رشد تولید و صادرات برخی اقلام صنعتی

تولید و صادرات برخی اقلام صنعتی افزایش یافته است تشدید تحریم‌ها نه تنها میزان تولید برخی رسته‌های صنعتی را کاهش نداده بلکه به گفته دو فعال اقتصادی صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق و سایر کشورها افزایش یافته است

عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که وضعیت کدام صنایع در دوران تحریم بهتر از دوران گذشته شده است؟ به اگزیم‌نیوز گفت: صنایع بالادستی همچون صنایع پتروشیمی، فولاد، خودرو در نیمه دوم سال وضعیت خوبی دارند. با تشدید تحریم‌ها وضعیت این صنایع بهتر از گذشته شده است. حتی این روزها صنعت شیرآلات هم بیشتر از دوران گذشته در حال صادرات است. 

این فعال اقتصادی افزود: در فضای سیاسی و اقتصادی فعلی وضعیت تولید کاهش نخواهد یافت؛ چرا که بازارهای منطقه همچنان به قوت خود پابرجا هستند. در هفته‌های اخیر به دلیل موضوعات سیاسی برخی کارشناسان نقدهایی را درباره بازار عراق مطرح می‌کردند؛ این در حالی است که ما معتقدیم روند صادرات کالاهای ایرانی به اقلیم کردستان روند مطلوبی دارد و تجارت بین ایران و عراق کاهش نیافته است. 

وی با اشاره به کمپین عراقی‌ها برای نخریدن کالاهای ترکی گفت: در گذشته به دلیل برخی موضوعات عراقی‌ها خرید کالاهای ترکیه را به طور کلی ممنوع کردند، همین موضوع آسیب زیادی به کالاهای ترکیه زد؛ این در حالی است که چنین نگاهی به کالاهای ایرانی وجود ندارد. کالاهای ایرانی به اقلیم کردستان صادر و از آنجا به سایر شهرهای عراق توزیع می‌شود.

اشتیاقی اظهار کرد: صنایع غذایی، شیرآلات و مصالح ساختمانی از جمله کالاهایی هستند که از ایران روانه بازار عراق می‌شود که امیدواریم در ماه‌های پایانی سال صادرات به عراق نیز افزایش یابد.

مازاد تولید در برخی صنایع غیرنفتی

از سوی دیگر محمد رضا نجفی منش، فعال حوزه خودرو با بیان اینکه وضعیت تولید در نیمه دوم سال بهبود یافته است، به اگزیم‌نیوز گفت: طبق آخرین آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت وضعیت تولید برخی اقلام همچون فولاد، سیمان، پوشاک و صنایع غذایی مناسب است. در حالی که صنعت لوازم خانگی وضعیت چندان مناسبی ندارد. با بررسی‌های انجام شده تولید صنعت لوازم خانگی کاهش یافته که باید راهکاری برای خروج از این بحران در نظر گرفته شود.

محمدرضا نجفی‌منش افزود: این روزها چالش اکثر بنگاه‌های اقتصادی موضوع سرمایه در گردش است. سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کاهش یافته و اگر بانک مرکزی تسهیلاتی در اختیار این بنگاه‌ها قرار دهد بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران تولید برخی صنایع غیر نفتی نه تنها کاهش نیافته بلکه در این صنایع شاهد مازاد تولید هم هستیم.

 

کد خبر 32276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =