نجات لوازم خانگی از دست قاچاقچیان با تنظیم نرخ ارز نیمایی

دولت باید شرایط را برای کاهش ارز نیمایی فراهم کند زیرا این امر روی قیمت لوازم خانگی اثر می گذارد و شرایط را برای بهبود تقاضا فراهم می کند

سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ضمن بررسی وضعیت خرید و فروش در بازار لوازم خانگی، بر لزوم حمایت دولت و بانک‌ها از تولید داخلی، جهت کاهش نرخ لوازم خانگی تاکید کرد.

میری گفت: در حال حاضر بازار لوازم خانگی تقریباً با ثباتی نسبی مواجه است. در سال ۹۸ قیمت لوازم خانگی تغییر آنچنانی نیافت. از طرفی فراموش نکنیم که قدرت خرید مردم و درآمد آنها نیز با افزایش چشمگیری مواجه نشده است. حقوق کارمندان و قشری از مردم شاید ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته؛ اما نرخ لوازم خانگی ۲ تا ۳ برابر نسبت به گذشته با افزایش همراه شده است. به همین جهت مقداری رکود در بازار لوازم خانگی حکمفرما است. با این اوصاف میزان این رکود در بازار آنقدر نیست که مردم توان خرید نداشته باشند.

او ادامه داد: مردم جهت تامین مایحتاج خود، در بازار لوازم خانگی حضور دارند و مایحتاج خود را از بازار تامین می‌کنند. بازار دارای یک ثبات نسبی است. ضمن بررسی بازار نیز خواهیم دید قیمت کالاها نسبت به چند ماه گذشته، مقداری با افت مواجه بوده است. امیدوارم این کاهش کماکان ادامه داشته باشد تا مردم بتوانند با توجه به  توان خود، مایحتاج‌شان را از بازار لوازم خانگی تامین کنند.

وی در خصوص مراجعه مردم به بازار دست دوم جهت تامین لوازم مورد نیاز ابراز داشت: رونق بازار دست دوم همیشه از قدیم مرسوم بوده است. مردم برای تامین مایحتاج خود در زمینه لوازم خانگی، به بازار دست دوم یا همان سمساری‌ها مراجعه می‌کنند. اینکه در برخی اخبار شنیده می‌شود که مردم جهت تامین جهیزیه به سمساری‌ها و بازار دست دوم مراجعه می‌کنند، به نظر من گسترده نیست. به هر حال ما امیدواریم ضمن کاهش نرخ لوازم خانگی دسته اول و افزایش توان خرید مردم، همگان بتوانند لوازم مورد نیاز خود را از بازارهای دسته اول تامین کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به سیاست‌های دولت در جهت افزایش توان خرید مردم و کاهش نرخ لوازم خانگی تصریح کرد: دولت می‌تواند با کاهش نرخ ارز نیما، به تولید و کارخانه‌های تولیدی کمک کنند. با توجه به اینکه نرخ دلار آزاد حدودا ۴۰ درصد کاهش یافته است و تقریباً با دلار نیمایی یک قیمت شده، این موضوع برای تولید کننده مشکل ایجاد کرده است و متأسفانه دست قاچاقچیان را با گذاشت.

وی ادامه داد: بیشترین صادرات پتروشیمی، فولاد و ... در حال حاضر در دست دولت است. پس دولت به جهت دارا بودن منابع ارزی کافی، می‌تواند نرخ ارز نیمایی را بیشتر کاهش دهد. در چنین شرایطی کارخانه‌ها می‌توانند در حیطه تولید، عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

وی افزود: بانک‌ها نیز باید حمایت بیشتری در خصوص کارخانه‌ها اعمال نمایند. در حال حاضر تسهیلات پرداختی با سود ۱۸ درصد، به هیچ عنوان برای کارخانه‌دار و تولید کننده، بصرفه نیست. تسهیلات تولید در کشورهای دیگر حداکثر ۴ درصد است نه ۱۸ درصد! بانک‌ها با کاهش سود تسهیلات خود می‌توانند در سال رونق اقتصادی، به تولید کشور کمک کنند. با چنین سیاست‌هایی باید انتظار کاهش نرخ لوازم خانگی را داشت.

کد خبر 30912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =