نگاه دو وزارتخانه به تنظیم بازار

ثبت سفارش کالاهای اساسی و کشاورزی موضوعی است که در حال حاضر دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت روی آن تمرکز دارند اما نحوه تعامل بر سر این موضوع چگونه خواهد بود؟

معاون وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته، پس از اعلام تعلیق ۲ساله قانون انتزاع از توقف هرگونه کنترل و تأیید ثبت سفارش کالاهای اساسی و کلیه کالاهای کشاورزی خبر داد. اما اين اقدام وزارت جهاد كشاورزي با پاسخ صريح وزارت صمت روبرو شد به طوريكه معاون وزیر صنعت در نامه‌ای رسمي بر ضرورت ثبت سفارش بدون وقفه کالاهای اساسی تأکید کرد.

قائم مقام وزير صنعت در امور بازرگاني روز گذشته در نشستي خبري از تفويض اختيارات تمامي فعاليت هاي بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي به وزارت صمت خبر داد. حسین مدرس خیابانی قائم‌مقام وزیر صمت در اين نشست از تغییرات ساختاری جدید در حوزه بازرگانی رونمايي كرد و رئوس برنامه هاي بازرگاني داخلي و خارجي را تشريح كرد.  البته اين تصميمي بود كه به تازگي از سوي شوراي عالي اقتصاد سران قوا گرفته شد. براساس این مصوبه، عملا تمام فعالیت‌های بازرگانی در یک‌جا متمرکز می‌شود و قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی همه این اختیارات را برعهده دارد.

همچنین به موجب به اين تصميم، قانون تمرکز در وزارت جهاد کشاورزی که در سال ٩١ مصوب شده بود، به‌مدت ٢ سال تعلیق شد. اين در حالي است كه در سال ٩١ به‌دنبال قانون تمرکز در وزارت جهاد کشاورزی، تنظیم بازار محصولات کشاورزی و صنایع تبدیل، صادرات و واردات این اقلام و حتی تعرفه‌گذاری‌های این کالاها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته بودد؛  اما با مصوبه شورایعالی اقتصادی و سران قوا، این اختیارات به وزارت صمت و ساختار جدید این وزارتخانه بازگشت.  در همين راستا، قائم‌مقام وزارت صنعت در امور بازرگانی وزارت صمت روز گذشته در توضیحاتی با بیان اینکه حوزه بازرگانی کشور باید به صورت متمرکز در یک جا راهبری شود و یک نقطه در وزارتخانه، کانون تصمیم‌گیری برای بازار قرار گیرد، عنوان كرده بود كه با توجه به مسئولیت سنگین وزارت صمت که از 4 وزارت صنایع سنگین، معادن، صنعت و بازرگانی تشکیل شده بود و در شرایط امروز کشور ریاست جمهوری و وزیر صمت تأکیدات ویژه‌ای برای تمرکز بر موضوع بازرگانی داشتند، ساختار قائم‌مقامی وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی شکل گرفت و دستگاه‌های مرتبط با آن شامل بازرگانی داخلی و خارجی به‌همراه شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام ذیل این ساختار قرار گرفتند. 

موافقان و مخالفان جابجايي

اما اجرايي شدن اين مصوبه خيلي به مذاق متوليان وزارت جهاد كشاورزي خوش نيامد و نسبت به اين مصوبه از خود نشان واكنش نشان دادند. در اين ميان اما، معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که جابجایی وظایف و ساختارهای تنظیم بازاری بخش کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ مشکلی را در این حوزه حل نمی‌کند. علی قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، گفته بود كه مخالف این تصمیمات و جابجایی‌ها هستم؛ چراکه این کار مشکلی را در زمینه بازار و بهبود وضعیت و معیشت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حل نمی‌کند.  به گفته او، جابجایی‌های اینگونه در حوزه بازار محصولات کشاورزی که در قانون انتزاع به صراحت به آن اشاره شده، مشکلی را در این حوزه حل نمی‌کند و به جای آن باید مدیریت بهتری روی اجرایی شدن قانون انتزاع اعمال کنیم.  قنبري بر اين باور است كه به جای این کارها باید تسهیلاتی برای اجرایی شدن قانون و بهتر شدن اوضاع بازار محصولات کشاورزی فراهم شود و نظارت‌ها را افزایش دهیم و فعالتر کنیم نه اینکه دست به جابجایی‌های اینگونه بزنیم.

در مقابل محمدرضا فرشچیان، عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که افزایش قیمت محصولات کشاورزی در ماه‌های گذشته نشان داد که ساختار مدیریتی فعلی نیاز به تغییر دارد، بنابراین بررسی این مشکلات و برنامه‌ریزی برای بهبود آن‌ها می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد. همچنین این عضو اتاق بازرگانی طرح احیای وزارت بازرگانی که بتواند در کوتاه‌مدت‌ترین زمان ممکن، بهترین تصمیم‌ها را بگیرد را، مثبت ارزیابی می‌کند چراکه به گفته وی مدیریت بازرگانی در شرایط فعلی باید چالاک و تخصصی باشد.

اما در ميان واكنش معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به اظهارات روز گذشته مدرس خياباني قائم مقام وزير صنعت در امور بازرگاني جالب بود. به طوريكه در نامه اي اعلام كرد كه هرگونه کنترل و تأیید ثبت سفارش کالاهای اساسی و کلیه کالاهای کشاورزی متوقف شود. علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای دست‌نویسخطاب به مدیران، مشاوران وکارشناسان معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نوشت: «لطفا از امروز 98.5.5 هرگونه کنترل و تأیید ثبت سفارش برای کالاهای اساسی و کلیه کالاهای کشاورزی را اعم از واردات با ارز رسمی یا ارز نیمایی به‌جز نهاده‌های کشاورزی (سموم، داروهای دامی، مکمل‌ها، بذور، مواد ژنتیکی، دام‌های مولد نژاد) متوقف و از هرگونه تأیید جدید خودداری كنيد.»

اما نامه دست نويس معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بي پاسخ نماند و خيلي زود معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در واکنش سریع به دست‌نوشته معاون وزیر جهاد کشاورزی، اعلام کرد که ثبت سفارش کالاهای اساسی بدون وقفه انجام شود. عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از انتشار دست‌نوشته علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر توقف ثبت سفارش واردات کالاهای اساسی توسط وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به مدیران ذی‌ربط وزارت صمت خواستار ثبت سفارش بدون وقفه کالاهای اساسی شد.   متن کامل نامه معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت به‌شرح زیر است: نظر به یادداشت مورخ 98/5/5 معاونت محترم توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ضروری است از روز جاری فرآیند ثبت سفارش کالاهای اساسی بدون وقفه در قالب سامانه‌های مربوط توسط اداره کل خدمات بازرگانی اجرایی گردد و مراتب به دفتر مقررات صادرات جهت ثبت سفارش ارسال شود.  ضمنا کماکان وزارت محترم جهاد کشاورزی نسبت به بررسی و تأیید ثبت سفارش سایر ردیف‌های تعرفه مشمول ارز رسمی و نیمایی اقدام خواهد كرد.»

کد خبر 28331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =