علایم بهبودی در اقتصاد کشور

وزیر اقتصاد اعلام کرد در آستانه اولین سالگرد تحریم های آمریکا اقتصاد ایران توانست علایم بهبود را از سر بگیرد

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز عصر دیروز وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست، پیشنهادات کوتاه‌مدت و بلندمدت جهت پوشش نوسانات ارزی، حل مشکلات فعالان اقتصادی به ویژه تسهیلات‌گیرندگان ارزی از صندوق توسعه ملی و اساسنامه پیشنهادی در حوزه راه اندازی نهاد تنظیم‌گر در حوزه مبادلات اقلام ضایعاتی و پسماندها و بررسی اساسنامه پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت.

فرهاد دژپسند گفت: ١٣ آبان علاوه بر اهمیت سیاسی، یادآور یک واقعه مهم اقتصادی یعنی شروع تحریم های آمریکاست، تحریم هایی آمریکا انتظار داشت ظرف سه ماه منجر به تغییر نظام در ایران شود.

به گفته وزیر امور اقتصاد و دارایی یکسال پس از آغاز تحریم ها، شرایط به گونه ای رقم خورده که ترامپ و چندین کشور اذعان دارند که تغییر نظام در جمهوری اسلامی کار ساده ای نیست و در ادامه کشورهایی چون ژاپن و فرانسه تلاش کردند ایران را مجاب به مذاکره کنند.

دژپسند با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: آنچه امروز در بخش اقتصاد شاهدش هستیم حتما مطلوب ما نیست اما قطعا با آنچه امریکا انتظار داشت فاصله دارد.

به گفته وزیر اقتصاد امروز با گذار از دوره تلاطم، به شرایط روبه بهبود و البته قابل قبول ورود پیدا کرده است؛کاهش ۱۱ درصدی صادرات را در ٧ ماهه نخست امسال نیز زیر مجموعه اصلاح قیمت پایه های صادراتی در ۴ ماه قبل است و واقعیت این است که صادرات با وجود تحریم ها رشد داشته است.

دژپسند با اشاره به روند رو به بهبود در اقتصاد کشور گفت: آرامش نسبی بر اقتصاد حاکم شده و شاهد رشد مثبت در برخی شاخص ها از جمله کاهش نرخ بیکاری روستایی و شهری در برخی استانها از جمله استان خراسان رضوی بوده ایم.

وی با اشاره به کاهش تقاضای ارز نسبت به عرضه در سامانه نیما گفت: نرخ ارز در کشور به تعادل نسبی رسیده است و در خلا درآمدهای نفتی، شاهد بروز ظرفیت صادرات غیرنفتی در تامین نیاز ارزی کشور هستیم

وزیر اقتصاد بر مبنای اطلاعات ۶ ماهه اقتصادی اعلام کرد: اقتصاد ایران ظرفیت رشد بالا را دارد؛ بخش خصوصی به عنوان پیشران تیم اقتصادی کشور این توانمندی را دارد تا در سال آینده شرایط بهتری را در اقتصاد رقم بزند.

 غلامحسین شافعی نیز در ادامه این نشست با اشاره به فشار مضاعف وارده بر فعالان اقتصادی از سمت تحریم های خارجی و مانع تراشی های داخلی طی یکسال گذشته، گفت: فعالان اقتصادی در چنین شرایطی به فعالیت ادامه دادند و عملکردشان به صورتی بوده که امروز شاهد تقدیر وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از آنها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز رئیس اتاق بازرگانی ایران تغییر مقررات را یکی از موانع بزرگ تداوم صادرات در سال گذشته دانست و  گفت: با همه مشکلات ناشی از مقررات خلق الساعه آمارهای اقتصادی از کند شدن روند رشد منفی خبر می دهد و  بخش کشاورزی یکی از حوزه های تاثیر گذار در بهبود وضعیت اقتصاد کشور بوده است.

کد خبر 30886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =