مذاکره با عراق و افغانستان برای حل موضوع ضمانت نامه های صندوق

سیدآرش شهرآئینی گفت: در حال انجام مذاکراتی در سطح مقامات دولتی با عراق و افغانستان هستیم تا مرکزی تحت عنوان مرجع کمیسیون ها برای حل چالش ضمانت نامه های صندوق ضمانت و تعریف مناقصات دولتی به شبکه بانکی معرفی شود.

 عدم اقبال از ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات ایران از سوی تجار عراقی یکی از چالش های مهم توسعه تجارت بین دو کشور است؛ به گفته سید حمید حسینی، نایب رئیس اتاق ایران علیرغم تلاش ریاست صندوق ضمانت صادرات جهت جایگزین نمودن بیمه نامه های صندوق با ضمانت نامه های بانکی در مناقصات عراق و موافقت شفاهی نماینده بانک مرکزی عراق، تا اجرایی شدن آن راه درازی باقی است و نیازمند تلاش مضاعف هستیم. آرش شهرآئینی در گفتگو با اگزیم نیوز در اینباره گفت: باید در این بخش با حداقل پیشرفت شروع کرد و کم کم شرایط برای جا افتادن ضمانت نامه های صندوق ضمانت صادرات در عراق فراهم شود.

معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: به طور طبیعی و سنتی ضمانت های مورد قبول توسط کارفرماها  چه برای شرکت در مناقصه ها و چه برای ضمانت نامه های پیش پرداخت و حسن انجام کار، ضمانت‌نامه‌های بانکی است؛ در واقع ضمانت نامه محلی مورد تأیید و قبول کارفرما قرار می‌گیرد و در اسناد مناقصه حتماً قید می‌شود.

 وی تصریح کرد: معمولاً بطور کلاسیک برای صدور یک ضمانت‌نامه از طرف بانک محلی، باید بانک صادرکننده ضمانت‌نامه‌ای را صادر کند که به طور متقابل آن ضمانت‌نامه کارت گارانتی‌اش توسط بانک محلی صادر شود.

 شهر آئینی این رویه را روال عادی و همیشگی بازار عراق دانست و گفت:در حال حاضر به خاطر مسائل تحریم علاوه بر تحت الشعاع قرار گرفتن روابط کارگزاری ، دسترسی بسیاری از بانکها به سویفت قطع شده  و ارزهای خارجی بخصوص دلار در عراق  که  ارز رایج خارجی است در سیستم بانکی ایرانی مورد پذیرش سیستمهای بانکی عراق قرار نمی‌گیرد تا به پشتوانه آن ضمانت‌نامه‌ای را به کارفرما ارائه کنند.

وی افزود گره مشکل از همین نقطه شروع می شود  و  چون در اسناد مناقصه  همواره تأکید می‌شود که ضمانت‌نامه‌های مورد قبول، ضمانت‌نامه‌های بانکی است طبیعتاً ضمانت‌نامه صندوق که یک ضمانت‌نامه یک شرکت است و بانک نیست نمی‌تواند مورد پذیرش قرار بگیرد

 عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران به مذاکرات در حال انجام با عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت:  در قالب مذاکرات در سطح مقامات دولتی تلاش داریم  مرکزی را مشخص کنیم که مرجع کمیسیون واقع شود؛ در عراق کمیسیون تداراکات ملی که مناقصات دولتی را تعریف می‌کند باید به طور رسمی در شبکه بانکی و سایر مراجع اعلام کنند که ضمانت‌نامه‌های صندوق  مانند ضمانت‌نامه‌های بانکی به عنوان پشتوانه قرار بگیرد؛ دستیابی به این هدف نیازمند مذاکره است که ما در این مرحله قرار داریم.

وی با اظهار خوشبینی از نتیجه این مذاکرات گفت: بعضی از بانکهای خارجی علیرغم اینکه صندوق در تحریم نیست درخواست می‌کنند سپرده‌ای هم در آن بانک یا کشور انجام بشود که در واقع پشتوانه‌ی ضمانت‌نامه های یاد شده باشد تا زمانی که ضمانت به اجرا گذاشته می شود؛ در واقع  طرف خارجی با این سیاست علاوه بر تضمین دریافت پول خود، امکان پرداخت خسارت را نیز فراهم می کند.

 شهر آئینی با ذکر ایم نکته که ما از نظر منابع مشکلی نداریم، گفت: ممکن است  به دلیل شرایط حال حاضر مبادلات مالی، صد درصد انتقال در آن مقطع با وقفه‌هایی روبرو شود؛ برای همین بعضاً مطالبه سپرده‌ی بانکی می‌کنند این بحث دومی هست که ما باید در مورد آن، طرح موضوع کنیم و راه حلی برای آن بیابیم؛ می توان از منابع صندوق توسعه ملی و یا منابعی که دولت در اختیارمان قرار می‌‌دهد پشتوانه‌ای برای سپرده‌گذاری فراهم کرد که به پشتوانه‌ی آن ضمانت‌نامه‌های ایرانی صادر بشود.

 

کد خبر 28375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =