یک میلیون بشکه، فروش نفت در بودجه سال آینده

نوبخت اعلام کرد در بودجه سال آینده فروش نفت یک میلیون بشکه با قیمت ۵۰ دلار پیش بینی شده است

محمدباقر نوبخت در نشست خبری در تشریح جزئیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور گفت: لایحه بودجه سال آینده کل کشور دیروز با ۱۹ جلد پیوست تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که هیچ کدام از اعداد بودجه مانند سال قبل نیست.

وی گفت: این بودجه برای سومین سال تحریم بزرگ اقتصادی تهیه و تدوین شده است، این که چگونه منابع آن را تهیه کنیم، مصارف آن در شرایط تحریم باید متفاوت از شرایط غیر تحریم باشد و سال آینده به دنبال چه چیزی هستیم و برون رفت این بودجه در زندگی مردم چیست؟ نکته مهمی است که باید مشخص شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: مردم به دنبال این هستند تا بودجه امسال گشایشی در شرایط تنگنا ایجاد کند.

نوبخت گفت: امروز بزرگترین وظیفه ما به عنوان یک شهروند این است که باید به همدیگر کمک کنیم و سختی‌های مردم را کاهش دهیم.

وی افزود: بودجه کشور ۴ مأموریت اساسی دارد اول؛ پیش بینی منابع، دوم؛ برآورد مصارف و عملیاتی کردن آن، سوم؛ سیاست‌ها و چهارم اهداف آن است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بودجه کل کشور شامل بودجه عمومی که بودجه دستگاه‌های اجرایی است و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات غیر دولتی وابسته است.

نوبخت افزود: بودجه امسال با طرحی با عنوان طرح اصلاح بودجه تهیه شده البته همه آن طرح در بودجه امسال نیامده بلکه بودجه امسال گام نخست آن طرح است.

وی گفت: این طرح در ۴ محور و ۹ بسته تهیه و تدوین شده است که شامل درآمدزایی پایدار، هزینه کارکرد کارا، ارتقاء ثبات، توسعه و عدالت، اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: منابع عمومی بودجه امسال ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است که ۸ درصد رشد دارد و این منابع از سه محل درآمدها، واگذاری‌های سرمایه‌ای و مالی تأمین می‌شود.

نوبخت گفت: درآمد‌ها از ۱۷۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی، ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی و ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل سایر به دست می‌آید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: درآمد ارزی صادرات گاز ۴ میلیارد دلار خواهد بود که جمع درآمد ارزی حاصل از فروش نفت و گاز ۲۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار خواهد بود.

نوبخت افزود: به این ترتیب سهم ۳۶ درصدی صندوق توسعه ملی ۸ میلیارد دلار و سهم شرکت نفت ۱۴ و نیم درصد یعنی ۳ و ۲ میلیارد دلار و سهم دولت ۴۹ و نیم درصد یعنی ۱۱ میلیارد دلار است.

وی گفت: در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ایی در سال ۹۹ بیش از ۷۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به امسال ۵ درصد رشد دارد و در بخش اعتبارات هزینه‌ای ۳۶۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به امسال ۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: بیشترین پولی که در بودجه در نظر گرفته شده مربوط به امور رفاهی است و بعد از آن بخش آموزش و پژوهش و در رتبه سوم اعتبارات امور دفاعی و امنیتی است.

نوبخت با اشاره به این که در سال آینده ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت حاصل می‌شود، افزود:۷۰ هزار میلیارد تومان آن در بخش اعتبارات هزینه خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه سال آینده فروش نفت یک میلیون بشکه با قیمت ۵۰ دلار پیش بینی شده است که این رقم امسال یک و نیم میلیون بشکه به قیمت ۵۵ میلیون دلار دیده شده است.

وی گفت: سال آینده حداقل ۴۷ هزار میلیارد تومان اوراق به فروش می‌رسد که ۶۰ درصد نسبت به امسال رشد خواهد داشت.

 پیش بینی رشد اقتصادی ۲ درصدی در بودجه 

محمدباقر نوبخت با اشاره به پیش‎ بینی رشد اقتصادی ۲ درصدی در بودجه سال ۹۹ گفت: البته مجامع جهانی نیز اعلام کرده‌اند که سال بعد، ایران از رکود خارج می‌شود و دوباره رشد اقتصادی را تجربه می‌کند.

وی درباره شیوه تنظیم افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان گفت: قانون افزایش حقوق را متناسب با میزان تورم دیده است، اما واقعیت این است که توان پرداخت ما بیشتر از این نیست و اگر بود قطعا بیشتر می‌کردیم هر چند سال آینده نرخ تورم را کمتر از امسال پیش‌بینی می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که چرا الان فروش نفت بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه است، اما برای سال بعد یک میلیون بشکه در نظر گرفته‌اید گفت: عدد اعلام شده میزان فروش نفت بین ۳۰۰ تا۵۰۰ هزار بشکه صحت ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره احتمال حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر در سال آینده افزود: مجلس هر سال در قانون حذف سه دهک را تصویب می‌کند، اما وقتی طرح حمایت معیشتی را برای ۶۰ میلیون نفر اجرایی کردیم خیلی‌ها

معترض بودند و اگر این کار را هم انجام دهیم باعث ایجاد استرس در جامعه می‌شود و ما در لایحه، حذف ۳ دهک را نیاوردیم. 

وی همچنین درباره معافیت مالیات هنرمندان گفت: صرفا در خصوص معافیت مالیات هنرمندان برخی‌ها گفتند چرا معافشان کردید در حالیکه از کل جامعه هدف تعداد ده یا بیست نفر درآمد بالایی دارند و نمی‌شود به همه تعمیم داد.

کد خبر 32063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =