تلاش برای رونق صادرات غیرنفتی و ثبات ارزی

همتی اعلام کرد بانک مرکزی تلاش می کند با رونق صادرات غیر نفتی و ورود ارز آن ثبات و آرامش در اقتصاد ایجاد کند

به گزارش اگزیم نیوز دکتر عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت : از حدود ۵۰ سال پیش که نفت، سهم غالب تولید و صادرات را در اقتصاد ایران‌ داشت تا به امروز که نفت کمتر از یک سوم صادرات را تشکیل می دهد به هر دلیل دولت نتوانسته است بودجه خود را از نفت جدا کند.

او افزود رشد اقتصادی کشور نیز با وجود کاهش سهم نفت به شدت متاثر از بخش نفتی است، طبعا اثر مستقیم تحریم های ظالمانه، کاهش رشد بخش نفتی و کاهش منابع برای بودجه دولت است. این دو با همدیگر، بخش غیر نفتی اقتصاد و بالطبع، رشد کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده اند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: آنچه که بانک مرکزی با سیاست های پولی و ارزی خود می تواند انجام دهد، ایجاد ثبات و کمک در جهت رونق بخش غیر نفتی است.

وی گفت: رشد بخش نفتی، برون زا است و به تولید و صادرات نفت بستگی دارد و سیاست های بانک مرکزی بر رشد درون زا و غیر نفتی موثر است.

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز نسبت به تقاضای آن نشان می دهد که با همت صادرکنندگان و تمهیدات واردات، بحول و قوه الهی از این دوره سخت نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در صورت بازگشت به شرایط طبیعی اقتصادی، بانک مرکزی نیز سیاست های اصلاحی و احتیاطی خود را ادامه داده و از تکرار تجربه های تلخ گذشته، حتی الامکان پرهیز خواهد کرد. 

 

پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن در سامانه نیما

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن که نقش مهمی در ثبات این روز‌های بازار ارز دارد، نشانه خوبی است که اتخاذ سیاست‌های درست صادراتی و ارزی می‌تواند این روند را مستمرا بهبود ببخشد.

عبدالناصر همتی افزود: کاهش اتکا به درامد‌های نفتی، متنوع سازی درآمد‌های ارزی، تعیین نقشه راه برای صادرات کشور و از همه مهم تر ثبات در سیاست‌ها از اهم موضوعات سیاست گذاری در کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در این راستا دو موضوع مهم در جلسه روز قبل هیئت دولت مطرح شد:

۱-توجه بیشتر به مسئله اصلاح و ارتقا فضای کسب و کار

۲-ثبات در مقررات صادراتی و اجتناب از صدور بخشنامه‌های موردی در مقاطع مختلف سال برای منع صادرات با هدف تنظیم بازار رئیس شورای پول و اعتبار همچنین افزود: نقشه راه برای رونق صادرات، تعیین کشور‌های هدف صادراتی، مشخص کردن سهم هرکدام از کالا‌های صادراتی در سبد صادراتی و تعیین یک برنامه هدفمند حداقل ۵ ساله برای کشورمان اقدامی ضروری است.

وی گفت: در این راستا و در کنار گسترش تعامل با کشور‌های مختلف، باید به طور جدی تلاش شود محدودیت‌های تحریم‌های خصمانه را که آثار منفی زیادی بر اقتصاد کشور و وضعیت اقتصادی مردم دارد، به فرصتی جهت رونق تولید و جهش صادرات غیرنفتی تبدیل کنیم.

کد خبر 30815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =