تفکیک صنعت از بازرگانی؛ فرصت یا تهدید؟

تفکیک دو وزارتخانه می تواند کار را برای وزارت صمت سبک و رسیدگی به امور را تسهیل کند اما از طرفی ممکن است باعث تداخل بین فعالیت های دو بخش شود؛ همانطور که قبلا نیز بود

به گزارش اگزیم نیوز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که وزارت صنعت، معدن و تجارت زیر مجموعه بزرگی دارد زیرا شامل صنایع کوچک، بزرگ و معادن می شود و رسیدگی به آنها در شرایطی که باید به تولید کمک شود امر مهمی است لذا انجام امور بازرگانی و تجارت توسط این بخش کار دشواری است.

کاظم دلخوش در گفتگو با یک برنامه رادیویی با بیان اینکه نظرات مخالفین و موافقین در امر تشکیل وزارت تجارت و بازرگانی قابل تامل است، عنوان کرد: به عنوان کسی که در کمیسیون اقتصادی، در چند دوره از مجلس حضور داشته است، معتقدم هستیم، شرایط فعلی مشکلاتی را برای مردم، اصناف و نظارت بر کالاها ایجاد کرده بود و به همین جهت به عنوان طراح تفکیک وزارت بازرگانی این موضوع را در مجلس مطرح کردم.

وی درباره دلایل ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی بیان کرد: در سال های گذشته نیز تشکیل وزارت بازرگانی مطرح بوده است. در سال ۹۱ اختیارات تصویب شد و بخشی از اختیارات تجارت به وزارت جهاد و کشاورزی اعطا شد و بخش هایی نیز به وزارت صمت داده شد.

وی اضافه کرد: شرایط اقتصادی امروز از جمله وضعیت بازار ارز و تشدید تحریم ها ایجاب می کند، وزارت تجارت و بازرگانی تشکیل شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت زیر مجموعه بزرگی دارد زیرا شامل صنایع کوچک، بزرگ و معادن می شود و رسیدگی به آنها در شرایطی که باید به تولید کمک شود، انجام امور بازرگانی و تجارت کار دشواری است و این موضوع سبب شده کالاهایی وارد شود که خارج از نظارت وزارت صمت است. 

در این ارتباط معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به کارکرد وزارت بازرگانی و صنایع و معادن سابق، گفت: در آن وزارت خانه ها تصمیمات جزیره ای گرفته می شد به این صورت که یک وزارت خانه از بخش تولید و یک وزارت خانه از بخش واردات و صادرات حمایت می کرد. در آن زمان به دلیل ماهیت کار هر وزارت خانه، تصمیم گیری هایی صورت می گرفت که این تصمیم گیری ها با هم تداخل پیدا می کرد و سبب بروز مشکلات زیادی می شد.

​بیژن پناهی زاده ادامه داد: یکی از مشکلات در آن زمان در حوزه تولید کنندگان بود زیرا احتیاج داشتیم در یک برهه زمانی تولید بتواند به فعالیت خودش ادامه دهد و با وارد نکردن کالاهای غیر ضرور، از تولید حمایت کنیم. این دغدغه به خوبی توسط قانون گذاران شناسایی شد و وزارت صنایع و بازرگانی با یکدیگر ادغام شدند و یک وزارت خانه منسجم که کار واردات و صادرات و همچنین تولید را انجام می داد، تشکیل شد.

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن اشاره به تحریم ها، اظهار کرد: فشارهای برخی از کشورهای غربی و مشکلاتی که در اقتصاد ایجاد شد، باعث شده است برخی گمان کنند، با جداسازی بازرگانی می توان برای حمایت از مردم بهتر قدم برداریم و نیازهای ایشان را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: معتقد هستیم با تشکیل معاونت های ویژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی که اختیارات لازم را داشت، همان اقدامات وزارت بازرگانی انجام شود. تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، سبب ایجاد یک تقابل بین واردات و تولید خواهد شد زیرا محور وزارت بازرگانی در جهت واردات است. اینکه کلیات این قانون در مجلس تصویب شده است، به دلیل فشار برخی از نمایندگان بوده که علاقه داشتند واردات افزایش یابد.

پناهی زاده با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اینکه تمرکز و اختیارات بیشتری داشته باشد، می توان سازمان تنظیم بازار را زیر مجموعه ریاست جمهوری قرار دهیم، تصریح کرد: با این اقدام، تمام وزارت خانه ها از تصمیمات سازمان تنظیم بازار تبعیت خواهند کرد.

کد خبر 30685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =