ضرورت حمایت مالی دولت از بانک های توسعه ای در شرایط تحریم

بانک های توسعه ای وظایف حساسی را در اقتصاد کشور بر عهده دارند که حمایت از تولید و صادرات از جمله آنها است بنابراین در شرایطی که درآمدهای دولت به دلیل تحریم کاهش می یابد لازم است تا شرایط به گونه ای برای جلوگیری از ایجاد خلا در این بانک ها رقم بخورد

کامران ندری، کارشناس بانکی، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ضمن بررسی نقش بانک‌های توسعه‌ای از جمله بانک توسعه صادرات در رشد و افزایش صادرات کشور، از کاهش درآمدهای دولت در شرایط کنونی و اثر آن روی حمایت ها از بانک های توسعه ای ابراز نگرانی کرد.

وی با بیان این که تفاوت بانک توسعه‌ای با سایر بانک‌ها در این است که معمولاً منابع بانک‌های توسعه‌ای توسط دولت تامین می‌شود گفت: عمدتاً هدف این است که این منابع از طریق بانک‌های توسعه‌ای به سمت پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های عام‌المنفعه هدایت گردد و این موضوع اهمیت این منابع را در توسعه اقتصادی کشور نشان می دهند بنابراین کاهش این حمایت ها می تواند اثرات منفی به همراه داشته باشد.

به گفته ندری نرخ سودی که از سوی این بانک‌ها مطالبه خواهد شد، معمولاً پایین‌تر از حد معمول است؛ چرا که دولت‌ها به دنبال دریافت سود بابت تخصیص منابعی که در اختیار بانک‌های توسعه‌ای قرار می‌دهند، نیستند به همین دلیل استفاده از این تسهیلات برای صادرکنندگان کشور فرصت مناسبی است که نباید با تهدیدهای ناشی از کسری بودجه دولت و یا کاهش درآمدهای آن مورد تهدید قرار بگیرد.

وی افزود: این بر خلاف بانک‌های تجاری است که سپرده‌گذاران در ازای سپرده‌های خود، چشم‌داشت دارند و ضمن قرار دادن منابع خود در اختیار بانک‌های تجاری، خواهان دریافت سود هستند. اما در بانک‌های توسعه این گونه نیست.

 او ادامه داد: در اختیار قرار گرفتن منابع توسط بانک‌های توسعه‌ای، به جهت این است که پروژه صادرات می‌تواند به کل اقتصاد کشور منفعت برساند. لذا دولت‌ها تلاش می‌کنند که فرایند صادرات را تسهیل و همچنین تامین مالی هزینه‌های صادراتی با نرخ پایین‌تری انجام بپذیرد. این روند از نظر اقتصادی توجیه دارد. اینکه دولت‌ها منابع خود را در اختیار بانک‌های تخصصی قرار داده و در حوزه صادرات فعالیت کنند کاملا منطقی و صحیح است؛ چرا که هدف این است که این بانک‌ها در توسعه صادرات نقش داشته باشند.

 وی تصریح کرد: تفاوت بانک‌های توسعه‌ای با سایر بانک‌ها در این است که منابع این بانک‌ها معمولاً از سوی دولت‌ها تامین می‌شود. هزینه تجهیز منابع برای بانک‌های توسعه‌ای نیز پایین‌تر است. لذا انتظار این است که ضمن تخصیص منابع، سود کمتری را از دریافت‌کنندگان تسهیلات مطالبه کنند. البته این به نوعی یارانه پنهان محسوب می‌شود که برای توسعه صادرات تنظیم شده  که منفعت این یارانه پنهان، در اقتصاد کشور دیده می‌شود.

این کارشناس بانکی در خصوص بصرفه بودن حمایت دولت از صادرات و بانک‌هایی که در زمینه توسعه صادرات فعالیت دارند ابراز داشت: دولت در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی با مشکل مواجه است؛ چراکه منابع چندانی جهت حمایت از بانک‌های توسعه‌ای در اختیار ندارد. از طرفی با توجه به کسری بودجه‌ای که دولت در پیش دارد، باید گفت دولت به منابع جدید نیازمند است. اما آنچه مسلم است دولت باید برای جلوگیری از هر نوع نقصان در تامین مالی تولید و صادرات، حمایت از بانک های توسعه ای را در دستور کار خود قرار دهد. 

ندری ادامه داد: در سال‌های قبل دولت‌ها منابع مازادی در اختیار داشتند و اینگونه بخشی از درآمدهای ناشی از فروش نفت در اختیار صندوق توسعه ملی قرار می‌گرفت. از طریق همان درآمدها نیز می‌توانستند منابعی برای بانک‌های توسعه‌ای مانند بانک توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن تخصیص دهند. اکنون وضعیت کنونی دولت متفاوت از سال‌های قبل است. با توجه به شرایط پیش آمده، درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته و شاید دولت نتواند به بانک های توسعه‌ای در حوزه صادرات یاری رسانی شایانی کند. 

کد خبر 30878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =