ارز پتروشیمی‌ها بازگشت

زنگنه اعلام کرد پتروشیمی ها به وعده خود در بازگرداندن ارز صادراتی به خوبی عمل کرده اند

بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز یکشنبه ۳۱ شهریورماه ۹۸ در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در خط مقدم جنگ اقتصادی است، اظهار داشت: پتروشیمی ها بیشترین میزان بازگشت ارز و تزریق آن به سامانه نیما را داشته‌اند و این در حالی است که بیشترین بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور بین واحدهای اقتصادی مختلف نیز، مربوط به پتروشیمی‌ها است؛ بنابراین این صنعت علاوه بر اینکه ارز وارد کشور کردند، توانستند با برنامه ریزی، پروژهای خود را که عمدتا مربوط به جهش سوم این صنعت است، تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه صنعتی در کشور مشابه صنعت پتروشیمی نداریم که بتواند ۵ میلیارد دلار خوراک به واحدهای پایین‌دستی خود خوراک تحویل دهد، افزود: عامل محدود کننده در بحث خوراک، واحدهای بالادستی نیستند؛ بلکه عامل اصلی تقاضای بازار است که آن نیز متاثر از متغیرهای اقتصاد کلان کشور است.

به گفته این مقام مسئول، وقتی بازار مسکن رونق داشته باشد تولید و فروش محصولات پتروشیمی که در مسکن مصرف دارد افزایش می‌یابد یا اگر وضعیت اقتصادی مردم خوب باشد، به همان میزان تقاضا برای کالاهایی که محصول نهایی پتروشیمی هستند نیز، بالا می‌رود.

زنگنه با اشاره به اهمیت به توسعه صنعت پتروشیمی گفت: در مناطقی که از منابع کافی آب بهره مند هستند؛ به شرط اینکه صنایع پایین دست هم در کنار صنایع بالادست پتروشیمی احداث شود، می‌توانیم این صنعت را توسعه دهیم.

وزیر نفت با بیان اینکه هدف اصلی در صنعت پتروشیمی، رسیدن به ظرفیت بالای ۱۳۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ است، تصریح کرد: وزارت نفت در توسعه زیرساخت‌ها کمک خواهد کرد تا ارزش تولیدات به ارزش ۳۷ میلیارد دلار افزایش یابد. 

این عضو کابینه دوازدهم گفت: این اعداد بسیار بزرگ هستند؛ با رسیدن به این عدد معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه هیدروکربورات در این صنعت مصرف می شود.

وی با اعلام اینکه اکنون در آستانه جهش سوم پتروشیمی قرار داریم، اظهار داشت: ارزش تولید پتروشیمی در سال ۷۶، یک میلیارد دلار بود که با تلاش‌های انجام شده این رقم به بیش از ۱۷ میلیارد دلار رسیده و از سوی دیگر، در سال ۹۲ تولید اتان  ۴.۲ میلیون تن بوده که اکنون به ۷.۳ میلیون تن رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیون تن در سال برسد.

زنگنه ادامه داد: جهش دوم از سال ۹۲ آغاز شد و تولید محصولات پتروشیمی به قیمت سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد؛ این در حالی است که اکنون در آستانه جهش سوم پتروشیمی هستیم که تنوع خوراک و محصولات در آن مورد تاکید قرار گرفته است. 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پرهیز از خام‌فروشی از برنامه‌های وزارت نفت است، تصریح کرد: این جهش‌ها بیانگر همین مهم است، زمانی که تولید یک میلیارد به بیش از ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد نشان‌دهنده این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه‌ها نزدیک به ۵ میلیارد دلار خوراک به بخش پایین دستی دادند که ۲ میلیارد دلار به بخش پتروشیمی اختصاص یافته است، گفت: در پتروشیمی هم می‌توانیم در بهبود تولید از شتاب‌دهنده‌ها استفاده کنیم و برنامه گسترده‌ای برای این بخش داریم.

به گفته این عضو کابینه دولت دوازدهم ما تا چند سال پیش فکر می‌کردیم اشتغال، کارمند دولت شدن است در حالی که شتاب‌دهنده‌ها می‌گویند بدون اینکه کارمند دولت شد می‌توان اشتغال ایجاد کرد. این تغییر پاردایم برای ما خیلی مهم است. 

منبع: مهر

کد خبر 28637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =