گره های ارتباطات فرامنطقه ای اقتصادی-تجاری در خاورمیانه

ایجاد کمربند اقتصادی چین و یا اتحادیه اوراسیا چه مشکلاتی را در آینده در منطقه خاورمیانه تجربه خواهند کرد و برای رفع آنها چه باید کرد؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، این روزها بحث بر سر تقویت اتحادیه اوراسیا از یک سو و پیوستن ایران به آن از سوی دیگر به موضوع مهمی برای کشور ما و همچنین کشور عضو این اتحادیه تبدیل شده است.

ایجاد معافیت های صادراتی برای صادرکنندگان ایرانی و کشورهای عضو این امید را در دل ها ایجاد کرده که در شرایط تحریمی کنونی تولیدکنندگان ایرانی می توانند بازاری مناسب را برای صدور کالاهای خود پیدا کنند و به خوبی با این بازار مبادلات اقتصادی و تجاری داشته باشند.

از سوی دیگر تقویت ارتباطات درون قاره ای و گسترش آن به سایر نقاط دنیا همچون اروپا با سرمایه گذاری هایی که چین، ایران، هند و برخی کشورها منطقه به منظور توسعه جاده ابریشم انجام می دهند نیز نشان می دهد اتحادهای جدیدی در منطقه و جهان در حال شکل گیری است و شکل ارتباطات بین کشورها در حال یک پوست اندازی جدی است.

در این ارتباط یک نشریه چینی چاپ صبح در این کشور در گزارشی می نویسد با تمام تلاش هایی که امروزه در دنیا برای ارتقای روابط تجاری و اقتصادی صورت می گیرد اما هنوز تنش های ژئوپلیتیک به عنوان یک تهدید جدی تلقی می شوند که این مسیر را طولانی می کنند. .

بنا بر این گزارش اتفاقاتی که در ماه های اخیر در خاورمیانه افتاد نشان داد این منطقه هنوز از امنیت لازم برای تبدیل شدن به یک کمربند مهم تجاری-اقتصادی برخوردار نیست این در حالی است که خاورمیانه به دلیل موقعیت حساسی که دارد از اهمیت زیادی در دنیا برخوردار است و شاهرگ حیاتی انرژی و حتی تجارت کالایی محسوب می شود.

در این وضعیت تحریم ایران و رفتار عربستان در قبال تهران در سال های اخیر و تلاش آمریکا و همراهانش در منطقه برای منزوی کردن ایران نتوانسته نتیجه بخش باشد اما زمان آن رسیده که منطقه در جهت یک تفاهم گام بردارد و آنطور که این روزنامه می نویسد چین در ایجاد این تفاهم می تواند نقشی فعال بر عهده بگیرد.

در همین ارتباط رویای یک اوراسیای بهم پیوسته و کاملا استراتژیک به همین میزان پیچیده است و نیازمند ساختارهای پایدار در تمام حوزه ها از حمل و نقل گرفته تا امنیت انرژی و تجارت و تامین سرمایه است.

بر اساس اعلام بانک توسعه آسیا، قاره زرد به تنهایی از سال 2016-2030 باید 26 هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری کند تا بتواند فقر را از بین ببرد و با تغییرات آب و هوایی مبارزه کند.

نکته دیگری که نباید از آن به سادگی گذشت آن است که اتصال بازیگران بزرگ و جدید و ملتهایی با چشم اندازهای رقابتی مختلف در اتحادهای جدید می تواند باعث ترس از درگیری های جدید یا ظهور چالش های قدیمی شود.

به عنوان مثال چین که ابتکار عمل یک کمربند و یک جاده را در سال 2013 به کار گرفت در طرح جاه طلبانه خود تنها نیست زیرا منطقه Asean طرح جامع خود را برای اتصال کشورهای منطقه در سال 2010 مطرح کرده بود.

ژاپن، هند و اروپا و همچنین روسیه و ایالات متحده نیز هر یک در تلاش هستند تا برنامه های ارتباطی خود را در این مناطق تقویت کنند که تمام این موارد می تواند برخورد بین قدرت های بزرگ را تقویت کند. حتی باید گفت این ابتکارات به جای تشویق هم افزایی و همکاری، فشار را بر محیط ژئوپلیتیکی پرتنش می افزاید.

به همین دلیل زمان ایجاد اتحادهای چند جانبه است. به عنوان مثال اکنون اتحادیه اروپا با همکاری چین، ژاپن و کشورهای جنوب شرقی آسیا در حال ایجاد ارتباط های قوی اقتصادی است.

اتحادیه اروپا برای پیوستن به چنین اتحادهایی در تلاش است تا یک کد ارتباطی چند جانبه بین ملت های بومی ایجاد کند.

متحد كردن ملت ها تحت كد اتحادیه اروپا تضمین می كند كه پروژه ها "از نظر اقتصادی، پایدار از نظر محیط زیستی و اجتماعی جامع و مبتنی بر قوانین باشد.

این امر می تواند یا در سازمان تجارت جهانی یا از طریق تشكلی ویژه نظارت شود. برای این منظور شبکه های زیرساختی باید منسجم، متقابل و از نظر اقتصادی و محیط زیست با دوام باشند.

فراخوان مناقصه ها باید باز و شفاف باشند. باید حکومت ها بهتر، هماهنگی ها بیشتر و مبادلات تقویت شوند و همچنین موافقت نامه ها، قوانین و معیارها، شرایط کار، معیارهای پایداری و الزامات شفافیت وجود داشته باشد.

نبود چنین هماهنگی هایی منجر به تعریف پروژه هایی می شود که با توجه به نیاز جامعه و نیاز مردم طراحی نشده اند. در این رابطه باید گفت مشاغل خصوصی باید بخشی از این عملیات اجرایی باشند و اگر قرار باشد دولت ها بر سر کار قرار بگیرند نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

در این رابطه اتحادیه اروپا به تقویت و گسترش مراکز همکاری چند جانبه برای تأمین مالی توسعه این طرح ها نیاز دارد که چندین موسسه مالی مهم را درگیر در پروژه های کمربندی و جاده ای می کند.

این مراکز شامل موسسه های مالی مانند ADB ، بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیا، بانک بازسازی و توسعه اروپا و بانک سرمایه گذاری اروپا است. این مراکز به همراه وزارت دارایی چین با تأكید بر حمایت از شفافیت، عدم تبعیض و ... حمایت از زیرساخت ها و ارتباطات را با كیفیت بالاتضمین كرده اند.

سرانجام، قرار است یک مجمع بین المللی ایجاد شود تا بخش خصوصی و جامعه مدنی در مورد ارتباطات جدید بین قاره ای گفتگو و تحقیق کنند.

این مجمع باید شامل سیاستگذاران، دانشگاهیان، اقتصاددانان و نمایندگان تجارت و جامعه مدنی باشد. این گزارش نشان داد که اتحادهای منطقه ای و فرامنطقه ای در حال گسترش هستند اما باید زیرساخت های آنها فراهم شود و این زیرساخت ها صرف فقط راه و جاده و برق و پل و ... نیست و باید به صورت عمیق تر روی آن کار کرد.

کد خبر 30736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =