دانش بنیان زیر ساخت صادراتی قابل اتکا

علی صالح آبادی گفت: ۶۲ میلیون دلار صادرات محصولات نانو در سال ۹۶ بیانگر توان این بخش برای حضور پر قدرت و مستمر در بازار صادراتی کشور است.

 مریم خورشیدی- دکتر علی صالح آبادی در بازدید از ستاد توسعه فناوری نانو، تفکر صادراتی را یکی از ملزومات توسعه زیرساخت های صادرات دانست و گفت: پیش از این در فرایند حمایت از بنگاه های صادراتی، شرکت های بزرگ چون پتروشیمی، فولاد ، معدنی و سایر صنایع فیزیکی مورد توجه قرار داشت در صورتی که حوزه نانو یکی از ظرفیت هایی است که می توان برنامه های زیرساختی خوبی برای آن طراحی کرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات کسب رتبه چهارم در حوزه نانو را شاهدی بر توانمندی این حوزه برای حضور در بازارهای جهانی دانست و گفت: 62 میلیون دلار صادرات محصولات نانو در سال 96 بیانگر توان این بخش برای حضور پر قدرت و مستمر در بازار صادراتی کشور است.

 صالح آبادی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات آمادگی تامین مالی پروژه هایی که باعث افزایش صادرات محصولات نانو در آینده خواهند شد را دارد.

وی تاکید کرد: لازم است شرکت های دانش بنیان در بدو مراجعه به بانک، فعالیت های خود را متناسب با ساختار بانک شکل بدهند تا تعامل نتیجه بخش تری بین بانک و این شرکت ها حاصل شود.

 رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران پیشنهاد داد: تفاهم نامه ای بین بانک توسعه صادرات و ستاد توسعه فناوری نانو منعقد گردد تا شرکت های مختلف برای تطبیق با استانداردهای بانک، آموزش لازم را ببینند و طی تعامل نزدیک تر با کارشناسان بانک، شرکت های دارای پتانسیل صادراتی معرفی شده و در ادامه بانک تسهیلات و خدمات لازم را به این شرکت ها ارائه کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور در این نشست گفت:  با شناسایی فناورى‌نانو به عنوان یک فناوری دارای اولویت ملى در سال 82 ، ستاد ویژة توسعة فناورى نانو به منظور پیگیری توسعة این فناوری در کشور تشکیل شد.

سعید سرکار بیان داشت: چارچوب فعالیت بلندمدت کشور تدوین شد و بر اساس آن  برنامة راهبردى ده‌سالة فناورى‌ نانو در ستاد تهیه و در مرداد ماه 1384 به تصویب هیئت دولت رسید.

 سرکار با اشاره به اینکه هدف از توسعه فناوری نانو تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم است، گفت:  خوشبختانه با توجه به تاکید رهبری برای حمایت از فناوری نانو ، این ستاد از سال 87 تحت حمایت مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور تصریح کرد: رویکرد تجاری‌سازی و توسعة صنعتی بر پایة فناوری ‌نانو از مهم‌ترین نقاط تمرکز برنامه های ستاد نانو است که طی آن هشت برنامه و کارگروه متناظر با آن پیش بینی شده است.

 سرکار اظهار داشت: ترویج و آموزش عمومی نانو برای افزایش مشارکت ذی‌نفعان در توسعه و به کار گیری فناوری‌ نانو و   فراهم‌سازی و تقویت زیرساخت‌های لازم برای توسعة همه‌جانبه، به هنگام، متوازن و پایدار نانو از اهم برنامه های سند راهبردی توسعه نانو است.

 وی یادآور شد: از آن جایی که تجاری سازی پاشنه آشیل توسعه صادرات در کشور است بنا داریم تسهیل و تسریع تجاری‌سازی از طریق فراهم‌سازی خدمات توسعة فناوری مورد نیاز فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان را دنبال کنیم و با ارتقاء همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی و توسعه و بهره‌مندی از سرمایه‌های انسانی نانو و ارتقاء تحقیقات مسأله‌محور جایگاه واقعی خود را در دنیا پیدا کرده و خود را به بازارهای صادراتی بشناسانیم.

 سرکار از شرکت ستاد فناوری نانو در نمایشگاه اینپو( نمایشگاه واردات چین) در آبان ماه سال جاری خبر داد و گفت: برگ برنده ما محصولات های تک و ارزان قیمت است و تنها به دلیل عدم حضور افراد حرفه ای در کسب و کار نتوانسته ایم موفقیت چندانی در این حوزه کسب کنیم؛ ستاد به دنبال رفع خلا منابع انسانی حرفه ای در حوزه کسب و کار، اقدام به سرمایه گذاری وآموزش کرده است.

 وی افزود: در حالیکه در حوزه نانو تکنولوژی کشورهای صاحب نام، ایران را در کلوپ خود پذیرفته اند، لازم است در عرصه هایتک هزینه کرده و به تدریج طی یک برنامه پنج تا شش ساله به نتیجه مطلوب و فروش محصول برسیم؛ سالهاست در نمایشگاه های مختلف به رصد تکنولوژی و مقایسه با کشورهای صاحب نام در این عرصه می پردازیم و امیدواریم صادرات نانوتکنولوژی کشور را به جایگاه شایسته آن برسد.

 

کد خبر 28296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =