تامین نقدینگی؛ شرط رونق تولید در صنعت خودرو

دبیر انجمن قطعه سازان می‌گوید رونق تولید در صنعت خودرو نیازمند تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان و پرداخت بدهی آنها به قطعه سازان است.

محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با اگزیم نیوز اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور به دلیل قیمت‌گذاری با زیان 43هزار میلیارد تومانی روبه‌رو شده‌اند و قصد دارند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا پایان سال این زیان را جبران کنند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از تکرار این زیان، همان فرمول 5 درصد قیمت بازار به عنوان فروش فوری بار دیگر احیا شود. این پیشنهاد نه تنها پیشنهاد ماست بلکه پیشنهاد همه است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: در حال حاضر قطعه‌سازان به دلیل بدهی خودروسازان به آنها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و همزمان در تامین ارز نیز مشکل دارند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: قطعه سازان برای تامین مواد اولیه با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند و باید مکانیزمی تعریف شود تا مواد اولیه راحت‌تر در اختیار ما قرار گیرد. به تمامی این مشکلات باید تحریم خارجی را نیز اضافه کرد.

نجفی منش در خصوص مشکل تامین مواد اولیه برای قطعه سازان گفت: نرخ برخی از اقلام مورد نیاز ساخت قطعه تا سه برابر در سال جاری و به دلیل جهش نرخ ارز افزایش یافته و برخی از تامین کنندگان به طور عمد از عرضه مواد در بازار خودداری می‌کنند و نیاز است تا برای برخورد با دلال بازی و افزایش قیمت‌ها اقدامی صورت بگیرد.

وی همچنین در خصوص تصمیم مجلس برای اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت در سال آینده و تاثیر آن بر بازار نیز گفت: بیش از 20 میلیون خودرو در کشور در حال تردد هستند ولی کمتر از 62 هزار خودرو قیمتی بیش از یک میلیارد تومان دارند و این موضوع تاثیری بر بازار خودرو نخواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: 99 درصد خودروهایی که در کشور تردد دارند، شامل این قانون نمی‌شوند و به نظر می‌رسد این موضوع به عنوان پایه‌ای جدید برای اخذ مالیات و کسب درآمد برای دولت در نظر گرفته شده است.

 

کد خبر 32217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =