شکست دیوار تحریم ها با اهرم تجارت 

به گفته رییس اتاق ایران رفع موانع تحریمی از مسیر تجارت بین المللی اگر مهم ترین دستاورد مذاکرات هسته ای نباشد، مطمئن باشید یکی از مهم ترین هاست

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به این که بند تحریم ها به زودی پاره شده و اقتصاد ایران از زیر فشارهای ظالمانه سال های گذشته رهایی پیدا می کند گفت: در طول سال‌های تحریم، تجار ایرانی از روش‌های منسوخ و پر‌ریسک مثل حواله یا پرداخت نقدی برای مبادلات خود استفاده می‌کردند و گاهی حتی نهادهای رسمی کشور مثل بانک مرکزی مجبور می‌شدند با تمهیدات امنیتی نسبت به حمل پول اقدام کنند.

به گفته محسن جلالپور، هرچند مدیران ما برای اینکه تحریم‌ها را بی‌اثر کنند، سال‌ها با اعمال چنین روش‌هایی نگذاشتند کشور در مضیقه پولی و کالایی قرار گیرد اما واقعیت این است که این روش‌ها نمی‌تواند برای همیشه ماندگار باشد و به هر حال باعث کاهش شفافیت اقتصادی و افزایش فسادهای مالی می‌شود.

وی افزود: در این بین ممکن است دست‌های پاکی وجود داشته باشد که دارایی مردم را به داخل برگرداند اما دست‌های ناپاک هم در سال‌های گذشته کم نبوده‌اند که دارایی‌های مردم را از کشور خارج کرده و هرگز برنگردانده‌اند. وی با اشاره به شرایط جدید و برداشته شدن تحریم ها افزود: حالا فکر کنید تحریم‌ها برداشته شوند و راه گشایش اعتبار اسنادی دوباره مثل گذشته باز شود؛ طبیعی است که بخش مهمی از این ناپاکی‌ها از اقتصاد ایران و نظام بانکی ما رخت برمی‌بندد.

به گفته رییس اتاق ایران، گشایش اعتبار اسنادی یکی از ابزارهای امن و شفاف پرداخت در تجارت بین‌الملل محسوب می‌شود. زمانی که تاجری امکان کسب اطلاعات قابل اتکا درباره رفتار و سابقه اعتباری خریدار خارجی را نداشته باشد، از طریق گشایش اعتبار اسنادی می‌تواند این اطمینان را به دست بیاورد که طرف مقابل او از اعتبار کافی برای انجام معامله برخوردار است. به عبارتی، تضمین‌کننده روند انتقال وجه از خریدار به فروشنده به صورت قانونی و منطقی است. برای رهایی از مشکلات و خطرات بازرگانی خارجی بانک‌ها خدمات مناسب و مطمئنی را برای تضمین انجام تعهدات طرفین ارائه می‌کنند، بنابراین خریدار و فروشنده در هر جای دنیا با خاطری آسوده اقدام به خرید و فروش می‌کنند

به گفته جلال پور رفع موانع تحریمی از مسیر تجارت بین المللی اگر مهم ترین دستاورد مذاکرات هسته ای نباشد، مطمئن باشید یکی از مهم ترین هاست. وی افزود: فعالان اقتصادی رفته رفته که خورشید گرم آزادی مبادله بر تنشان بتابد و از انجماد خارج شوند، تازه می فهمند چقدر از بازارهای جهانی عقب مانده اند. خیلی از شرکت ها از کارشناسان امور بین الملل و حقوقی و آگاه به تجارت خارجی تهی شده اند. خیلی از شرکت ها حتی مترجم حرفه ای ندارند و هنوز رد پای دلالان ارزی و حواله کنندگان غیر رسمی از شرکت های ما پاک نشده است.

کد خبر 3050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پروانه احمدی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
      به نظر می رسدیکی از چالش های صادراتی بعداز مشکل مالی وبانکی عدم فرهنگ صادرکنندگان در بیمه نمودن قراردادهای صادراتی میباشد .