حركت به سمت تجارت آزاد با اوراسيا

رضا اردکانیان،  وزیر نیرو،  در همایش تجارت با اوراسیا گفت: ایران و اوراسیا بعد از چندین سال مذاکره در اردیبهشت ۹۷ موفق به امضای قرارداد موقت آزاد تجاری شدند و در صدد هستیم بعد از سه سال اجرای آزمایشی به قراداد تجارت آزاد تبدیل شود.

وزیر نیرو بيان كرد: مقرر است این موافقت‌نامه بعد از 3 سال اجرای آزمایشی به قرارداد تجارت آزاد تبدیل شود. از این رو این دوره 3 ساله از بُعد اجرا واجد اهمیت فراوان است و لذا متولیان اجرای این موافقت‌نامه از سوی طرفین باید در تعامل نزدیک با یکدیگر باشند و تلاش فراوان به عمل آورند.

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم رفع موانع اجرای موافقت‌نامه اوراسیا افزود: این موافقت‌نامه در صورت اجرای جدی و صحیح، زمینه را برای بسط مناسبات اقتصادی و توسعه مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو اتحادیه فراهم کرده و به توسعه اقتصادی این کشورهای منجر خواهد شد.

او همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه را جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران برشمرد و گفت: می‌توان شکل‌گیری بلوک جدید اقتصادی در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به فال نیک گرفت؛ چراکه شکل‌گیری این اتحادیه نمونه خوبی از همکاری منطقه‌ای و سیاست منطقه‌گرایی در دهه اخیر بوده و امید است صلح و آرامش بیشتری در منطقه به ارمغان آورد.

اردکانیان ادامه داد: اتحادیه اقتصادی اورسیا، آسیب‌پذیری کشورهای منطقه در قبال تحولات مختلف اقتصادی جهان و شوک‌های آن را کاهش می‌دهد و با توسعه کمی و کیفی و گسترش جغرافیای آن، می‌توان بازار بزرگی در منطقه ایجاد کرد.

او همچنين با بیان اینکه منطقه‌گرایی اقتصادی جایگزین مناسب و مکمل اقتصادی کشورهای منطقه به ويژه کشورهای همسایه است، افزود: سیاست اصولی ایران نیز بر توسعه روابط و همکاری با کشورهای همسایه استوار بوده است. در همین چارچوب، از امضای موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا و بسط مناسبات اقتصادی با 5 کشور اتحادیه استقبال کرده و آن را زمینه مناسبی برای افزایش حجم مبادلات تجاری طرفین می‌داند.

به گفته اردكانيان، ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه و دارای مزیت همسایگی با کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تواند منافع این دسته از کشورهای را پیوند داده و خود نیز از منافع آن بهره‌مند شود.

 

کد خبر 32011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =