«سامانه توانیران» پل ارتباطی بین تولیدکنندگان داخلی و متقاضیان

رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت از راه اندازی «سامانه توانیران» در راستای ثبت اطلاعات تولیدکنندگان داخلی و نمایش توانمندی های داخلی خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز، سید محمد مهدی هادوی، رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت در نشست خبری با خبرنگاران  گقت: سامانه توانیران پشتوانه موضوع قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی کشور است و از امروز فعال می شود.

او افزود: ویرایش قانون حداکثر استفاده از توان داخل در اردیبهشت ماه توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد و در خردادماه توسط رییس جمهور ابلاغ شد، که ویرایش جدید نسبت به سال ۱۳۹۲ مسایل مهمتر و به روز تری لحاظ شد.

به گفته هادوی، قانون استفاده از حداکثر توان  تولیدی کشور طرح ها و پروژه های کلان( با بیشترین سرمایه گذاری در کشور) را در برمیگیرد و در وهله اول شرکتهای دولتی و شبه دولتی را شامل می شود.

او ادامه داد: شرکتهای خصوصی که از تضامین و تسهیلات دولتی و منابع و اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده می کنند، نیز مشمول این قانون هستند.

رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد که سامانه توانیران با صندوق توسعه ملی ارتباط دارد، پس از تخصیص اعتبار، پروژه مصوب و وارد سامانه می شود، در طراحی خط نیز باید از پیمانکاران سامانه استفاده و انتخاب شود.

براساس اظهارات این مقام مسوول در وزارتخانه تعامل دو سویه توانمند و متقاضی این توانمندی در سامانه انجام می شود.

او ادامه داد: کلیه اطلاعات توانمندی های داخلی کشور در سایت توانمندی وزارت صمت ثبت شده و در اختیار استانداران قرار دارد، اگر واردات و رفع نیازها با توان خارجی با وجود این توانمندی ها اتفاق بیفتند قابلیت پیگیری ونظارت حتی از طریق قوه قضاییه را داریم.

همچنین به گفته هادوی، تاکنون ۸ میز تخصصی ساخت داخل با کاهش ارزبری ۱.۲ میلیارد یوریی در تفاهم نامه ها و قراردادها برگزار شده است.

رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت در ادامه بیان کرد که دستگاه های مشمول قانون حداکثر استقاده از توان داخل مکلف به استفاده از سامانه توانیران هستند و حتی کالاهای مصرفی خود را از این طریق تامین کنند.

او با بیان اینکه موضوع تعمق ساخت داخل و رتبه بندی تولیدکنندگان نیز در سامانه توانیران در نظر گرفته شده است، توضیح داد:  اگر شرکتی علیرغم اطلاع رسانی ها به قانون حداکثر استفاده از توان داخل بی اعتنا باشد، می توانیم آن را به مراجع قانونی معرفی کنیم، اما شرکتهای داخلی همگی دوستدار تولید داخلی و خواستار رفع نیازهای خود از توان داخلی هستند و خود حامی این موضوع هستند.

او همچنین با اشاره به اینکه بهبود کیفیت تولیدات داخلی یکی از مهمترین وظایف ما در وزارت صمت است، بیان کرد که با معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباط خوبی داریم، موضوع آموزش، پژوهش و تحقیقات علمی برای ما مهم است.

هادودی همچنین خبر داد که آیین  نامه مربوط به عمق ساخت داخل تدوین شده است و بزودی به تصویب هیات دولت نیز می رسد.

به گفته او، میز ساخت داخل یک حالت سمبلیک است، یعنی برای اطلاع رسانی و ایجاد یک موج امید در کشور برگزار می شود و علاوه بر میزهای برگزار شده سمبلیک، قراردادها و تفاهم نامه های بسیاری در حوزه ساخت داخل منعقد می شود.

او افزود:‌ قرار است که رتبه بندی شرکت ها و تولیدکنندگان توسط مراجع قانونی غیر دولتی انجام شود و نتایج آن در سامانه توانیران نیز درج و منتشر شود.

هادوی همچنین با بیان اینکه مدیریت واردات یک‌ مدیریت هوشمند است،  افزود: باید در عین حال که محصول خارجی را می بینیم توان داخلی را نیز مدنظر قرار دهیم. زیرا اطلاعات صحیح و واقعی  ورودی شرکتهای توانمند داخلی در سامانه توانیران به نحوه تصمیم گیری در خصوص ممنوعیت واردات کالا یا خدمات دارای مشابه خارجی کمک می کند، به کمک سامانه توانیران بصورت منسجم این را دنبال خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این نشست، زهره سیدی،  معاون مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت،  گفت: پروژه های کلان کشور باید در سامانه توانیران بارگذاری شود، حداکثر یک ماه مدت زمان برای ثبت پروژه هاست.

بر اساس توضیحات او، حداکثر سه ماه پس از برقراری ارتباط تولید کننده و خریدار، باید خرید خارجی محصول یا خدمت مورد توافق در سامانه، متوقف شود.

او ادامه داد که در سامانه توانیران متناسب با درخواست شرکتهای توانمند، شرکتهای متقاضی توان داخلی بسته به نوع محصول و خدمات، بسته مورد نظر خود را انتخاب می کند.

به گفته او، هدف اصلی سامانه، ارتباط گیری شرکتهای توانمند داخلی و متقاضیان این توانمندی ها است. سیدی همچنین گفت که سامانه قابلیت تکمیل شدن را دارد، موارد اصلاحی برای تکمیل هرچه بهتر در سامانه لحاظ می شود.

 

کد خبر 32270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =