آغاز ترخیص برنج‌های وارداتی بدون اخذ تعهد

مهرداد جمال ارونقی اعلام کرد بر اساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار، ترخیص برنج‌های وارداتی از امروز به بعد بدون اخذ هیچ تعهدی انجام می‌شود

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گمرک، «مهرداد جمال ارونقی»، معاون فنی این سازمان، با بیان این که ترخیص برنج‌های وارداتی از امروز به بعد بدون اخذ هیچ تعهدی انجام می‌شود گفت: تا روز گذشته برنج‌های وارداتی که قبل از تاریخ اول آذر ۹۸ ثبت سفارش شده بودند، با اخذ تعهد، اجازه ترخیص داشتند؛ تعهدی مبنی بر اینکه تا اطلاع ثانوی تحت نظارت ستاد تنظیم بازار بمانند و توزیع‌شان به زمان دیگری موکول شود.

به گفته وی به دلیل پایان فصل ممنوعیت، دیگری نیازی به این تعهد وجود ندارد و واردکنندگان می‌توانند نسبت به توزیع برنج اقدام کنند.

معاون فنی گمرک با اشاره به آمار برنج وارداتی گفت: امسال حدود یک میلیون و ۴۶ هزار تن برنج وارد کشور شد و این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود یک میلیون و ۳۴ هزار تن بود.

ارونقی اعلام کرد: تاکنون ۸۲ هزار تن برنج به گمرکات اظهار شده و در جریان انجام تشریفات گمرکی است که ۵۶ هزار تن آن به بندر شهید رجایی مربوط است.

وی تصریح کرد: باتوجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار و تصمیم سه جانبه بین وزارت اقتصاد، سازمان ملی استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی، مشکل ترخیص برنج‌ها حل شده است.

وجود ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر

معاون فنی گمرک همچنین با اشاره به آمار موجودی بنادر گفت: میزان موجودی کالاهای کانتینری در بنادر حدود ۸۲ هزار (TEU) است که عمده‌ترین این موجودی در گمرک شهید رجایی وجود دارد.

ارونقی میران موجودی کالای اساسی کشور را چهار میلیون تن اعلام کرد و درباره علت تغییر نکردن این رقم نسبت به گذشته بیان کرد: از یک سو مدام به این کالاها افزوده می‌شود و از سوی دیگر با تسهیل فرایندهای ترخیص، شاهد ترخیص کالاهای اساسی قبلی از بنادر هستیم.

وی همچنین با اشاره به وجود ۴.۵ میلیون تن کالای غیر اساسی غیر کانتینری افزود: این اقلام شامل کالاهای سرمایه‌ای، ماشین آلات خطوط تولید، ماشین آلات راه‌سازی، تجهیزات نیروگاهی و تجهیزات مربوط به پروژه‌های راهبردی است.

۲۰ شناور در حال تخلیه در بنادر کشور هستند

ارونقی با اعلام اینکه حدود ۲۰ فروند شناور در حال تخلیه در بنادر هستند، ادامه داد: در بندر امام خمینی هشت فروند با موجودی ۳۵۰ هزار تن تخلیه هستند که بار آن‌ها شامل جو، سویا، برنج، شکر، روغن و دانه‌های روغنی می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در بندر نوشهر تخلیه چهار فروند شناور با موجودی حدود ۱۵ هزار تن و در بندر امیرآباد پنج شناور با موجودی حدود ۱۵ هزار تن شامل ذرت و جو در حال تخلیه هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از ۲۰ روند کشتی و شناور نیز در انتظار تخلیه هستند، گفت: با تخلیه این شناورها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به کالای اساسی کشور و موجودی بنادر اضافه می‌شود.

معاون فنی گمرک با اشاره به حمل یکسره کالاها خاطرنشان کرد: از نظر کالای اساسی هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد.

کد خبر 32074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =