سابقه بازرگانان برای واردات مواد اولیه در نظر گرفته نمی‌شود

معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد به منظور تسهیل ثبت سفارش ، مقرر شد تا سقف و سابقه بازرگانان برای واردات مواد اولیه تولید در نظر گرفته نشود

معاون فنی گمرک امروز در نشستی خبری با بیان این مطلب افزود: از بند‌های مصوبه ترانزیت داخلی کالا به مقصد سایر گمرکات است که نیاز به ثبت سفارش سرزمین اصلی دارد؛ برای تسهیل ثبت سفارش و ورود مواد اولیه و واسطه‌ای با منشا ارز حاصل از صادرات نیز مقرر شد سقف و سابقه برای بازرگانان متقاضی واردات مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید در نظر گرفته نشود و الزام به قرارداد با واحد تولیدی ضرورت ندارد.

مهرداد جمال ارونقی با بیان اینکه در ۲۰ و ۲۱ تیرماه با همراهی سازمان‌های دیگر دخیل در تجارت از بندر شهید رجایی بازدید کردیم، گفت: رییس جمهور در دوم تیرماه دستوری درباره رسوب کالا در بنادر به وزیر اقتصاد پیرامون تشکیل کمیته بررسی صادر کرد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران اظهارداشت: در جلسه برگزار شده دستکم ۲۵ فعال اقتصادی با وزیر اقتصاد صحبت کردند و مسایلی درباره ترخیص کالا و مشکلات پیرامون آن مطرح شد.

جمال ارونقی با بیان اینکه در آن مقطع ۱۰۲ هزار کانتینر به عنوان رسوب کالا اعلام شد، توضیح داد: وزارت راه تعریفی دارد که اگر کالایی در حال تخلیه از کشتی است نیز رسوب عنوان می‌شود و با این فرض ۱۰۲ هزار کانتینر اعلام شد.

وی افزود: مقرر شد وزارت راه در این تعریف تجدیدنظر کند. در عین حال، پیش از حضور وزیر اقتصاد، جلساتی به همراه نماینده بانک مرکزی با فعالان اقتصادی داشتیم و صورتجلسه‌ای به همراه وزارت صنعت، بانک مرکزی و گمرک در ۱۳ بند ارایه شد.

معاون فنی گمرک تصریح کرد: ۶۶ هزار کانتینر بررسی شده مربوط به گمرک شهید رجایی بود؛ بنابراین با دستور رییس جمهور و بررسی‌های صورت گرفته، عدم وجود معنادار کالا به عنوان رسوب در بنادر بود و وضعیت در گمرک شهید رجایی مطلوب است.

وی خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر، ۱۳ بند تصویب شده ابلاغ نشده و با نظرات وزیر اقتصاد ارایه می‌شود.

جمال ارونقی اظهار داشت: مقرر شد ترانزیت کالا‌های گروه ۴ به مقصد مناطق آزاد ممنوع باشد و همچنین کالا‌های غیر گروه ۴ در صورتی که معاف از ثبت سفارش موضوع تصویب نامه ۱۱۸۸۷۵ مورخ ۱۱ آذرماه ۹۷ باشد، به مقصد مناطق آزاد نیاز به ثبت سفارش نداشته باشند.

وی تاکید کرد: در عین حال، یکی دیگر از بند‌های مصوبه حاکی است برای ترانزیت کالا‌های غیر گروه ۴ به مقصد مناطق آزاد در صورتی که کالا جزو ردیف کالا‌های معاف از ثبت سفارش نباشد، ثبت سفارش از نوع ورود به مناطق آزاد و یا سرزمین اصلی کافی است و نیاز به ثبت سفارش دیگری ندارد.

معاون گمرک ایران اظهارداشت: از بند‌های دیگر مصوبه ترانزیت داخلی کالا به مقصد سایر گمرکات است که نیاز به ثبت سفارش سرزمین اصلی دارد؛ برای تسهیل ثبت سفارش و ورود مواد اولیه و واسطه‌ای با منشا ارز حاصل از صادرات نیز مقرر شد سقف و سابقه برای بازرگانان متقاضی واردات مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید در نظر گرفته نشود و الزام به قرارداد با واحد تولیدی ضرورت ندارد.

وی افزود: بحث بعدی که مطرح است اینکه قبل از تحریم‌ها در اجرای قانون مقررات صادرات و واردات به عنوان نمونه ابزاری در اختیار گمرک بود که می‌شد نسبت به ترخیص بدون ثبت سفارش اقدام کرد. ملاحظه بانک مرکزی و وزارت صنعت این است که حتما باید ثبت سفارش و یا ثبت آماری صورت بگیرد.

جمال ارونقی گفت: در این زمینه مقرر شد برای واردات کالا‌های موضوع بند یک ماده ۳۸ از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بند‌های مصوبه ۳ دستگاه گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی درباره ضایعات مناطق است که امکان ورود به کشور را ندارد و این قبیل اقلام در گمرکات دپو شده و اجازه ترخیص ندارد. طبق مصوبه جدید وزارت صمت مکلف شد یک بند ذیل بند ۹ ماده ۳۸ آیین نامه مقررات و صادرات بدون انتقال ارز تحت عنوان ضایعات خارج شود، ایجاد کند.

جمال ارونقی تاکید کرد: در مصوبه دیگری، کالا‌هایی که در کنار کالای اصلی به عنوان مجانی، هدیه یا اقلام بسته بندی به صورت غیرمتعارف ارسال می‌شود، باید به ثبت سفارش کالای اصلی اضافه شود و وزارت صمت باید در این زمینه تعیین تکلیف کند.

معاون امور گمرکی گمرک ایران افزود: در بند ۷ مصوبه مقرر شد صورتجلسه ۲۷ اسفند ۹۷ گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت تا نیمه مرداد امسال عملیاتی شده و ارتباط ثبت سفارش با گمرک قطع شود. 

منبع: ایبنا

کد خبر 28287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =