خیز ترکیه برای تبدیل شدن به قطب بانکداری اسلامی

ترکیه قصد دارد با افزایش نفوذ اقتصادی خود در خاورمیانه و دنیای اسالم، به یک مرکز مالی اسلامی تبدیل شود. در همین راستا، مقامات این کشور قصد دارند تعداد بانک‌های اسلامی را افزایش دهند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، مدت‌ها به دنبال این بود که شهر استانبول را به یک قطب منطقه‌ای و جهانی برای صنعت بانکداری به طور کلی تبدیل کند، اما مشکلات ثبات سیاسی و اقتصادی در این کشور و در کل منطقه، تحقق این هدف را به تعویق انداخته است.

البته کارشناسان می‌گویند ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان، برای رسیدن به هدف تبدیل شدن به یک قطب مالی، ابتدا باید یک مرکز مالی اسلامی باشد. به همین دلیل، در اوایل امسال، بانک Emlak به عنوان ششمین بانک اسلامی ترکیه با تمرکز بر بخش عمران و املاک تاسیس شد.

پیش‌تر، بانک‌های اسلامی Albaraka، Kuveyt Turk و Turkiye Finans ابتدا شروع به کار کردند و دو بانک Ziraat و Vakif به ترتیب در سال‌های 2015 و 2016 تاسیس شدند. همه این بانک‌ها دولتی هستند و بانک Ziaraat بزرگ‌ترین وام‌دهنده دولتی است و تحت کنترل صندوق ثروت ملی ترکیه قرار دارد که ریاست آن بر عهده خود اردوغان است.

رییس جمهور ترکیه محرک اصلی رشد صنعت بانکداری اسلامی در این کشور است و معتقد است سیاست بانک‌های معمولی در پرداخت بهره، تهدیدی برای توسعه اقتصادی ترکیه محسوب می‌شود.

 

طرحی جاه‌طلبانه برای 2025

دولت ترکیه می‌خواهد سهم دارایی‌های بانک‌های اسلامی (که نام محلی آنها بانک‌های مشارکتی است) خود را تا سال 2025 به 15 درصد کل بخش بانکداری این کشور، افزایش دهد. در دسامبر 2018، بانک‌های اسلامی ترکیه با بیش از 1100 شعبه داخلی و بین‌المللی و بیش از 15 هزار پرسنل، سود خالص 403 میلیون دلاری ایجاد کردند و دارایی آنها در مجموع به 9/38 میلیارد دلار رسید که معادل 3/5 درصد کل بخش بانکداری این کشور است.

در دسامبر 2017 این رقم حدود 2/30 میلیارد دلار بود و 9/4 درصد بخش بانکداری را تشکیل می‌داد. این یعنی رشد سالانه دارایی‌ها حدود 29 درصد بوده است.

البته Emlak یک بانک تازه وارد نیست و به عنوان یک بانک دولتی معمولی از سال 1946 در حال فعالیت بوده است.

این بانک در سال 2001 به دلیل تعهداتی که به صندوق بین‌المللی پول در دوران بحران بانکی ترکیه داشت، ملزم به نقد کردن دارایی‌های خود شد و سپس با مجوز جدید و یک مدل کسب‌وکار جدید مطابق با قوانین مالی اسلامی، آغاز به کار کرده است.

قرار است بانک Emlak در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کند و راهکاری برای بحران پولی فعلی ترکیه باشد.

کد خبر 30988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =