قانون جامع حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تصويب شود

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران به مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي پیشنهاد داد که تصویب قانونی جامع و کامل برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مورد نظر مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان این‌که وضعیت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در ایران از جهت بستر قانونی نیازمند بازنگری است و در حال حاضر قانون جامعی برای حمایت از حقوق مصرف کننده در کشور وجود ندارد، به مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي پیشنهاد داد که تصویب قانونی جامع و کامل برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مورد نظر مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

 

به گزارش اگزيم نيوز، فرزین انتصاریان امروز در نشستی خبری با بیان این‌که حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در چارچوب قوانین مدنی کشور و مقررات دستگاه‌های نظارتی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی، نظام صنفی و ... صورت می‌گیرد و قانون جامعی در این زمینه وجود ندارد، بيان كرد: در نبود یک مدل جامع حمایت از حقوق مصرف‌کننده، پراکندگی این قوانین، عدم سازگاری و یکپارچگی این قوانین، عدم اطلاع مصرف‌کنندگان از مواد آن و نیز قدیمی بودن بعضی از این قوانین که با نیازهای امروز جامعه ما تطبیق ندارد، موجب شده که حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در ایران با چالشی جدی روبرو شود.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به اينكه وضعیت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در ایرا ن از جهت بستر قانونی به شدت نیازمند بازنگری و بازتعریف است؛ گفت: هم اینک قانون جامعی برای قانون حمایت از حقوق مصرف کننده در کشور وجود ندارد و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در چارچوب قوانین مدنی کشور و مقررات دستگاه‌های نظارتی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی، نظام صنفی و ... صورت می‌گیرد.

بنابه اظهارات انتصاريان، در ايران اگر مصرف‌کننده‌ای به دلیل نقص وسیله‌ای که خریداری کرده دچار خسارت شود، باید باید ابتدا به دادگاه مراجعه کرده و کیفر خواستی را تنظیم کند و پس از ادعای جرم مراحل بسیار طولانی رسیدگی قضایی را طی کند تا بتواند ثابت کند که علت خسارت نقص کالا بوده نه استفاده نادرست یا انقضای تاریخ مصرف.

این در حالی است که به گفته او،  در کشورهای اروپایی این وظیفه تولیدکننده یا عرضه‌کننده است که اثبات کند اقدامات لازم برای جلوگیری از تولید و عرضه کالای معیوب را انجام داده است.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که تصویب شده و قانون تجارت که در حال تصویب است، پیشنهاد کرد که تصویب قانونی جامع و کامل برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مورد نظر مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

بنابه اظهارات انتصاریان بررسی‌ قوانین مربوط به حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که قانون دقیق و مشخصی برای تعیین حدود ظرفیت‌های تولیدکنندگان و فروشندگان، محدوده حقوق مصرف‌کنندگان و نحوه جبران خسارات وارد شده به آن‌ها به صورت تخصصی وجود ندارد.

وی افزود: به جز قانون مسئولیت مدنی مصوب 1307، قوانین دیگر با متمرکز شدن بر روی وظایف ارگان‎های مسئول تنظیم بازار، به صورت ضمنی به برخی از حقوق مصرف‌کنندگان اشاره دارد، درحالی‌که در قوانین مدرن جهان غالباً در زمینه خرید و فروش کالا تنظیم شده است.

بر همين اساس انتصاريان در اين راستا با اشاره به اينكه قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تصویب شده و قانون تجارت(بنگاه‌های تجاری) در حال تصویب است پیشنهاد داد: تصویب قانونی جامع و کامل برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مورد نظر مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و مرکز پژوهش‌های مجلس که  سایقه خوبی در تدوین ابعاد قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد دارد با طرح این قانون در راستای حقوق مصرف‌کنندگان اقدام كرده و با تصویب یک قانون مترقی حمایت از حقوق مصرف کنندگان ارکان استانداردسازی در کشور تقویت شده و نهضت کیفیت در ایران جهشی داشته باشد که حاصل این جهش توسعه و تعالی و پویایی صنایع کشور و تحقق اهداف سند چشم‌‌انداز 1404 است.

 

کد خبر 30873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =