دلایل افت ۱۰ پله ای رتبه رقابت‌پذیری ایران

تحریم عامل اصلی کاهش رتبه رقابت پذیری ایران در یک سال گذشته است

حمزه بهادیوند چگینی - مجمع جهانی اقتصاد هفته پیش اعلام کرد رتبه رقابت‌پذیری ایران نسبت به سال گذشته ۱۰ پله سقوط کرده و در میان ۱۴۱ کشور به ۹۹ رسیده است. بر اساس این گزارش مجموعا ایران با کسب امتیاز ۵۳ (از مقیاس ۰ تا ۱۰۰) در رتبه ۹۹ جای گرفته که در مقایسه با امتیاز ۵۴.۹ و کسب رتبه ۸۹ در گزارش سال گذشته، با افت ۱.۹ امتیاز و ۱۰ پله سقوط در رتبه مواجه شده است. بهترین رتبه ایران در حوزه اندازه بازار است و بدترین وضعیت را بازار نیروی کار دارد که تنها یک رتبه قبل از آخرین کشور قعر جدول قرار گرفته است. 

در این رابطه مهدی تقوی، اقتصاددان، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" با بررسی دلایل افت رتبه رقابت‌پذیری ایران، گفت: آمریکا و اروپا مساله هسته‌ای ایران را پپیشتر حل کردند. برجام حاصل این رفع مشکلات بود. اما وقتی ترامپ وارد کار شد، محدودیت‌هایی برای اقتصاد ایران ایجاد کرد که این محدودیت‌ها بر اقتصاد کشور تاثیراتی بر جای گذاشت که افت رتبه رقابت پذیری یکی از این اثرات به شمار می رود.  

تقوی گفت: آنچه در ایران تولید می‌شود نفت و گاز است. ما کالاهای صادراتی ویژه‌ای نداریم و عمده صادرات ما به کشورهای خارجی نفت است. ما کشوری صنعتی نیستیم که به عنوان مثال هواپیما یا اتومبیل تولید و صادر کنیم. به همین دلیل باید گفت که رتبه رقابت پذیری ایران نسبت به کشورهای دیگر نوسانات بیشتری دارد.

وی ادامه داد: برای اینکه رتبه رقابت‌پذیری را بهتر کنیم، باید میزان تولیداتمان را افزایش دهیم. باید به سمت تولیداتی با کیفیت بالا برویم. باید به استانداردهای جهانی توجه کنیم؛ در غیر این صورت کسی حاضر نیست خودروی ایرانی را از ما خریداری کند؛ مگر کشورهای فقیری همچون پاکستان، افغانستان و یا عراق.

او در پاسخ به این سوال که در یک سال اخیر چه اتفاقی رخ داد که رتبه‌ی رقابت پذیری ایران 10 پله بدتر شد، ابراز داشت: مساله اساسی در خصوص بدتر شدن رتبه رقابت‌پذیری ایران، به موضوع تحریم ها باز می ‌گردد. بخش بزرگی از بدتر شدن رتبه رقابت‌پذیری ایران به این موضوع باز می‌گردد. نداشتن صادرات نفت در این حوزه، سخن اول را می‌گوید. از آن جهت که ما کشوری تک محصولی هستیم و بیشتر درآمدِ دولت به واسطه فروش نفت است، این موضوع در تجارت ما و نحوه حضور در بازارهای جهانی تاثیر داشت.

 

کد خبر 30785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =