فاجعه اقتصادی در جهان؛ نتیجه حمله به ایران

اگر آمریکا به ایران حمله نظامی کند فاجعه ای تمام عیار برای دنیا رقم می خورد و این فاجعه اقتصادی از زوایای مختلف قابل بررسی است

یک وبسایت آمریکایی در گزارشی نوشت اگر آمریکا به ایران حمله نظامی کند فاجعه اقتصادی در دنیا رخ خواهد داد و عواقب آن ابتدا دامن آمریکا و متحدان وی را خواهد گرفت.

بنا بر این گزارش تنش ها بین تهران و کشورهای غربی روز به روز در حال افزایش است و توقیف یک نفتکش انگلیسی و دستگیری خدمه آن این تنش ها را افزایش داده است و این موضوع در پاسخ به توقیف کشتی ایرانی است که مقامات جبل الطارق و انگلیسی اخیرا به بهانه انتقال نفت به سوریه آن را متوقف کرده اند.

اخیرا ایران یک پهپاد آمریکایی را نیز سرنگون کرد و طی روزهای اخیر ترامپ ادعا می کند که آمریکایی ها نیز یک پهپاد ایرانی را هدف قرار داده اما هیچ سندی مبنی بر اثبات این امر وجود ندارد. با این حال کارشناسان می گویند آمریکا نباید با ایران درگیر شود زیرا این موضوع برای آن و متحدان آن بسیار مخاطره آمیز است.

ایران از توان نظامی بالایی بعد از جنگ عراق برخوردار شده و در حوزه تنگه هرمز نیز توانسته امکانات دفاعی قدرتمند و شبکه گسترده ای از امکانات نظامی را مستقر کند.

تنگه هرمز از مهمترین موقعیت های حیاتی و استراتژیک برای دنیا محسوب می شود که در اختیار ایران قرار دارد. تنگه هرمز محل اصلی نقل و انتقال نفت خاورمیانه و از حساس ترین موقعیت های خلیج فارس محسوب می شود و هرگونه درگیری در این منطقه و یا بسته شدن آن به هر دلیلی می تواند باعث جهش قیمت نفت و عواقب خطرناک آن برای اقتصاد دنیا شود.

این در حالی است که برآوردها از اقتصاد دنیا نشان می دهد جهان در مرز یک رکود بزرگ قرار دارد و این رکود می تواند به فلج شدن اقتصاد بین الملل حتی بیش از آن چه در سال 2008 رخ داد منتهی گردد.

در چنین شرایطی افزایش بهای نفت به هر دلیلی که باشد شرایط را برای بروز این رکود مهیا می کند بنابراین قدرت های بزرگ جهان از آمریکا و اروپا گرفته تا چین و کره و ژاپن و ... به خوبی می دانند که جنگ با ایران به چه معناست.

از مجموع ۱۰۰ میلیون بشکه تولید روزانه نفت در جهان، ۱۷.۴ میلیون بشکه آن از تنگه هرمز صادر می‌شود، یعنی چیزی حدود یک پنجم و شامل صادرات کشور‌های ایران، عربستان، امارات، عراق، کویت می‌شود که همگی عضو سازمان اوپک هستند.

همچنین قطر تمامی گاز خود که بزرگترین صادرکننده گاز در جهان است را از این تنگه صادر می‌کند و این آمارها به خوبی نشان می دهد تقریبا مشتریان نفتی و گازی اغلب این کشورها در معرض خطر قرار دارند.

در این بین اکونومیست نیز اخیرا در گزارشی موضوع رکود اقتصادی در دنیا را پیش بینی کرده است.

کاهش رشد اقتصادی در کشورهای نوظهور و رسیدن رشد اقتصادی چین به پایین ترین رقم در 27 سال گذشته از یک سو و کاهش بورس های دنیا از سوی دیگر این نگرانی ها را تشدید کرده است.

صندوق بین‌المللی پول هم بر این باور است که رشد اقتصادی جهان در دیگر اقتصادهای پیشرفته کند خواهد شد و اقتصادهای نوظهور به دردسر افتاده‌اند.  بسیاری از اقتصادها حتی برای یک رکود نسبی هم آماده نیستند.

جنگ تجاری تاکنون آسیب‌های جدی حتی به اقتصاد بزرگی همچون چین وارد کرده است. اگر همزمان با کمرنگ شدن محرک‌های اقتصادی و افزایش نرخ بهره، رونق آمریکا جای خود را به رکود دهد، پس از یک دهه رشد اقتصادی پدیده تعجب‌آوری نخواهد بود.

با این تفاسیر از بعد اقتصادی دنیا در معرض یک خرابی تمام عیار قرار می گیرد. اما این همه ماجرا نیست.

این وبسایت آمریکایی می نویسد کشورهای منطقه مثل امارات و عربستان و کویت در معرض حمله نظامی ایران قرار دارند و زیرساخت های اقتصادی آنها از جمله منابع نفتی، پالایشگاه ها و دارایی های اقتصادی آنها در تیررس مستقیم ایران قرار دارد بنابراین هرگونه تجاوز به ایران می تواند عواقب خطرناکی را برای آنها به همراه داشته باشد که این موضوع نیز بر روی قیمت نفت دنیا فشار وارد خواهد کرد و اثر مضاعفی بر این مقوله اقتصادی دارد.

همچنین کشتی های تجاری و نفتکش هایی که از خلیج فارس عبور می کنند قطعا با مشکلاتی روبرو می شوند و به این ترتیب جریان کالا و نفت نیز مختل خواهد شد.

این گزارش در ادامه می نویسد تمام این موارد در شرایطی است که جان بولتون تنها به بسته شدن تنگه هرمز دقت کرده و از سایر جنبه ها به موضوع جنگ علیه ایران نگاه نکرده است. این باز هم تمام ماجرا نیست.

همزمان که ایران در حال حمله به زیرساخت های اقتصادی کشورهای عربستان و امارات است نیروهای یمنی عربستان را با خاک یکسان می کنند. میلیون ها نفر به سمت اروپا حرکت خواهند کرد و یک فاجعه اقتصادی ناشی از مهاجرت برای کشورهای اروپایی رقم خواهد خورد.

با این حال ایران از هیچ یک از این موارد استقبال نکرده و هیچ گاه حتی در زمان جنگ با عراق امنیت نفت دنیا را به خطر نینداخته است.

در چنین شرایطی شرکای اروپایی به جای آن که به آتش ترامپ بدمند باید او را ترغیب به بازگشت به برجام کنند و از بروز یک فاجعه اقتصادی برای دنیا جلوگیری نمایند.

کد خبر 28282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =