پیشنهاد جدید ارزی راهگشای صادرات

حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: هر فعال اقتصادی و صادرکننده ای تمایل دارد که ارز حاصل از صادراتش را به چرخه اقتصادی کشور بازگرداند، اما دولت باید محدودیت های آنها را در بازچرخانی ارز در نظر بگیرد و با تساهل با آنها برخورد کند.

به گزارش «اگزیم نیوز»، تمامی صادرکنندگان سال۹۷ که موفق به رفع تعهد ارزی نشده‌ بودند، تا پایان دی‌۹۸ فرصت داشتند، تا برای آخرین بار، به منظور بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام کنند. در همین حال، سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به مورخ دهم آذرماه ۹۸ به مدیران سازمان‌های صمت ۳۱ استان و جنوب کرمان نوشت: «براساس نامه مورخ دهم آذرماه ۱۳۹۸ بانک مرکزی، «کلیه صادرکنندگان کالا در سال ۱۳۹۷ که تاکنون موفق به رفع تعهد ارزی نشده‌اند حداکثر تا پایان دی‌ماه سال  ۱۳۹۸ فرصت خواهند داشت برای آخرین بار جهت بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی سال یاد شده نسبت به رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات متعلقه اقدام کنند.»

برهمین اساس، از سه‌شنبه اول بهمن ماه ۱۳۹۸ که مهلت صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی سال ۹۷ به پایان رسیده، بانک مرکزی به طور عملی فهرست برگشت ارز حاصل از صادرات سال قبل را برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کند و این سازمان نیز برای آن دسته از صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد صادرات خود را رفع تعهد کرده باشند، ضریب صفر مالیاتی معادل ۱۰۰ درصد و همچنین استرداد ۱۰۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده اعمال خواهد کرد. آن دسته از صادرکنندگانی که کمتر از ۷۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را نیز رفع تعهد کرده باشند، متناسب با همان میزان ضریب صفر مالیاتی برای آنها اعمال شده و متناسب با همان ضریب نیز مالیات بر ارزش افزوده آنها استرداد می‌شود.

البته  محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات درباره معرفی صادرکنندگان به مرجع قضایی در اظهاراتی گفته بود که  این اتفاق تنها برای آن دسته از صادرکنندگانی خواهد افتاد که بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی صفر بوده و تماس‌های بانک مرکزی را نیز بی پاسخ گذاشته‌اند.

همچنین به گفته او، از ابتدای اجرای سیاست رفع تعهد ارزی تاکنون، حدود ۱۵۰ شرکت هستند که حجم زیادی صادرات داشته و نه تنها یک دلار نیز به چرخه اقتصادی بازنگردانده‌اند، بلکه پاسخگوی بانک مرکزی به شکل تلفنی هم نبوده‌اند، که این شرکت‌ها به دایره‌ای در دادگستری معرفی خواهند شد که برای این امر ایجاد شده است.

حسین سلاح ورزي نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، در گفت وگو با «اگزیم نیوز»،درباره رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تا پایان دیماه عنوان کرد: با توجه به عادي نبود شرايط موجود درباره تعهد ارزي ضروري است كه این خواسته را در شرايط واقعي در نظر بگيريم. به عبارتی دیگرْ همانطور كه خود دولت توانايي بازگرداندن ارز حاصل از فروش نفت را به كشور ندارد، فعالان اقتصادي نيز براي برگرداندن ارز حاصل از صادرات با مشكلاتي مواجه هستند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: رئیس بانك مركزي هم اخیرا با ابراز رضایت از وضعيت رفع تعهد ارزي گفته است که با توجه به شرايط سخت فعلي، صادركنندگان تا حدود زيادي موفق به رفع تعهد ارزي خود شدند.در نتيجه بايد ضمن درنظر گرفتن محدوديت ها با تساهل و اغماض بيشتري نسبت به كساني كه تاكنون موفق به رفع تعهد ارزي خود نشدند، رفتار شود.

سلاح ورزی همچنین با بیان اینکه فعالان اقتصادي به خوبي نسبت به وضع فعلي كشور و نياز آن به ارز آگاه هستند، گفت: در چنین شرایطی، فعالان اقتصادی اين ارز را به چرخه اقتصادی کشور باز مي گردانند. بنابراین با توجه به شرايط موجود، من هم معتقدم كه بازگشت ارز رضايت بخش بوده و اين روند بازگرداني ارز ادامه خواهد داشت.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در عین حال با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بازگرداندن ارز به کشور با مشکلات اجرایی همراه است،  گفت: این مشکلات باعث می‌شود  تا هزینه مبادلاتی افزایش پیدا کند، به‌ویژه  اگر صادرات به برخی مقاصد خاص صورت گرفته شود و رقم موردنظر هم از یک سقفی بالاتر باشد هزینه‌های جانبی بیشتر می‌شود

در همین راستا مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در مراسم تجلیل از صادرکنندگان استان بوشهر به دولت پیشنهاد داد که به صادرکنندگان اجازه دهد ارز حاصل از صادرات خود را در مقصد صادرات تحویل دهند و ملزم به تحویل آن در داخل کشور نباشند.

سلاح ورزی بر این باور است که این پیشنهاد رئیس اتاق تهران می‌تواند راهگشای صادرات باشد؛ چراکه استفاده از این روش باعث می‌شود که هجمه‌هایی که علیه صادرکنندگان وجود دارد، از بین برود و  دولت از همان ابتدا به ارزهای صادراتی دسترسی داشته باشد؛ همچنین برای محلی که قرار است این ارز مورد استفاده قرار گیرد، تصمیم بگیرد؛ یعنی آن را صرف واردات کالای اساسی یا نیازهای دیگر نمایید.

 

کد خبر 32294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =