دکترین شوک (ظهور سرمایه داری فاجعه)

کتاب دکترین شوک (ظهور سرمایه داری فاجعه)، اثری نوشته ی نائومی کلاین است که نخستین بار در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسید

کتاب دکترین شوک (ظهور سرمایه داری فاجعه)، اثری نوشته ی نائومی کلاین است که نخستین بار در سال 2007 به چاپ رسید. در بریتانیا، ایالات متحده، آسیای شرقی، خاورمیانه و به طور کلی در همه جای دنیا، افرادی صاحب قدرت هستند که پول های هنگفتی از آشوب و هرج و مرج به دست می آورند. این افراد از جنگ ها و فجایع در سراسر کره ی زمین بهره می گیرند تا به شکلی بی رحمانه و غیرانسانی، تصویر مورد نظر خودشان را به مردم جهان القا کنند.

نائومی کلاین با برملا کردن شیوه های فعالیت این سودجویان بین المللی، به اطلاعات و ارتباطاتی دست یافت که حتی خودش را نیز شوکه کرد: این که چگونه باورها و ارزش های این افراد اکنون بر جهان ما سلطه دارد و آن ها چگونه به این قدرت رسیده اند. کتاب دکترین شوک، ماجرایی عجیب و هشداردهنده درباره ی این است که چگونه عده ای اندک از رنج ها و مشکلات سایر انسان ها، برای خود ثروت هایی بزرگ به وجود می آورند.

 

قسمت هایی از کتاب دکترین شوک

وقتی تمام چیزی که دارید یک چکش باشد، همه چیز را مثل یک میخ می بینید.

طرف هایی که بیشترین سود را به دست می آورند، هیچ وقت در میدان نبرد حضور نمی یابند.

با بازخوانی گزارش های خبری منابع غربی درباره ی دوره ی شوک درمانی روسیه، با شگفتی می بینیم که بحث های آن دوران با گفت و گوها درباره ی عراق (که بیش از یک دهه بعد گشوده شد) همسان بوده است.

علاوه بر اتحادیه ی اروپا، کشورهای گروه هفت و صندوق بین المللی پول، هدف آشکار مقامات ارشد دولت های بوش و کلینتون نیز در روسیه امحای وضع پیشین و ایجاد موقعیتی برای جنون تغذیه ی سرمایه داری بود تا این اوضاع به نوبه ی خود، یک دموکراسی بالنده مبتنی بر بازار آزاد با مدیریت تازه فارغ التحصیل های آمریکایی پدید آورد؛ به عبارت دیگر، عراقی بدون مواد منفجره.

کد خبر 32046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =