بازار خودرو در چنبره پیش بینی های مبهم

سه عامل کاهش بهای ارز، ترخیص خودروهای وارداتی و نزدیکی ارزهای نیمایی و آزاد روی بازار خودرو اثر گذار هستند و این سه تا حدودی با ابهام روبرو هستند

بررسی بازار خودروی داخلی کشور نشان می دهد با آن که اتفاقات خوبی در حوزه قیمت خودرو افتاده و افت و خیزها در این بازار بالا است اما هنوز در مقایسه با ابتدای اردیبهشت ماه در برخی محصولات تولید داخل افت قابل توجهی مشاهده نمی شود و حتی برخی خودروها افزایشی هم شده است.

این نشان می دهد علایم کاهنده قیمت بار دیگر متوقف شده اند این در حالی است که در ماه گذشته فشارها روی ترخیص خودروهای وارداتی افزایش یافته و آنطور که معاون امور گمرکی گمرک امروز خبر داد قرار است ۶ هزار و ۶۵۳ خودرو وارداتی بر اساس مصوبه هیأت وزیران ترخیص شوند.

با این حال طی یک هفته گذشته بازار خودروی کشور بسیار تحت تاثیر قیمت دلار قرار گرفت. افت قابل توجه بهای ارز در روزهای اخیر باعث شده تا بازار خودرو هم با این بازار همراه شود و کاهش قیمت هایی را حتی تا محدوده 5 میلیون تومان تجربه کند اما این کاهش هنوز نتوانسته ضرب رشد قیمت های قبلی را بگیرد و باید گفت قیمت ها هنوز بالا است.

طی روزهای اخیر بهای دلار با ورود به کانال 11 هزار تومان باعث شد قیمت خیلی از بازارها از جمله بازار خودرو در کنار سکه و طلا با افت روبرو شود اما دو موضوع در این شرایط قابل تامل است نخست آن که خریداران حاضر نیستند خودرو خریداری کنند زیرا انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند و دوم آن که اهرم های تولیدکنندگان در بازار اجازه افت قیمت را نمی دهند.

به عنوان مثال بسته شدن سایت های قیمتی باعث شده جو روانی لازم برای کاهش قیمتی در این دوره ایجاد نشود از طرفی دلالان و واسطه ها مانع از کاهش قیمت می شوند تا زیان نبینند.

همچنین هنوز پیش بینی ها از آینده سیاسی و احتمال بروز تنش ها در منطقه نامعلوم است. همه این عوامل باعث شده تا بازار به رغم کاهش قیمت دلار با افت شدید و هیجانی در مقایسه با قیمت های ابتدای سال روبرو نشود هرچند در کوتاه مدت تغییرات منفی را از سر گذرانده است.

در این بین مهرداد جمال ارونقی با اشاره به آخرین آمار ترخیص خودرو از گمرک اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ورود خودروی خارجی از تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶ تا تاریخ ۹۸/۰۴/۱۶ در این مدت ۶۶۵۳ دستگاه خودروی وارداتی از گمرک ترخیص شده است.

وی افزود: تاکنون ۳۴۰ دستگاه از خودرو‌های اظهار شده منجر به صدور پروانه نشده و به دلایلی نتوانسته اند مجوز‌های لازم را برای ترخیص اخذ کنند.

معاون امور گمرکی گمرک به یکی از دلایل عدم ترخیص خودرو‌های اشاره کرد و گفت: علاوه بر آمار فوق بالغ بر ۱۰۴۸ دستگاه خودرو نیز با وجود آنکه اظهارشده و پروانه گمرکی دریافت کرده اند امکان خروج آن‌ها فراهم نیست؛ به دلیل آنکه در مهلت یاد شده نتوانستند از گمرک خارج شوند. ارونقی ادامه داد: برای این خودرو‌ها قرار شد پیش نویسی از سوی دستگاه‌های مربوطه مبنی بر تمدید مهلت زمانی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد تا این مانع برطرف شود.

کارشناسان بازار در گفتگو با اگزیم نیوز اعلام کردند که در شرایط فعلی خریداران معتقدند خرید مقرون به صرفه نیست و فروشندگان نیز با آن که پیش بینی کاهش قیمت دارند اما عجله ای برای این کار ندارند و همین موضوع باعث شده بازار خودرو با یک رکود روبرو شود و همین امر نیز دوره های افت قیمت را در این بازار کوتاه کرده است.

در این بین در بازارهای وارداتی افت قیمت به دلیل ترخیص خودروها از گمرک روان تر است و به نظر می رسد این بازار رفتار معقول تری از خود نشان می دهد.

در این بین اما بازار خودرو اکنون با چند نیاز اساسی روبرو است؛ نخست آن که باید یک خبر امیدوار کننده در حوزه سیاسی منتشر شود تا بتواند بازار را به تعادل قیمتی نزدیک سازد. دوم این که تغییرات قیمت دلار به خصوص ارز نیمایی معلوم نیست تا چه حد پایدار باشد.

برخی معتقدند ارز روند کاهشی خود را ادامه داده و قیمت دو ارز نیمایی و بازار به هم نزدیک می شوند در نتیجه تعادل مذکور قیمت خودروهای تولید داخل نیز کاهش می یابد و از طرفی خرید قطعات با هزینه تمام شده پایین تری صورت می گیرد که به نفع تولیدکننده و زنجیره تولید است.

موضوع سوم ترخیص بیشتر خودروهای وارداتی است که می تواند با تحت الشعاع قرار دادن بازار خودروهای داخلی قیمت را در بازار متعادل سازد.

 

کد خبر 28273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =