سهم ۶۲ درصدی تولید در تامین درآمد‌های مالیاتی

رحمانی اعلام کرد بطور مستمر آمار تولید ۴۴ گروه کالایی در کشور مورد رصد قرار می‌گیرد و ماهیانه روند تولیدات به اطلاع مسئولان ارشد نظام می‌رسد

رضا رحمانی در جلسه هم اندیشی با اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی افزود: طبق آمار ۸ ماهه امسال، هم اکنون تولید ۲۷ گروه کالایی در سطح کشور افزایشی است و فقط در بخش خودرو و آلومینیوم با چالش مواجه بودیم که با تمهیدات اتخاذ شده، تولید آلومینیوم تا پایان سال جبران می‌شود و شرایط تولید خودرو نیز در مقایسه با ابتدای سال، تغییر محسوسی داشته و شاهد روند مثبتی هستیم.

 
حفظ وضعیت صنعت پیشران

وی اضافه کرد: حفظ صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشران مورد توجه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است و امروز شاهدیم که با وجود بسیاری از مشکلات، بیش از ۲۰۰ هزار خودروی موجود در کف پارکینگ‌ها به کمتر از ۳۰ هزار دستگاه رسیده است.

رحمانی گفت: بخش عمده‌ای از خودرو‌های تحویل شده به مشتریان با تامین قطعات از محل اجرای قرارداد‌های منعقد شده در چارچوب برنامه ساخت داخل در این بخش بوده است.

وی افزود: برای سالجاری، داخلی سازی حدود ۴۰۰ میلیون دلار نیاز وارداتی صنعت خودرو در دستور کار است که تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون دلار آن محقق شده است. 

رحمانی با اشاره به راه‌اندازی دفتر ساخت داخل در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیگیری برنامه‌های مرتبط با این حوزه، از راه اندازی سایت توانیران به عنوان نمایشگاه دائمی معرفی نیازمندی‌های صنعت و همچنین عرضه توانمندی‌های این بخش در سطح کشور تا پایان آذرماه سال جاری خبر داد.
 
۳۶۱ هزار میلیارد تومان نیاز صنعت به سرمایه در گردش

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسه خود با مدیران عامل بانک‌ها در خصوص تامین مالی صنایع پیشران کشور گفت: برای حفظ وضع موجود تولید و اشتغال کشور، طبق برآورد انجام شده بیش از ۳۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش مورد نیاز است.

رحمانی افزود: تکمیل ظرفیت خالی واحد‌های صنعتی فعال و تولید اقلام کالایی خاص که کشور نیازمند خودکفایی در آنهاست همچون الکترود گرافیتی، پودر آلومینا و...، نیازمند تامین مالی مناسب است که در این راستا علاوه بر بازار پول به دنبال استفاده از روش‌های نوین تامین مالی نیز هستیم و در این خصوص گام‌های خوبی نیز برداشته شده است.

وی ادامه داد: علیرغم تشدید تحریم‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته و امسال، تاکنون هیچ واحد صنعتی بابت این موضوع تعطیل نشده است و طبق آخرین آمار در تولید کالا‌هایی از جمله فولاد با ۶.۵ درصد افزایش، محصولات فولادی ۹.۵ درصد، سیمان ۵.۵ درصد، شیشه ۵ درصد، محصولات مس حدود ۱۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وزیر صمت گفت: امروز مهمترین دغدغه در حوزه صنعت تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحد‌ها است.
 
سهم ۶۲ درصدی بخش تولید در تامین درآمد‌های مالیاتی کشور

رحمانی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: امروز بدون تردید فرار مالیاتی در کشور رقم بزرگی را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که بیش از ۶۲ درصد مالیات اخذ شده در کشور را بخش تولید تامین می‌کند و در این خصوص لازم است تمرکز بیشتری روی بخش غیرمولد کشور انجام شود.
 
کنترل جو روانی و برخی سوء استفاده‌ها پس از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین

وی تاکید کرد: در بخش بازرگانی نیز همه این برنامه‌ها و اهداف به صورت ویژه دنبال می‌شود و یکی از مهمترین اقدامات وزارتخانه، تکمیل سامانه‌هایی همچون سامانه جامع تجارت، سامانه انبار‌ها و سامانه افق بوده است که به دنبال حذف همه راه‌های سوء استفاده، از شرایط بازرگانی کشور هستیم.

وزیر صمت با اشاره به اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین گفت: این موضوع در زمینه‌های مختلف می‌توانست روی قیمت انواع اقلام کالایی تاثیر بگذارد که ما از ابتدا تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا مانع برخی سوء استفاده‌ها و تورم حاصل از جنبه روانی موضوع در سطح بازار شویم که خوشبختانه براساس آمار‌ها عملکرد قابل قبولی نیز داشته ایم.
 
گسترش روابط تجاری با کشور‌های همسایه و اوراسیا

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسات اخیر خود با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، وزیر اقتصاد قرقیزستان، برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان و همچنین برنامه سفر آخر هفته خود به کشور ازبکستان گفت: همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه مبادلات تجاری با کشور‌های همسایه در حال فعال سازی است و این راستا گام‌های موثری برای تعمیق روابط با این کشور‌ها برداشته شده است.

وی افزود: با توجه به الحاق کشورمان به موافقتنامه اقتصادی اوراسیا، ظرفیت جدیدی از توسعه همکاری‌ها با کشور‌های عضو این اتحادیه فراهم شده است که در کنار شرکای تجاری خودمان از جمله چین و هند و توجهی که به توسعه صادرات به کشور‌های همسایه داریم؛ می‌توانیم از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره برداری کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به کشور چین و حضور در نمایشگاه واردات شانگ‌های اضافه کرد: طبق اعلام مسئولان چینی، این کشور بیش از ۲ هزار میلیارد دلار در سال، واردات انواع کالا دارد که با آنالیز انجام شده، کشورمان ظرفیت و قابلیت بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار صادرات به این کشور را دارد.

رحمانی گفت: ما وظیفه حاکمیتی و تسهیل گری را انجام می‌دهیم و این بخش خصوصی و تشکل‌های این حوزه هستند که اقدامات اصلی و فعالیت‌های مرتبط با توسعه همکاری‌های تجاری و صنعتی را با سایر کشور‌ها انجام می‌دهند.

منبع: صدا و سیما

کد خبر 32075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =