كاهش ارزبري واردات

حميد زادبوم رئيس سازمان توسعه تجارت در گفت وگو با «اگزيم نيوز» به آمار صادرات و ورادات در 7 ماه منتهي به مهر سال 98 اشاره كرد وگفت: روند تجارت خارجي كشور نشان از اين دارد كه واردات و صادرات کالایی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب با کاهش 5 درصدی و 11 درصدی همراه بوده‌اند. البته بنابه اظهارات او، واردات با رشد 3.1 درصدي و صادرات با رشد 17.1 درصدي روبرو شده است.

زادبوم در توضيح اينكه چرا در اين بازه زماني با افت ارزشي صادرات مواجه هستيم، عنوان كرد كه اگر نرخ پايه هاي صادراتي سال جاري به ميزان نرخ هاي سال گذشته محاسبه شود، صادرات نه تنها با افت مواجه نبوده، بلكه رشد را هم تجربه كرده است. بنابه اظهارات او، چنانچه نرخ هاي سال گذشته معيار سنجش قرار گيرد، صادرات غيرنفتي در 7 ماهه امسال كه 24.4 ميليارد دلار عنوان شده، رقم 30 ميليارد دلار خواهد بود. بنابراين، ارزش کالاهای صادراتي اگر به همان ارزش سال گذشته اظهار می‌شد، صادرات كشور نه تنها افت نداشته، بلكه رشد را هم تجربه كرده است.

زادبوم در عين حال گفت: اگر نگاه واقع بينانه اي به آمار صادرات داشته باشيم، طبيعي است كه صادرات با كاهش مواجه شود؛ چراكه گرفتاري هاي تجارت خارجي در شرايط تحريم بيشتر شده است و اين كار را براي صادركنندگان وصدور كالاها به خارج از مرزها سخت كرده است. بر همين اساس، بايد كاهش صادرات را پذيرفت.

رئيس سازمان توسعه تجارت در ادامه عنوان كرد كه حجم واردات در سال 97 نسبت به 96 برابر با 21 درصد كاهش را نشان مي دهد، همچنين در هفت ماهه سال جاري نيز 5.3 كاهش را تجربه كرده، كه اين امر نشان از اين دارد كه واردات كشور از نظر ارزشي، بيش از 10 ميليارد دلار كاهش داشته  است. در چنين شرايطي ارزبري واردات را در مي توان يك اتفاق مثبت در تجارت خارجي كشور قلمداد كرد.  

زادبوم در بخش ديگري از صحبت هاي خود از برقراري و امضاي موافقت نامه هاي تجارت ترجيجي و آزاد با ديگر كشورها خبر داد وگفت: در صورت اجرايي شدن توافقنامه هاي تجاري با كشورهاي منطقه مي توان شاهد رونق گرفتن صادرات شد كه اثرات مثبت آن را مي توان در سال هاي آتي مشاهده كرد.

بر اساس آمار‌های گمرک ایران، متوسط قیمت اقلام صادراتی کشور طی هفت‌ماهه امسال، بیش از ۳۰۷ دلار در هر تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷، با کاهش حدود ۲۴ درصدی همراه بوده است. همچنین متوسط قیمت اقلام وارداتی کشور نیز در این مدت یک هزار و ۲۷۱ دلار در هر تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افتی حدود ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

حمید زادبوم همچنین به انواع موانع صادرات اشاره کرد و گفت: بخشی از چالش‌ها، موانع ساختاری در تولید و تجارت است و بعضی از موانع نیز به صورت مقطعی و ناشی از تحریم است. مهمترین مشکل برای صادرات، افزایش کیفیت است که در حال حاضر این مهم انجام نمی شود.

حمید زادبوم به برنامه های سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و بیان داشت: بزرگترین پروژه ای که در این سازمان برای امر صادرات تعریف شده است، هدف قراردادن کشورهای همسایه و دیگر کشورهای مهم است و بر اساس آن، سازمان توسعه تجارت، خدمات خود به صادرکنندگان را بر اساس اولویت این کشورها یعنی کشورهای همسایه و کشورهای مهم از قبیل چین و هند تعریف می کند.

وی اضافه کرد: اولویت دوم در امر صادرات شامل کشورهای آفریقایی، سوریه، لبنان، اندونزی، مالزی، و تایلند هستند و پس از سایر کشورها قرار دارند که از این بخش نیز دور نمی شویم و امر صادرات را در این کشورها نیز مورد توجه قرار داریم به ویژه بازارهایی که سال ها با ایران کار کرده اند مانند کشورهای اروپایی، از اهمیت برخوردار هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: در امر برنامه ریزی برای صادرات، حتما با اتاق بازرگانی، تشکل های صادراتی و اتاق تعاون مشورت می کنیم و هدف این است که گام مهمی برای تجارت برداریم و در این زمینه اگر پیشنهادی از سوی تشکل ها وجود داشته باشد، حتما از آنها استفاده می کنیم.

وی به انواع چالش ها و موانع در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: بخشی از چالش ها، موانع ساختاری در تولید و تجارت است و بعضی از موانع نیز به صورت مقطعی و ناشی از تحریم ایجاد شده است. البته رسیدگی به مشکلات ساختاری اهمیت بسیار زیادی دارد و مهمترین مشکل برای صادرات، افزایش کیفیت است یعنی تولید را بر اساس سفارش برای صادرات انجام دهیم که در حال حاضر این مهم انجام نمی شود.

زادبوم اضافه کرد: تولید کننده و صادرکننده باید برای بازارهای خارجی ایده مناسب داشته باشد و کیفیت تولیدی در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی تولید صادراتی انجام شد، مباحث بازاریابی، پولی و مالی، حمل و نقل و لجستیک در مرحله بعد قرار می گیرد که در این مرحله نیز بیشتر صادرکنندگان مشکلاتی نیز دارند. این مشکلات گاها به دلیل شرایط تحریم است و گاهی نیز ناشی از عدم مدیریت است.

رئیس سازمان توسعه تجارت به مشکلات مالی و لجستیکی صادرکنندگان اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین چالش های صادرکنندگان در حال حاضر، افزایش هزینه حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی برای تجارت است و این مسئله بر روی صادرکنندگان فشار آورده است و سازمان توسعه تجارت در حال برنامه ریزی برای این مسئله است.

 

کد خبر 30984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =