سرگردانی صادرکنندگان و واردکنندگان با اخلال در سامانه نیما

محمد لاهوتی گفت مسئولین بانک مرکزی، علت اخلال در عملکرد نیما را مربوط به راه‌اندازی ارتباط جدید بین سامانه جامع تجارت و گمرک دانسته‌اند.

 محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص اخلال اخیر در عملکرد نیما گفت: از 9 مردادماه، سامانه نیما برای واگذاری سامانه‌ها و کوتاژ صادراتی و واردکنندگان، با اخلال مواجه شده است. در این خصوص پیگیری‌های متعددی از طریق کنفدراسیون و اتاق‌های مختلف از بانک مرکزی شکل گرفت و متاسفانه نه تنها این مشکل حل نشده بلکه این اختلال بیشتر هم شده است.

 وی افزود: به دلیل تسری این مشکل به مراحل بعدی در ساختار نیما، اگر کوتاژ در سیستم به ثبت هم برسد، صادرکننده در پورتال خود قادر به تایید آن نیست. لذا مشکلاتی صادر کننده و ورادکننده  کماکان ادامه دارد.

 به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران؛ طبق قانون، صادرکننده باید ارز را به حساب واردکننده در خارج از کشور واریز کند و در مقابل کوتاژها را برای واردات استفاده کند که با شرایط فعلی و با عدم ثبت کوتاژ و یا عدم امکان درج آن در پورتال صادرکننده، عملا واردکننده اجازه واردات کالا را نخواهد داشت؛ همچنین صادرکننده باید وجهی را هم پرداخت کند که در این شرایط امکان آن مهیا نیست.

وی تصریح کرد: این مشکل جدی است و پیگری‌هایی از مسیر بانک مرکزی برای رفع آن انجام داده‌ایم. مسئولین بانک مرکزی، علت این مشکل را مربوط به راه‌اندازی ارتباط جدید بین سامانه جامع تجارت و گمرک دانسته‌اند.

لاهوتی با اذعان به اینکه این اخلال یک مشکل فنی است نه چیز دیگر، گفت: به هر حال صادرکننده و واردکننده دچار سرگردانی شده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به روند افزایش برگشت ارز به کشور، چنین اتفاقاتی منجر به کند شدن روند جاری خواهد شد و متعاقبا بانک مرکزی هم دچار مشکلاتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی زیر ساخت‌های خوبی را در حوزه ارزی فراهم آورده گفت: فزایندهای اجرایی در سامانه های بانک مرکزی با سرعت خوبی انجام می شد و در باره  اینکه این مشکل از ناحیه بانک مرکزی است یا گمرک، اطلاعی نداریم.

او در واکنش به مشکلات ایجاد شده بین صادرکننده‌ها و صرافی‌ها در خصوص دریافت ارزهای اسکناسی گفت: دیده شده که  برخی صرافی ها بر اساس نوع اسکناس، زمان انتشار اسکناس و کیفیت اسکناس‌ها دیده شده از دریافت ارز صادرکننده خودداری نموده‌اند؛ گویا چنین برخوردهایی به صورت گزینشی انجام می‌شود. در همین رابطه کانون صرافان اعلام آمادگی کرده است تا به مشکل پیش امده رسیدگی کند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز  از تاریخ 9 مرداد سال جاری، سامانه نیما با اخلال مواجه شده است. آنچنانکه صادرکنندگان و واردکنندگان را با مشکلات جدی مواجه ساخته است. تاثیر گزاف این مشکل را باید در مختل شدن جریان ورود ارز به کشور دانست. محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ضمن تایید این خبر ابراز داشت: " این مشکل جدی است و پیگری‌هایی از مسیر بانک مرکزی برای رفع آن انجام داده‌ایم. مسئولین بانک مرکزی، علت این مشکل را مربوط به راه‌اندازی "ارتباط جدید بین سامانه جامع تجارت و گمرک" دانسته‌اند. در حقیقت این اخلال یک مشکل فنی است نه چیز دیگر. به هر حال آنچه مشخصا است این است که صادرکننده و واردکننده دچار سرگردانی شده‌اند."

 

 

کد خبر 28386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =