حمایت از بخش خصوصی ضامن حفظ اقتصاد در شرایط تحریم

منوچهر توسطی گفت: می توان با توسعه تعامل بخش خصوصی و دولت به سلامت از میدان جنگ اقتصادی بیرون رفت؛ آنچه مسلم است حمایت از بخش خصوصی در شرایط تحریم، توان اقتصادی کشور را تضمین می کند

 منوچهر توسطی در نشست تخصصی معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران گفت:

 هدفگذاری بانک توسعه صادرات ایران برای تعامل با صادرکنندگان استان های مختلف در راستای رفع ابهامات و مشکلات آنها در حوزه بانکی قابل تقدیر است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اگزیم نیوز، رئیس اتاق صنایع معادن و بازرگانی اراک اظهار داشت: آمریکا بنابر اهداف استعماری و استکباری و یک دشمنی دیرینه تصمیم بر قطع شریان های حیاتی اقتصادی کشور گرفته است؛ نشست هایی از این دست می تواند در یافتن راهکارهای موثر برای برون رفت از شرایط سخت ناشی از تحریم اقتصادی بسیار موثر واقع شود؛ می توان با توسعه تعامل بخش خصوصی و دولت به سلامت از میدان جنگ اقتصادی بیرون رفت؛ آنچه مسلم است حمایت از بخش خصوصی در شرایط تحریم، توان اقتصادی کشور را تضمین می کند.

وی افزود: شرایط غیر عادی فعلی را باید پذیرفت و متناسب با آن تصمیم گیری کرد؛ بدون شک بخش دولتی نه تنها در حاشیه امن تری قرار ندارند، به تنهایی نمی تواند در مسیر توسعه اقتصادی و رونق تولید موفق باشد و لازم است از اهرم های خود برای رفع موانع بخش خصوصی استفاده کند.

 توسطی گفت: بانک های دولتی به ویژه بانک تخصصی توسعه صادرات بازوی توانمندی هستند که می توانند مشکلات صادرکنندگان را در حوزه مالی و تبادلات بانکی بین المللی کمک کنند.

رئیس اتاق بازرگانی اراک  در ادامه به نقش صندوق ضمانت صادرات در حمایت از صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: به عنوان بخش خصوصی توقع داریم اختیارات کارگزاری های صندوق ضمانت صادرات در استان ها افزایش پیدا کند؛ هزینه های صندوق بالاست و اگر قرار است بنا بر سیاستگذاری های دولت در راستای حمایت از صادرات، لازم است هزینه پوشش ریسک های موجود توسط صندوق کاهش پیدا کند.

منوچهر توسطی یادآور شد: شرایط فعلی بازارهای کم خطر را برای صادرات محدود کرده و  بالاجبار  فرصت حضور در بازارهای پرریسک منطقه برای کشور فراهم است؛ بنابراین باید خدمات صندوق ضمانت صادرات به منظور تقویت حضور صادرکنندگان در این کشورها با کمترین هزینه و گسترده ترین پوشش ارائه داده شود.

 رئیس اتاق بازرگانی اراک اعلام کرد: صادرکنندگانی در استان مرکزی هستند که آمادگی حضور در بازارهای پرخطری چون افغانستان، عراق و روسیه را دارند و دولت باید بخشی از این ریسک را متقبل شود تا روند حضور در بازارهای موجود صادراتی تداوم داشته باشد.

به گفته توسطی غالب فعالان صادراتی ما، صادرکنندگان شناسنامه دار و سالم هستند؛ هرچند عمدتا سواستفاده ها در مرکز اتفاق می افتد و مطابق آمارهای موجود معوقات بانکی صادرکنندگان در شهرستان ها بسیار اندک هستند وی گفت: تقویت تولید مقدم بر توسعه صادرات است و در همین راستا باید مشکلات تولید به طور جدی رفع شوند.

منوچهر توسطی گفت: با قیمت تمام شده فعلی، رقابت و موفقیت در بازاریابی بسیار دشوار است؛ با این وجود بخش تولید و صادرات آنچه در توان دارد به کار بسته تا حرکت چرخه صادرات  تداوم داشته باشد و در این مرحله، وظیفه نظام بانکی است تا برای رفع مشکل تبادلات بانکی وارد عمل شده وموانع را با راهکارهای تخصصی حل کند.

وی دلایل عدم رشد صادرات همزمان با جهش ارزی در یکسال اخیر را مشکلاتی دانست که در داخل کشور برای صادرکنندگان ایجاد شد. توسطی اظهار داشت: صادرکننده واقعی ارز خود را همواره به کشور برگردانده و لازم است بدبینی به حوزه تولید و صادرات در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات برداشته شود؛ کما اینکه آمارها نیز ثابت کرد که بخش عمده ای از ارز صادراتی به چرخه اقتصادبرگشته است.

توسطی گفت: صادرات نیازمند یک سیستم شفاف است؛ خوشبختانه با ثبات نسبی در نرخ ارز، انگیزه برای رانت جویی فروکش کرد؛ بانک توسعه صادرات در حوزه مشکلاتی از این دست، خدمات خوبی را به صادرکنندگان ارائه داده است.

 به گفته رئیس اتاق بازرگانی اراک، مقابله با تحریم و آثار تحریمی در گرو همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی است؛ امروز با تحریم های شدید نفتی باید، نیاز کشور به درآمدهای ارزی از مسیرغیرنفتی تامین شود؛ طی یکسال اخیر توانمندی صادرکنندگان کشور در این عرصه اثبات شده است.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به همت مدیرت امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران، نشست تخصصی معرفی خدمات این بانک، نیمه دوم مهرماه در اراک برگزار شد؛ در این نشست کارشناسان بانک اوسعه صادرات، پاسخگوی سوالات فعالان اقتصادی و صادرکنندگان حاضر در جلسه بودند.

 سلسله نشست های تخصصی بانک توسعه صادرات به منظور آشنایی هرچه بیشتر صادرکنندگان با خدمات اگزیم بانک کشور  در شهرهای مختلف برگزار می شود.

مریم خورشیدی

کد خبر 30881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =