ارتقا عملکرد صندوق ضمانت صادرات در گرو افزایش سرمایه

آرش شهرآئینی معنقد است بر اساس عرف جهانی، برای حمایت و پوشش بیمه ای مطلوب صادرات ۵۰ میلیارد دلاری کشور، حداقل نیازمند سرمایه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار هستیم.

 مریم خورشیدی-  سیدآرش شهرآئینی در خصوص اخبار منتشر شده پیرامون افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران  به خبرنگار اگزیم نیوزگفت:  هر نهاد مالی برای ایجاد تعهد باید نسبتی از کفایت سرمایه را لحاظ کند، این یک قانون بین المللی است که در تمام نهادهای مالی رعایت می شود؛  به عنوان مثال مقررات بازل بر اساس شاخص ریسک، به نسبت تعهدی که در بانک ها ایجاد می شود، سطحی مشخص از سرمایه را برای بانک ها ملزم می کند.

 شهرآئینی با تاکید بر اینکه کفایت سرمایه در تمام نهادهای مالی، بیمه ای و بانکها این قانون حاکم است، گفت: در حال حاضر تعهدات جاری و سررسید نشده صندوق ضمانت صادرات از دو میلیارد دلار فراتر رفته و مجموعه سرمایه پرداختی این نهاد بیمه ای، نزدیک به صد میلیون دلار است در واقع ما بیست برابر سرمایه صندوق، تعهد جاری داریم.

معاون فنی صندوق ضمانت صادرات اذعان داشت: توقع دولت برای توسعه حمایت های صندوق ضمانت صادرات از بخش صادرات در گرو افزایش سرمایه صندوق است در غیر اینصورت یا باید صبر کنیم که تعهدات از سبد ریسک صندوق خارج شود و یا منتظر تزریق سرمایه جدید بمانیم.

وی افزود: در دنیا برای موسساتی مانند صندوق های ضمانت صادرات بین 7 تا 10 برابر سرمایه در نظر گرفته می شود و از آنجاییکه ما در بازارهای پرریسکی مانند عراق، افغانستان، کشورهای حوزه CIS  فعالین داریم، علاوه بر حجم کاری بالا،  با میزان بیشتری از قصور مواجهیم و در حالیکه  برای ایفای تعهدات بر اساس مقررات بین المللی ملزم به رعایت 7 تا 10 برابر هستیم در این مقوله از بیست برابر نیز فراتر رفته ایم.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران با تاکید بر اینکه تنها راه افزایش عملکرد صندوق ضمانت صادرات، افزایش سرمایه است، بیان داشت: پیشنهاد افزایش سرمایه صندوق در دستورکار دولت است و مراحل رسیدگی را طی می کند و خوشبختانه مخالفتی با آن نشده و زودی تایید خواهد شد.

 وی در ادامه گفت: پاشنه آشیل اقتصاد ما، اقتصاد نفتی است و در این شرایط صادرات غیر نفتی یک امتیاز ویژه و مهم برای جبران درآمدهای ارزی است و برای تقویت این بخش، باید نهادهای حامی آن راحمایت کرد؛ در دنیا  صندوق های ضمانت تقریبا معادل یک درصد صادرات هر کشور سرمایه دارند و این رقم در ایران با احتساب صادرات غیرنفتی 50 میلیارد دلاری، سرمایه صندوق ضمانت صادرات می بایست رقمی معادل 500 میلیون دلار باشد تا به هدف گذاری های انجام شده در این زمینه دست پیدا کند.

شهرآیینی به سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایتالیا( ساچه) اشاره کرد و گفت: سرمایه ساچه 5.6 میلیارد یورو اعلام شده که بیش از 50 برابر سرمایه صندوق ضمانت ایران است؛ حال آنکه اقتصاد ایتالیا حداکثر سه برابر ماست و این اختلاف در حجم سرمایه صندوق ضمانت صادرات دو کشور نشان از اهمیت حمایت از صادرات در کشور ایتالیاست.

 

کد خبر 28556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =