تجربه هند برای رونق استارتاپ ها

هند از پایه برای رونق استارتاپ ها و بکارگیری ظرفیت های آنها در توسعه اقتصادی این کشور برنامه ریزی کرده است

واقعیت آن است که خواه ناخواه انقلاب چهارم صنعتی با محوریت عصر دیجیتال شرایط را در یکی دو دهه آینده با تغییرات قابل ملاحظه ای روبرو خواهد کرد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از Weforum وبسایت آمریکایی فعال در حوزه استارتاپ ها یک پیش بینی ساده نشان می دهد ظرف 15 سال آینده حدود 15 درصد از مشاغلی که اکنون وجود دارد تحت تاثیر همین تغییر از بین خواهد رفت.

دلیل این امر نیز آن است که تکنولوژی به آسانی جایگزین نیروی کار خواهد شد و ربات ها، ماشین الات و اتوماسیون در محیط کار جای نیروی کار را می گیرد.

این مساله برای کشوری مانند هند که درصد عظیمی از جمعیت آن اکنون در سن اشتغال قرار دارند یک مصیبت بزرگ محسوب می شود.

یک بررسی که در سال 2011 انجام ده نشان می دهد 63 درصد از جمعیت این کشور بین سنین 15 تا 59 سالگی قرار دارند که زنگ خطر جدی برای بروز هر چالشی است که بخواهد برای اشتغال در این کشور ایجاد شود.

اما آیا هند هم نشسته و منتظر بروز این آثار منفی است؟ باید گفت خیر. این کشور تلاش می کند تا با ایجاد استارتاپ های قدرتمند پروسه یادگیری را نیز در این کشور تقویت کند.

تنها در سال گذشته هزار و 200 مرکز آموزش در این کشور راه اندازی شد که البته در مقایسه با جمعیت کارنابلد این کشور رقم بالایی نیست اما نشان می دهد مقامات هندی این چالش ها را شناسایی کرده و در پی رفع آنها هستند.

این موضوع یک هم افزایی بین بخش های دولتی و خصوصی را نشان می دهد. این دو بخش به هیچ عنوان از هم مستقل نیستند و همین مساله نقطه قوت سیاست گذاری ها برای رونق اقتصادی در دو دهه آینده است.

برای این منظور هند 3 اقدام را در دستور کار خود قرار داده است؛ نخستین قدم ایجاد یک فرهنگ کار آفرینی است. ترغیب مدارس به آموزش کودکان، نوجوانان و دانشجویان دانشگاه در مورد کارآفرینی به عنوان یک انتخاب شغلی، باعث افزایش چشمگیر نه تنها تعداد بزرگسالان جوانی می شود که شروع به کارآفرینی می کنند بلکه تنوع بنیانگذاران نوپا را شامل می شود تا تعداد بیشتری از جمعیت کشور را شامل شود.

البته کارآفرینان باید مقدار مشخصی از ریسک را متحمل شوند و ترس از عدم موفقیت همیشه در این زمینه جنجالی است که باعث عقب نشینی افراد می شود.

ممکن است رفع این ترس یک شبه امکان پذیر نباشد، مشاغل و دولت می توانند برای کاهش موانع موفقیت قدم بردارند.

اقدام دوم ساخت مراکز نوآوری است. کشورهایی مانند ایالات متحده، فرانسه و چین شرایطی را ایجاد کرده اند که اجازه می دهد تعداد زیادی از طرح های ابتدایی به طور همزمان شکوفا شوند.

به عنوان مثال امانوئل ماکرون، دو سال پیش، بزرگترین تأسیسات استارت‌آپی در جهان را تاسیس کرد که امروزه، این مرکز بیش از هزار طرح را راه اندازی کرده اند.

شرکت های بزرگ چند ملیتی مانند آدیداس و مایکروسافت، همچنین برای کمک به افراد تازه کار از راه خدمات حمایتی را ارائه می دهند.

غول رسانه های اجتماعی فیس بوک اخیراً از راه اندازی دومین برنامه سالانه شتاب دهنده نوآوری هندوستان خبر داده که در تلاش است تا در فن آوری های نوظهور و هوش مصنوعی قدم های بزرگی را بردارد.

در صورت اجرای این تصمیمات از افراد تازه کار هندی دعوت می شود در منوی متنوعی از تمرینات آموزش فنی و فرصت های مربیگری که برای کمک به کارکنان در ایجاد نوآوری های آینده ایجاد می شوند شرکت کنند.

مساله سوم نیز  استفاده از نوآوری ها برای دیجیتالی کردن بنگاه های متوسط ​​و خرد است.

طی سال های اخیر، شرکت های نوپا در هند به عنوان ابزارهای حمایتی دولتی برای دیجیتالی شدن SME ها در سراسر کشور فعال شده اند.

یک مطالعه اخیرا تخمین زده است که شرکتهای کوچک و متوسط ​​هند در سال جاری 14 تا 16 میلیارد دلار صرف فناوری های دیجیتال خواهند کرد.

با بهره گیری از منابع سرمایه گذاران چند ملیتی که حدود 34 میلیارد دلار تخمین زده می شود نوآوری های داخلی می توانند به ارتقای بهره وری، تنوع در راه حل های تحویل دیجیتالی و ... منجر شوند که فضایی تازه برای رشد شغلی ایجاد می کند.

البته با تخمین 75 میلیون SME در هندوستان که بیش از 180 میلیون نفر را استخدام می کنند، شرایط دشوار به نظر می رسد اما با این حال ، با استفاده از قدرت مبتدیان برای پیشبرد محیط نوآوری، رهبران تجارت می توانند به تسریع روند دیجیتالی شدن کمک کنند و زمینه را برای موفقیت در آینده فراهم کنند.

کارشناسان معتقدند مدیریت دولتی و بخش خصوصی در اقتصاد هند به این کشور کمک می کند تا تأثیرات به ظاهر اجتناب ناپذیر فناوری بر اشتغال را برطرف سازد.

یک سیستم نوآوری قدرتمند توسط یک جامعه نوپا و پویا که در کنار یک منبع قوی از مشاغل تشکیل می دهند، تقویت می شود.

انقلاب صنعتی چهارم ممکن است مشاغل بزرگ و کوچک را تهدید کند، اما هنگامی که بقای مشاغل شما به توانایی نوآوری وابسته باشد، مرزهای جدید را می توان درنوردید.

 

کد خبر 30802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =