حفظ صادرات یک میلیون تنی سیمان و کلینکر در اوج تحریم‌ها

شیخان اعلام کرد با آن که تحریم ها اعمال شد اما صادرات ماهانه یک میلیون تن سیمان و کلینکر در مجموع که ارقام سال های ۹۶ و ۹۷ بود همچنان ثابت مانده که این خبر خوبی برای این صنعت است

به رغم تحریم های ایجاد شده برای کشور اما صنعت سیمان، تا حد چشمگیری توان رقابتی خود را در منطقه حفظ کرده و بازارهای مقصد را از دست نداده است. در همین رابطه عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" عنوان کرد: ما به طور میانگین صادارت ماهیانه یک میلیون تن سیمان و کلینکر را حفظ کرده‌ایم. این میزان، نسبت به سال 97 و 96 چندان تغییری نداشته‌ است.

شیخان گفت: صادارت سیمان به عراق از 2 سال پیش کند شد؛ آنچنانکه نهایتا از سال 97 صادرات ما به عراق قطع گردید. کشور عراق در حال حاضر در حوزه تولید سیمان، یک کشور خودکفا است. در خصوص صادرات سیمان به کردستان عراق هم با همین روال مواجه هستیم. شرایط گمرکی کردستان عراق از دولت مرکزی تبعیت می‌کند؛ لذا از ایران واردات سیمان ندارند. با این اوصاف در صادرات کلینکر Clinker)) به عراق از وضعیت نسبتا خوبی بهره‌مند هستیم. در حوزه صادرات به افغانستان خوشبختانه تغییر خاصی رخ نداده است و حتی شاید بهتر شدن نسبی اوضاع هستیم.

او ادامه داد: در حال حاضر ایران یکی از تامین‌کننده‌های اصلی سیمان افغانستان به شمار می‌آید. البته تحریم‌ها در خصوص صادرات دریایی ایران، تاثیراتی را ایجاد نموده است. به جهت اعمال تحریم‌ها هزینه انتقال و صادرات سیمان از مسیر دریا مقداری افزایش یافته است. لذا صادرات ما به کشورهای آفریقایی، بنگلادش، سریلانکا و سایر کشورهای دیگر با افزایش هزینه‌هایی همراه شد. هر چند که در حوزه صادرات به خلیج فارس چندان تاثیرگذار نبود. قیمت‌ها در این رابطه افزایش چندانی نداشت و هنوز توان رقابتی را در این بازار داریم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اوضاع فروش سیمان نسبت به سال‌های 96 و 97 تصریح کرد: کرایه حمل داخلی در حال حاضر افزایش یافته که این موضوع نهایتا در قیمت صادراتی اثرگذار بوده است. خوشبختانه مسئولان مربوطه با درایت خود، عملکرد خوبی داشتند؛ آنچنانکه به طور میانگین صادارت ماهیانه یک میلیون تن سیمان و کلینکر را حفظ کرده‌ایم. این میزان، نسبت به سال 97 و 96 چندان تغییری نداشته‌ است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در ماه‌های اخیر در صادرات کلینکر به عراق با کسری صادرات مواجه شده‌ایم یا خیر، گفت: در خصوص صادرات کلینکر به عراق با مشکل خاصی مواجه نیستیم. در ماه‌های اخیر هم اتفاق خاصی در رابطه رخ نداده است. کارخانجات عراق به جهت نیازی که به کلینکر ایران دارند، واردات از ایران را مهم ارزیابی می‌کنند. کلینکر ایران، هم از نظر کیفیت و هم از لحاظ دسترسی برای کشور عراق موقعیت ویژه‌ای محسوب می‌شود. به همین جهت برای واردات کلینکر از ایران حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

این فعال اقتصادی از بازار داخلی سخن به میان آورد و ابراز داشت: وضعیت فروش داخلی سیمان نسبت به سال قبل رشد داشت. هر چند این میزان رشد، چندان چشمگیر نبود. روند سال‌های 96 و 97 و چند ماه اخیر 98، روند روبه رشدی ارزیابی می‌شود. اما به نظر می‌رسد که در ادامه و در 6 ماه دوم سال، این روند، مقداری کاهش یابد. چراکه رکود ساخت و سازها مجدد آغاز شده است. این معضل مطمئنا بر فروش سیمان هم موثر خواهد بود. البته صحبت‌هایی صورت گرفته تا وزارت مسکن و شهرسازی، ساخت و ساز بافت‌های فرسوده را آغاز کند. این تصمیم می‌تواند بر فروش سیمان موثر واقع گردد. 

وی افزود: همزمان با اجرایی شدن سیاست ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده، جاده‌ها با رویال‌های بتنی نیز می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی مردم، منجر به افزایش سطح فروش سیمان در کشور گردد.

 

 

 

         

کد خبر 28576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =