افت و خیز تجارت در پنج ماه

آمار منتشر شده در ۵ ماه منتهی به مرداد ماه ۹۸ نشانگر تراز مثبت تجاری است.

جزئیات آماری گمرک نشان می‌دهد،  از ابتدای امسال تا انتهای مرداد ۱۴میلیون و ۱۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار وارد کشور شده که به لحاظ وزنی ۱۱صدم درصد و از نظر ارزشی نزدیک به ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است. در این مدت ۶۰میلیون و ۷۳۷هزار تن کالا به ارزش ۱۷میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادر شده، که  به لحاظ وزنی حدود ۳۰درصد رشد و از نظر ارزشی بیش از ۹درصد افت داشته است.  تراز تجاری در ماه میانی تابستان،  مثبت ۶۱ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره چهارماه منتهی به تیر، کمتر است.

در عین حال حجم تجارت خارجی ۳۵ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار ثبت شده است. براساس این آمار، بیشترین میزان صادرات کشور به چین با ارزش ۴ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار، عراق با ۳ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۶۶۷ میلیون دلار و افغانستان با ۸۹۸ میلیون دلار  بوده است. در مقابل  عمده‌ترین کشور طرف معامله واردات نیز  کشورهای «چین، امارت متحده عربی، ترکیه، هند، آلمان» گزارش شده اند.

آمار تجارت تا پایان تیرماه ۹۸

بررسی های آماری بیانگر این است که ایران در چهار ماه منتهی به تیر ۱۳۹۸، حدود ۵۰ میلیون تن کالا، با ارزش تقریبی ۱۴.۶ میلیارد دلار برابر با ۱۲.۹ میلیارد یورو صادرات غیرنفتی داشته است.  به این ترتیب در پایان تیرماه  ۱۳۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، صادرات ایران از نظر یورویی رشدی ۱.۱۸ درصدی را به ثبت رسانده است. وزن صادرات ایران در این مدت نیز افزایشی بیش از ۳۱ درصدی را تجربه کرده و البته صادرات ایران از نظر دلاری کاهشی حدودا هفت درصدی داشته است.

از آنسو، مطابق آمارها، تا پایان تیرماه ۹۸  واردات ایران  به حدود  ۱۲ میلیون تن رسیده که ارزش دلاری آن ۱۴.۳ میلیارد گزارش شده است.  طبق این آمارها، ارزش واردات ایران در این دوره در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی افزایشی ۰.۸۵ درصدی و از نظر ارزش یورویی افزایش ۲.۱۶ درصدی داشته است. همچنین ارزش دلاری واردات ایران در طول این مدت کاهشی حدودا شش درصدی داشته است.  به این ترتیب با ثبت ۱۲.۹ میلیارد یورو صادرات و ۱۲.۷ میلیارد یورو واردات در امسال، تراز تجاری ایران با ارزش ۲۰۰ میلیون دلاری مثبت باقی مانده است.

 

جزئیات تجارت کالا در ماه میانی تابستان

اما جزئیات تجارت خارجی کشور نشان می دهد،  در مرداد ماه ۹۸ ارزش صادرات بدون کالای نفت خام ایران به ۳.۲ میلیارد دلار رسیده است. اگرچه این رقم نسبت به تیرماه ۹۸ حدود ۳.۲ درصد رشد داشته، اما از متوسط صادرات ماهانه در سال ۹۷ که حدود ۳.۷ میلیارد دلار بوده، پایین تر است و نسبت به مرداد ۱۳۹۷ تقریبا با کاهش ۱۶ درصدی همراه بوده است.

ارزش واردات کالایی کشور در ماه میانی تابستان نیز حدود ۳.۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به مرداد ماه ۹۷ با کاهش ۸.۱ درصدی و نسبت به تیرماه ۹۸ با افت ۱۵ درصدی همراه بوده است. این رقم از متوسط واردات ماهانه سال ۹۷ حدود ۳.۵ میلیارد دلار پایین تر است.

آمار تجارت ماه به ماه در سال ۹۸

با توجه به ارزش صادرات و واردات، تراز بازرگانی بدون نفت خام کشور به جز اردیبهشت ماه، در سایر ماه های نخست ۹۸ منفی بوده و این رقم در مردادماه به بیش از منفی ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.   آمارها بیانگر این است که میزان صادرات در فروردین ۹۸  برابر با ۲.۵ میلیارد دلار بوده، که این رقم در اردیبهشت ماه به ۵.۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

البته بنابر آمارها میزان صادرات در ماه پایانی خرداد سیر نزولی به خود گرفته و به ۳.۲ میلیارد دلار کاهش یافته است. این در حالی است در همین ماه میزان واردات با روند افزایشی یه ۳.۵ میلیارد دلار رسیده است. که نشان از تراز منفی تجارت در پایان خردادماه ۹۸ دارد.

 این روند همچنین در تیرماه ۹۸ تکرار شده به طوریکه آمارهای گمرک نشان می دهد، میزان واردات به ۴ میلیارد دلار رسیده است که روند افزایشی داشته و در مقابل صادرات غیرنفتی در اول تابستان بدون تغییر نسبت به خرداد روی همان عدد ۳.۱ میلیارد دلار ثابت مانده است.

اما در ماه میانی تابستان ۹۸ یعنی مرداد، میزان واردت با اندکی کاهش از ۴ میلیارد دلار به ۳.۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. اما میزان صادرات با اندکی جهش از ۳.۱ میلیارد دلار در تیرماه به ۳.۲ میلیارد دلا در مردادماه افزایش یافته است.

برهمین اساس، آمارها نشانگر این است که صادرات کالایی بدون نفت خام کشور در مرداد ۹۸ به لحاظ وزنی با رشد حدود ۱۶ درصدی نسبت به ماه قبل همراه بوده و به رقم ۱۰.۹ میلیون تن رسیده است. این رقم در مقایسه با مرداد ۹۷ حدود ۲۴ درصدی داشته، در حالی که ارقام مربوط به ارزش صادرات در این مدت، گویای کاهش ارزش صادرات است. بنابراین به نظر می رسد، متوسط قیمت کالاهای صادراتی به طور قابل توجهی در طی یکسال منتهی به مرداد ۹۸ کاهش یافته است.

واردات کشور در مرداد ماه ۹۸ به لحاظ وزنی با کاهش تقریبا ۲۳.۴ درصدی نسبت به اماه قبل همراه بوده است و به ۲.۳ میلیون تن رسیده است. این رقم برابر آمارها، در مقایسه با مرداد ۹۷ حدود ۴.۲ درصد کاهش را تجربه کرده است. حال اگر این کاهش مربوط به کاهش واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای مورد نیاز خطوط تولید باشد، آن را می توان نگران کننده عنوان کرد اما اگر کاهش کالاهای مصرفی باشد، باید آن را به فال نیک گرفت. (لازم به ذکر است که جزئیات ترکیب کالاهای وارداتی از سوی گمرک منتشر نشده است).

 

 

 

 

 

کد خبر 28550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =