امیدواری فعالان اقتصادی اروپا به گسترش همکاری با ایران

شرکت کنندگان در همایش دوروزه همکاری های اقتصادی ایران و اروپا در فرانکفورت، برگزاری این گردهمایی را اقدامی امیدبخش برای فعالان اقتصادی اروپا به گسترش همکاری ها با ایران برشمرده و برگزار کنندگان آن نیز از خوش بینی فعالان اقتصادی اروپا به گسترش همکاری با ایران سخن می گویند

همایش دوروزه با عنوان «گردهمایی تجاری ایران - اروپا» روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 18 و 19 نوامبر (27 و 28 آبان) با هدف بررسی فرصت های تجاری ایران در دوران پساتحریم در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد. 
شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی جمعه شب با نادر مالکی برگزار کننده این همایش و مدیر گروه مؤسسه مشاوره مالی مستقر در فرانکفورت و شرکت مشاوره اقتصادی فونیکس گفت وگو کرد. 
وی درباره هدف برگزاری این همایش دوروزه اظهار کرد که آلمان و ایران همواره روابط اقتصادی خوبی داشته اند و در واقع می توان گفت که آلمان بهترین شریک تجاری ایران در اروپا به شمار می رود.
این فعال اقتصادی افزود: برای ما مهم است که پیش از برداشته شدن تحریم ها، گام های ضروری برای گسترش همکاری ها برداشته شود.
مالکی ادامه داد: در مورد این همایش دوروزه هم باید بگویم که هدف ما نخست برنامه ریزی برای یک کنفرانس یکروزه بود؛ اما به دلیل استقبال زیاد، زمان آن را به دو روز افزایش دادیم.
همایش دوروزه روابط اقتصادی ایران و اروپا سومین همایش گروه مالکی از سال گذشته تاکنون است؛ این مؤسسه مشاوره مالی نوامبر 2014 و مه 2015 نیز نشست هایی با حضور فعالان اقتصادی اروپا برای گسترش همکاری های اقتصادی با ایران برگزار کرده بود.
مالکی در ادامه تأکید کرده که گروه اقتصادی وی در پی گسترش همکاری های اقتصادی تمامی کشورهای اروپایی با ایران است.
او اضافه کرد: نشست بعدی ما در تهران آخر ماه فوریه یا اول ماه مارس خواهد بود که بزودی تاریخ دقیق آن روشن می شود. ما علاوه بر سفارت آلمان در تهران با سفارت های ایتالیا، بلژیک و هلند نیز در تماس هستیم و در صددیم فعالان اقتصادی تمام اروپا در این کنفرانس تهران حضور داشته باشند.
مدیر گروه مالکی همچنین توضیح داده که فعالان اقتصادی در مورد گسترش همکاری های خود با ایران خوش بین هستند.
او حضور نمایندگان تمامی بانک های بزرگ آلمان در همایش دوروزه روابط اقتصادی ایران و اروپا را مثبت ارزیابی کرد.
شماری از مقامات بلندپایه دولت جمهوری اسلامی ایران از جمله معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل و رییس بانک مرکزی ایران نیز در این همایش دوروزه شرکت داشتند.
دویچه وله فارسی توضیح داد: ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی ایران در این همایش بر تمرکز بانک مرکزی ایران به بازگشت نظام بانکی این کشور به بازارهای مالی جهانی تأکیدکرده است.
او در این همایش گفته که در این زمینه، به همکاری میان بانک های ایرانی و اروپایی توجهی ویژه خواهد شد.
سیف ادامه داد که ایران قصد دارد پس از تعلیق تحریم ها، همکاری های بانکی خود را در سطح بین المللی گسترش دهد. 
رییس بانک مرکزی ایران اضافه کرده که باور داریم که تنها روابط کوتاه مدت میان ایران و شرکای بین المللی سودمند نخواهد بود و داشتن یک چشم انداز بلندمدت برای سرمایه گذاری در بخش بانکی ایران ضروری است.
ولی الله سیف، از علاقه مندی شرکت های بین المللی به سرمایه گذاری در ایران خبر داده و تصریح کرده که بانک مرکزی خود را متعهد به پشتیبانی از سرمایه گذاران می داند.
او در این باره توضیح داد: سرمایه گذاران خارجی فعلاً می توانند 100 درصد از سهام بانک ها در مناطق آزاد و 40 درصد از سهام بانک ها در دیگر مناطق ایران را در تملک داشته باشند و ایران قصد دارد همکاری برای تأسیس بانک های مشترک و فرامرزی را افزایش دهد.
رییس بانک مرکزی همچنین از روابط بانکی میان ایران و 27 بانک آلمانی خبر داده و تأکید کرده که بانک مرکزی ایران اصلاحاتی را برای ثبات مالی، کارآمدی سیاست های پولی و تخصیص مؤثر منابع در بخش بانکی آغاز کرده است.
سیف با اشاره به کاهش تورم در ایران از 40 درصد به 13درصد افزوده که دولت متعهد به سیاست های مالی و پولی منظم تر و شفاف تر است تا به رشد اقتصاد و کنترل تورم کمک شود.
رییس بانک مرکزی ایران پیش بینی کرده که با اجرای برنامه ای پنج ساله، اقتصاد ایران توان رشد سالانه هشت درصد را خواهد داشت.
دویچه وله فارسی اضافه کرد: خوش بینی رییس بانک مرکز ایران به علاقه مندی سرمایه گذاران خارجی به بازار ایران در حالی است که «ورنر شولتسکه» مدیر برنامه ریزی های مشترک اقتصادی با ایران، به انجام رسیدن معامله های مهم با ایران را دشوار و نیازمند خلاقیت می داند.
ورنر شولتسکه سه هفته پیش به روزنامه روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه گفته بود؛ با توجه به خوش بینی های موجود، تا امضای قراردادهای بزرگ میان شرکت های آلمانی با طرف های ایرانی راه دراز و دشواری پیش رو است.
به گفته شولتسکه برای ارسال کالا و تجهیزات آلمانی به ایران، دو طرف باید تا زمان مشخص شدن تکلیف منبع تأمین مالی پروژه ها تحمل داشته باشند.
در ادامه این گزارش آمده است: فعالان اقتصادی آلمان مایل به افزایش همکاری های خود با ایران هستند.
اتحادیه اقتصادی ایالت بایرن حتی یک دفتر در تهران تأسیس کرده است. 
اتحادیه اقتصادی بایرن قرار است در آینده در کنار فعالیت های اقتصادی در تهران، خدمات آموزشی شغلی نیز به متقاضیان ارایه دهد.
دویچه وله فارسی در پایان افزود: به نوشته وب سایت رادیو بایرن، در عرض ده سال گذشته همکاری های تنگاتنگی در زمینه تبادل دانشجو میان ایران با دانشگاه وورتسبورگ وجود داشته که این همکاری ها قرار است در آینده گسترش یابند.
این همایش به همت گروه مالکی، یک مؤسسه مشاوره مالی مستقر در فراکفورت و شرکت مشاوره اقتصادی فونیکس و با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان برگزار شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان در همین پیوند تأ کید کرد که تعمیق روابط اقتصادی با اروپا یک اولویت برای دولت ایران محسوب می شود.
«علی ماجدی» روز پنجشنبه گذشته در این همایش تصریح کرد: ایران به دنبال روابط و همکاری اقتصادی درازمدت و واقعی برای همگرایی در اقتصاد جهان و پیوستن به شبکه جهانی تولید، تجارت و سرمایه گذاری است.
وی گفت: نخستین انتخاب ایران برای حضور دوباره در عرصه اقتصاد جهان، منطقه اروپا و به ویژه آلمان است.
سفیر ایران در آلمان همچنین بر لزوم توسعه و اجرای شکل جدیدی از روابط اقتصادی با اروپا که همکاری های باثبات و درازمدت را تضمین کند، تاکید کرد.
این دیپلمات ایران ادامه داد: اقدام کلیدی برای رسیدن به این هدف، سرمایه گذاری خارجی است که این مسئله برای طرف ایرانی مهم و اساسی به شمار می رود.
ماجدی همچنین به انجام اقداماتی جدی در راستای خصوصی سازی در ایران اشاره کرد.
همایش دوروزه سرمایه گذاری ایران با عنوان «گردهمایی تجاری ایران - اروپا» روزهای چهارشنبه و پنج شنبه گذشته (27 و 28 آبان) با هدف بررسی فرصت های تجاری ایران در دوران پساتحریم، در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد.
در این همایش که با حضور هیأت های عالیرتبه ای از مقامات ارشد ایرانی و اروپایی و رهبران تجاری ایران برگزار شد، فضای بازرگانی جدید ایران برای آن دسته از نمایندگان شرکت های اروپایی تشریح شد که علاقه مند به کسب اطلاعات جدید و دست اول درباره طرح های بخش های خصوصی و دولتی ایران در سال های آتی هستند.
طرح های مهم زیربنایی ایران در بخش های صنعت، معادن، پتروشیمی، انرژی، آب، حمل و نقل و توسعه شهری بسیار مورد علاقه شرکت های اروپایی است و از زمان دستیابی به توافق تاریخی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در 14 ژوئیه (23 تیر)، نمایندگان شرکت های تجاری آلمان به امید امضای توافقات به ایران گسیل شده اند.
اتاق بازرگانی و تجارت آلمان (DIHK) صادرات 10 میلیارد یورویی به ایران را در چهار سال آتی در نتیجه لغو تحریم ها هدف قرار داده است.
ایران و آلمان سابقه همکاری بازرگانی طولانی دارند و همواره این کشور بزرگترین طرف تجاری تهران در دوران گذشته بوده است؛ اما در سال 2001 این جایگاه به ایتالیا واگذار شد و آلمان در رتبه دوم قرار گرفت.

کد خبر 289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =