بابت مالیات اخذ می شود و در کشورهای در حال توسعه این رقم 15 تا 18 درصد است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: تا زمانی که ریز اطلاعات دقیق و اسناد متقن درباره دارایی ها و درآمد همه اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق سامانه های الکترونیکی ایمن و قابل اعتماد در اختیار سازمان مالیاتی قرار نگیرد قادر نخواهیم بود از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم و اداره عادلانه کشور هم محقق نخواهد شد.

وی مالیات را هزینه زندگی اجتماعی دانست و گفت: تامین هزینه زندگی اجتماعی از طریق روشهای اخذمالیات، استقراض ، فروش نفت و یا چاپ پول است که چاپ پول موجب تورم فزاینده می شود که نوعی مالیات پنهان است که تنها از اقشار متوسط و ضعیف اخذ می شود زیرا اقشار ثروتمند از تورم آسیب نمی بینند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اصلاح پایه های مالیاتی و اصلاح شکل های درآمد و هزینه کشور را ضروری دانست و افزود: حاکمیت ها باید بدانند کی، کجا و چقدر درآمد دارند و برای این کار باید زیرساختارهای الکترونیکی فراهم شود و همه دستگاه های اجرایی موظف شوند اطلاعات افراد و شرکت ها را کامل ، دقیق و بدون خدشه در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند. 

پارسا گفت: هدف سازمان مالیانی در اخذ مالیات، صرفا کسب درآمد نیست، بلکه تنظیم اقتصاد و فعالیت های اقتصادی و جلوگیری از رانت و فساد و فعالیت های سوداگرانه مخل اقتصاد کشور است.

وی فراهم بودن شرایط فرار مالیاتی که نوعی دزدی است انتقاد کرد و افزود: بر اساس برآوردها حدود 30 تا 35 هزار میلیارد تومان در کشور فرار مالیاتی داریم که رقم بسیار بزرگی است که تنها راه مقابله با آن فراهم شدن زیرساختهای الکترونیکی و انتقال اطلاعات اقتصادی همه افراد حقیقی و حقوقی به سازمان امور مالیاتی است. 

پارسا با بیان این که به دنبال هوشمندسازی نظام محاسبه مالیاتی کشور هستیم، درباره اخذ مالیات از عایدی سرمایه هم افزود: در 180 کشور دنیا از عایدی سرمایه مالیات اخذ می شود و این مالیات از تولید یا از سرمایه گرفته نمی شود بلکه از تغییرات یکباره و نامتعارف قیمت اقلام سرمایه ای اخذ می شود و هدف آن تنظیم اقتصاد و جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه است. 

 

کد خبر 28259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =