بودجه در ایستگاه تلفیق/ اتکا به نفت کاهش می یابد

لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق این هفته مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به این ترتیب فاز جدیدی از تصویب بودجه آغاز می شود.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، از نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه در این ارتباط با اشاره به این که سال آینده فروش نفت به صورت پلکانی کاهش خواهد یافت می گوید: دولت علیرغم آنکه می‌توانست معادل سال ۹۸ نفت بفروشد اما از تهدید تحریم استفاده کرده و فروش نفت را برای سال ۹۹ به تدریجی و پلکانی کاهش داده است. 

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه میانگین صادرات نفت در سال آینده روزانه یک میلیون بشکه با مبلغ 50 دلار خواهد بود، گفت: دولت علیرغم آنکه می‌توانست معادل سال 98 نفت بفروشد اما از تهدید تحریم استفاده کرده و فروش نفت را به تدریجی و پلکانی کاهش داده است به همین دلیل از فروش روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز در سال 98، به یک فروش یک میلیون بشکه در روز در سال آینده خواهیم رسید.  

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کاهش بشکه‌های نفت برای فروش، به درخواست دولت و مطابق سیاست‌های کلی نظام است نه به دلیل فشار تحریم‌ها، افزود: مطابق با بند 18 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری کاهش وابستگی به نفت تکلیف شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: ایران مترصد آن است که فروش نفت خود را کاهش دهد و حتی قیمت فروش نفت را به دلار 10درصد کاهش داد تا نوسانات قیمت دلار در فوب خلیج فارس نتواند به اقتصاد ایران آسیبی وارد کند. (قیمت فوب (FOB) به زبان ساده، یک اصطلاح در بازرگانی و به معنی قیمت کالا تا لحظه تحویل روی کشتی است.

لایحه بودجه سال ۹۹ نیازمند چکش کاری دقیق است

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۹ غیرواقع‌بینانه است، گفت: دولت باید در فرصتی مغتتم این لایحه را اصلاح کند تا در نهایت بودجه‌ای شفاف و عملیاتی به مجلس ارائه شود.

علی بختیار در تحلیل کم و کیف لایحه بودجه سال 99، گفت: دولت نتوانسته در لایحه بودجه کار کارشناسی و عمیقی درخصوص درآمدها و انضباط هزینه‌ای انجام دهد چراکه به عنوان مثال، وابستگی به درآمدهای نفتی در این لایحه پیش بینی شده است به همین دلیل این لایحه قابل تحقق و تبدیل به قانون شدن نیست.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید کلیات لایحه بودجه سال 99 رد شود چراکه دستوری و غیرواقع‌بینانه است همچنین علمی، اجرای و کارشناسی شده نیست، ادامه داد: دولت باید در فرصتی مغتنم آن را اصلاح کند تا در نهایت بودجه‌ای شفاف و عملیاتی به مجلس ارائه شود.

وی افزود: بودجه سال جاری نیز باید رد میشد به دلیل همین کوتاهی در اواسط سال دولت به  افزایش قیمت بنزین روی آورد چراکه درآمدهای نفتی تحقق نیافت بنابراین چنین کار تلخی نباید در سال آینده نیز انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اکنون قیمت بنزین 10 برابر قیمت گازوئیل است به همین دلیل قاچاق گازوئیل بیشتر شده و این اتفاق‌ها به دلیل تدوین بودجه‌ای غیرمنطقی و غیرعاقلانه افتاده است.

 

کد خبر 32123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =