دستور ویژه برای الحاق به WTO صادر شد

رئیس کل سازمان توسعه تجارت، در مراسم روز ملی صادرات، از دستور ویژه رئیس جمهو برای الحاق ایران بهwto خبر داد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت، در مراسم روز ملی صادرات،  از دستور ویژه رئیس جمهو برای الحاق ایران بهwto خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات با حضور وزیر صمت و جمع کثیری از فعالان اقتصادی در حال برگزاری است.

حمید زادبوم، رییس کل سازمان توسعه در این مراسم، با اشاره به اینکه صادرکنندگان نمونه در شرایط سختی موفق به انجام صادرات شده‌اند، گفت: یکی از سال های  طاقت فرسا در عرصه  تجارت خارجی بوده و کشور تاکنون چنین تجربه  يي را در این زمینه  نداشته است.

بنا به اظهارات رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، با وجود تمام ناملایمتی‌ها و عهدشکنی ها با عنوان  فشار حداکثری بر مردم ایران،   صادرکنندگان حداکثر تلاش خود را برای رسیدن  به اهداف سند چشم انداز به کار بستند.

او  از تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی خبر داد.زادبوم در ادامه  با اشاره به نقشه راه پیش روی صادرات کشور افزود: اجرای پرقدرت نقشه راه توسعه صادرات در کنار توجه به تنظیم بازار در دستورکار قرار دارد.

او به روند صدور کالاها نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت ایران، نزدیک به دو سوم صادرات غیرنفتی کشور را محصولات خام و یا ارزش افزوده پایین به خود اختصاص داده است؛  بر همين اساس سیاست رویکردهای آتی این سازمان به حمایت از توسعه صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر خواهد بود تا بتوان در زنجیره ارزش جهانی، نام ایران بدرخشد

او به جغرافیای صادراتی نیز  گریزی زد وگفت: از منظر کشورهای هدف صادراتی رویکرد و اولویت صادراتی در سالجاری به ۱۵ کشور همسایه اختصاص یافته است، که این رویکرد در صورت همراهی دولت وبخش خصوصی می تواند جهش صادراتی را رقم بزند.

زادبوم در بخش پایانی صحبتهاي خود ازبه نتيجه رسيدن موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا که با تلاش ولت و همراهی مجلس نیز سخن گفت و افزود: این توافق تجاری ظرفیت بالقوهای را پیش روی تجار و صادرکنندگان قرار می دهد که می توانیم مرزهای اقتصادی خود را در این  جغرافیایی گسترش داد.

او در بخش بعدی صحبتهاي خود به فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه امسال، نیز گریزی زد و گفت: ثبت نام و تشکیل جلسات کمیته انتخاب صادرکننده نمونه، که به استناد آیین نامه تشویق صادرکنندگان نمونه شامل ۱۰ عضو از دستگاهای دولتی و خصوصی بوده، تلاش شد که فرآیند تا حد امکان به صورت الکترونیکی انجام پذیرد.

به گفته او، پس از ثبت نام برای کسب عنوان صادرکننده نمونه امسال، بیش از ۳۰۰ متقاضی حقیقی و حقوقی در بیش از ۷۰ گروه کالایی و خدماتی برای کسب عنوان صادرکننده نمونه به رقابت پرداختند که پس از طی مراحل کارشناسی و طرح نتایج در جلسات کمیته انتخاب صادرکننده نمونه، در این مراسم از ۴۴ صادرکننده ممتاز و نمونه کشور تجلیل میشود براساس توضیحات زادبوم، از این تعداد ۹ صادرکننده در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی، ۹ صادرکننده در حوزه خدمات و بقیه در حوزه صنعت و معدن کشور هستند.

زادبوم در ادامه این مطلب را نیز یادآوری کرد که  در سال جاری انجام فرایند به صورت الکترونیکی به منظور کاهش خطای انسانی و مداخله افراد، توجه ویژه به محصولات با ارزش افزوده بالاتر و محصولات هایتک و تغییرکف ارزش صادراتی کالاها از جمله تغییرات در فرآیند  انتخاب صادرکنندگان نمونه بوده است.

 

 

کد خبر 32018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =