دولت تامین مالی خود را با انتشار اوراق انجام دهد

حمزه بهادیوند چگینی - رییس کل اسبق بانک مرکزی بر ضرورت استفاده از انتشار انواع اوراق بهادار برای تامین مالی پروژه‌های دولت به ویژه پروژه‌های زیربنایی تاکید کرد.

ابراهیم شیبانی  در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص تاثیر راه اندازی عملیات بازار باز بر نرخ سود بین بانکی، نرخ تنزیل اوراق اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه و در نهایت تورم گفت: به طور حتم در صورتی که عملیات بازار باز جا افتاده و مسیر خود را طی کند، جایگزین بسیاری از اقداماتی خواهد شد که امروز به طور غیر آشکار انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود انواع اوراق بهادار در بازار مانند مشارکت یا صکوک خاطرنشان کرد: عملیات بازار باز مخصوص بانک مرکزی است و این بانک برای کنترل نرخ سود اقدام به خرید یا فروش اوراق می‌کند که البته در قانون پیش‌بینی شده تنها برای اوراق اسناد خزانه اسلامی است.

وی تصریح کرد: البته بازار اوراق می‌تواند وسیع‌تر باشد و بانک مرکزی می‌تواند برای تامین نیازهای روزانه یا حتی بلندمدت خود از بازار اوراق استفاده کند.

وی موفقیت عملیات بازار باز را در گروی انجام اقدامات تکمیلی در اقتصاد دانست و بر ضرورت تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه و انتشار اوراق تاکید کرد.

شیبانی با بیان اینکه با راه‌اندازی عملیات بازار باز، خرید و فروش اوراق قرضه رونق می‌گیرد، افزود: در صورتی که اوراق رونق بگیرند، دیگر لازم نیست که دولت از بانک مرکزی یا بانک‌ها استقراض کند و پایه پولی بالا رود بلکه می‌تواند از نقدینگی موجود در کشور استفاده کرده و آن را برای تولید و به ویژه امور زیربنایی به کار بگیرد. این امر بسیار متفاوت از خلق پول و افزودن به نقدینگی است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با استفاده از انتشار اوراق قرضه طرح‌های بزرگ ملی مانند جاده‌های ریلی و بندرسازی را رونق دهد و کسری خود برای در طرح‌های عمرانی نیز جبران کند.

رییس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به نقدینگی بیش از 2هزار هزار میلیارد تومانی در کشور تصریح کرد: در صورتی که دولت بخواهد تامین مالی خود را از طریق انتشار اوراق جلو ببرد، بهترین راه این است که اوراق منتشر کند؛ در این روش مردم سرمایه‌های خود را در بازار سرمایه تبدیل به اوراق قرضه می‌کنند و نه تنها تولید و اشتغال در کشور رونق پیدا می‌کند بلکه مردم از سود آن منتفع می‌شوند و در حقیقت نقدینگی به سمت تولید هدایت می‌شود.

 

کد خبر 32279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =