پیش زمینه رفع فساد توسعه دولت الکترونیک، کاهش تصدی گری دولت

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در پنجمین همایش مبارزه با فساد که از صبح امروز در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، بخش خصوصی را اولین قربانی فساد دانست و گفت: هر چقدر محیط شفاف تر باشد، فضا برای کار فعالان اقتصادی مناسب تر خواهد بود.

وی تشکیل انجمن وکلای تجار را اولین گام برای مبارزه با فساد عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد در کشور رشد اقتصادی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی را شاهد باشیم لازم است، فساد موجود را ریشه کن کنیم.

خوانساری اذعان داشت: در حالی که سرمایه گذاری خارجی متاثر از فشارهای بین المللی و تحریم است، سرمایه گذاری داخلی تحت تاثیر تبعیض و رانت و عدم شفافیت با مشکل مواجه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: تصدی گری دولت باعث شده سیل بخشنامه ها به فضای کسب و کار و تجارت وارد شده و این کار منجر به گسترش فساد شده است.

وی افزود: طی چند ماه از جهش نرخ ارز، بیش از ۴۰ بخشنامه صادر شد که عملا منجر به اخلال در نظام اقتصادی شدند، چون هر کسی برداشت خود را از بخشنامه های صادره داشت و این جریان به گسترش فساد دامن زد.

خوانساری با ذکر این موضوع که میزان مالیاتی که بخش دولتی پرداخت می کند یک هفتم بخش خصوصی است گفت: موارد متعددی از تبعیض ها در این عرصه دیده می شود که نشانگر آلودگی بخش خصولتی و دولتی به فساد است.

رییس اتاق تهران بیان داشت:  بیست رویه گمرکی  و دخالت حداقل ۱۵ نهاد و ارگان برای یک شروع یک فعالیت اقتصادی لازم است که خود دست اندازهای بسیاری برای فعال اقتصادی ایجاد می کند.

این مقام مسئول گفت: حتی تحریم ها هم با یک فرصت زمانی مشخص برای کشور اجرا شد اما در ساختار اقتصادی ما ابلاغ یک دستورالعمل به صورت شبانه، چالش بزرگی را برای فعال اقتصادی ایجاد می کند.

خوانساری یادآور شد: موضوع اخذ سوپیشینه، سازمان نظام مهندسی و سایر مقررات، سازمان های زائد بستر را برای توسعه فساد مستعد می کند.

به گفته خوانساری، افزایش دستگاه های نظارتی زیر مجموعه دستگاه قضایی خود عاملی برای فساد است در واقع ما بیشتر از آن چه نیازمند قواتین و نقررات باشیم، شفافیت لازم داریم.

وی  راه اندازی و توسعه دولت الکترونیک و کاهش انحصار دولت، آزادی رسانه ها را پیش زمینه رفع فساد است.

خوانساری اعلان کرد:بخش خصوصی امادگی آموزش و گسترش راه های مبارزه با فساد را دارد؛ تلاش داریم علت ها را شناسایی کنیم و از پرداختن به معلول های فساد بپرهیزیم. 

به گزارش اگزیم نیوز حسن فروزان فرد رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران و دبیر این همایش در مراسم افتتاحیه با اشاره به اینکه برگزاری چهار دوره همایش در سال‌های گذشته نقش موثری در آگاهی بخشی به فعالان اقتصادی و مسئولان داشته است گفت: تلاش می‌کنیم با هم اندیشی با سایر فعالان اقتصادی و کارشناسان خبره در سطح ملی و همچنین کارشناسان سازمان‌های جهانی از جمله نماینده کشوری دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC) راه‌های ایجاد فساد و گسترش آن در بخش‌های مختلف اقتصاد را شناسایی و در جهت فسادزدایی در مجموعه اقتصادی و سایر بخش‌ها گام برداریم.

گفتنی است قرار است در این همایش، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و نماینده دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و تعدادی از فعالان اقتصادی به طرح دیدگاه‌های خود در زمینه ابعاد و زمینه‌های ایجاد فساد و لزوم مقابله با آن برای ایجاد محیط سالم اقتصادی بپردازند.

کد خبر 32061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =