بالارفتن تورم از دیوار ۲۴ قلم کالای خوراکی

داده های اخیر مرکز آمار ایران افزایش چشمگیر قیمت اقلام خوراکی در تیرماه سال جاری نسبت به ماه قبل و تیرماه سال گذشته را نشان داد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تیرماه امسال نسبت به تیرماه ۹۷، شاهد افزایش نرخ ۸۱ درصدی در ۲۴ قلم خوراکی هستیم.

به گزارش "اگزیم نیوز" به تازگی آخرین جزییات مربوط به تغییر نرخ 24 قلم خوراکی توسط مرکز آمار ایران اعلام شد. این گزارش میزان افزایش قیمت چشمگیر اقلام خوراکی در تیرماه سال جاری نسبت به ماه قبل و تیرماه سال گذشته را نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تیرماه امسال نسبت به تیرماه 97، شاهد افزایش نرخ 81 درصدی در 24 قلم خوراکی هستیم. همچنین این افزایش در تیرماه امسال نسبت به خرداد ماه حکایت از افزایش حدودا 15 درصدی دارد.

 بر این اساس بیشترین افزایش قیمت خوراکی در تیر ماه سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته، مربوط به "سیب‌زمینی" است که با رشد 380 درصدی در هر کیلوگرم، از خود رکوردی بی‌نظیر برجای گذاشته است. بعد از سیب زمینی، رب گوجه فرنگی با 240 درصد، کره پاستوریزه با 186درصد، گوشت گاو با 111 درصد ، گوشت گوسفند با 100.1 درصد و همچنین پیاز با 104 درصد، بیشتر میزان افزایش قیمت را نسبت به تیرماه سال قبل داشته‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که نرخ سیب‌زمینی در تیرماه امسال نسبت به ماه قبل، مجددا با افزایش قیمت مواجه شده است. سیب زمینی با 17.1 درصد، تخم مرغ ماشینی با 19.3 درصد و همچنین پرتقال با 15.2 درصد، بیشترین افزایش قیمت‌ در تیرماه امسال نسبت به خردادماه را داشته‌اند.

البته برخی از اقلام خوراکی‌ها نیز در تیرماه 98 نسبت به خردادماه، کاهش قیمت داشته‌اند. برنج خارجی با 6/0- درصد، گوشت گوساله یا گاو با 2.2- درصد، موز با 11.5- پیاز با 8/21- و همچنین گوجه فرنگی با 8/20- درصد رشد، کاهش قیمت از خود نشان داده‌اند. قند و شکر نیز به ترتیب با 5/10- و 6/12- درصد رشد، با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. تشریح بیشتر این گزارش را در جدول زیر دنبال کنید.

                                           

کد خبر 28370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =