هشدار وزیر نیرو درباره پیمان تجاری اوراسیا

 

رضا اردکانیان وزیر نیرو رویداد «مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا» گفت: نباید اجازه داد تا عضویت در اتحادیه اوراسیا  به سرنوشت پیمان‌هایی چون پیمان اکو و D۸  دچار شود.

به گزارش اگزیم نیوز رضا اردکانیان وزیر نیرو در ابتدای صحبت های خود، گفت: باید بپذیرفت که موضوع توسعه در وهله اول به توسعه منابع انسانی وابسته است و ما زمانی کشوری توسعه یافته می‌شویم که قبل‌تر از آن انسان‌های توسعه‌یافته‌ای شده باشیم.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در ادامه عنوان کرد: زمانی به الگوی عضویت ایران در دو موافقتنامه بین‌المللی شامل سازمان اکو و سازمان D۸ نگاه می‌کنیم، متوجه می شویم که موافقتنامه‌های موفقی نبوده‌اند، اما  هیچ‌گاه نمی‌گوییم ما در این موافقتنامه‌ها موفق نبوده‌ایم چون از عادت با هم کار کردن، فرار کرده‌ایم و در سازمان‌هایی شدیدا بخشی‌شده و جدا از هم فعالیت داشته‌ایم.

اردکانیان با بیان اینکه من در وزارت نیرو دلایل زیادی در خصوص ناکامی در بالا بودن شدت مصرف انرژی یا پایین بودن راندمان مصرف آب کشاورزی یا شاخص‌هایی از این دست، می‌توانم ارائه دهم، اظهار کرد:  اما اگر در چند دستگاه به هم پیوسته فعال شویم، می‌فهمیم چنانچه در موافقتنامه اوراسیا، این پیوستگی رخ ندهد، باز هم مانند موافقتنامه‌های قبلی با عدم موفقیت روبرو می‌شویم.

براساس اظهارات اردکانیان، عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا به شکل آزمایشی از پنجم آبان ماه آغاز شد و باید بپذیریم که هم دولت و هم بخش خصوصی با یکدیگر پیوستگی داشته و کاری کنند تا این موافقتنامه به سرنوشت موافقتنامه‌های قبلی دچار نشود.

او در ادامه با بیان اینکه«روسیه»به عنوان بازیگر عمده اتحادیه اوراسیا و «ارمنستان» به عنوان تنها عضو این اتحادیه که با ایران مرز زمینی دارند،  گفت: به دستور رئیس‌جمهور در اولویت افزایش فعالیت‌های تجاری و سطح هماهنگی‌ها با این اتحادیه قرار دارند.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه همچنین اظهار کرد:‌ تاکنون میزان قابل توجهی از زمان را از دست داده‌ایم، چراکه به ظرفیت‌های کشور نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که باید به روند کار سرعت بیشتری دهیم.

وزیر نیرو در ادامه به بیان این موضوع پرداخت که در آخرین مذاکره‌ای که من به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه و همچنین وزیر انرژی این کشور به عنوان رئیس کمیسیون مشترک با ایران در هفته گذشته داشتیم، توافق کردیم تا اواخر خرداد و اوایل تیر سال آینده، کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه در نقطه‌ای خارج از مسکو و نزدیک به ایران برگزار شود.

او همچنین با اشاره به مشکلاتی که تحریم برای کشور ایجاد کرده است، بیان کرد: نباید این موضوع سبب شود تا مسائلی که ربطی به تحریم‌ها ندارد، مانند سازوکارهای بخشی‌شده دستگاه‌ها، زیر این مشکلات پنهان شود.

اردکانیان دربخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد نزدیک به اوراسیا و همسایگی با بنادر اوکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه در اولویت افزایش ارتباطات تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه قرار دارد، تصریح کرد: بندر آستارا نیز با توجه به منطقه ویژه اقتصادی بودن آن و اتصال ریلی، زمینی و دریایی به بنادر آستارا و باکو آذربایجان، از موقعیت خوبی برخوردار بوده و ۸۰ درصد مبادلات تجاری ما با روسیه از طریق بندر آستارا انجام می‌شود.

براساس آمار اعلامی اردکانیان، از مناطق آزاد کشور طی ۶ سال گذشته ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

وزیر نیرو  در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران، با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا در توسعه روابط اقتصادی ایران  با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا  در اظهاراتی عنوان کرد: در این زمینه گفت‌وگوهایی که با مقامات سیاسی کشورهای عضو این اتحادیه از سوی ما صورت گرفته، به عزم جزم آنها برای ارتباط با ایران و تثبیت این پیمان پی برده‌ام.

او همچنین حضور ایران در اتحادیه اوراسیا را اولین مشارکت کشورمان در یک موافقتنامه بزرگ بین‌المللی که ۴۰ کشور مانند هند در صف عضویت آن هستند، دانست و بیان کرد: بازار هدف این اتحادیه با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر در صورت اجرایی و عملیاتی شدن می‌تواند ما را از فشار تحریم‌ها رها کرده و در اشتغال مؤثر باشد.

 

 

 

 

 

کد خبر 32354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =