تداوم برنامه های مراقبتی و حمایتی از صادرکنندگان

به گفته دکتر علی صالح آبادی بانک توسعه صادرات ایران در سال ۹۸، توان و ظرفیت های حمایتی خود را برای مراقبت از مشتریان در سه بخش حمایت ها و مراقبت های اعتباری، حمایت ها و مراقبت های ارزی و بین المللی و مراقبت از مشتریان با رویکرد بانکداری باز در شرایط تحریم متمرکز کرده و با جدیت این روند را ادامه می دهد.

دکتر علی صالح آبادی در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به ارائه گزارش عملکرد این بانک پرداخت و گفت: این بانک در سال 98 ظرفیت های حمایتی خود را برای مراقبت از مشتریان  در سه بخش حمایت ها و مراقبت های اعتباری، حمایت ها و مراقبت های ارزی و بین المللی و مراقبت از مشتریان با رویکرد بانکداری باز در شرایط تحریم متمرکز کرده است و مصرانه این روند را ادامه خواهد داد.

 مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ادامه افزود: سیاست های اعتباری این بانک با اولویت تامین سرمایه درگردش برای بنگاه های صادراتی و یا واحدهای تولیدی دارای ظرفیت صادراتی قرار داده است و در این راستا اقدام به اعطای تسهیلات تولیدی و صادراتی با حداقل نرخ سود کرده است.

 وی اظهار داشت: با جذب منابع از صندوق توسعه ملی و تلفیق آن با منابع بانک تسهیلاتی با نرخ متوسط 14.5 درصد در اختیار مشتریان صادرات محور بانک قرار گرفته است؛ طی سال گذشته و امسال توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان شده و با تفاهم نامه های صورت گرفته با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پس از معرفی شرکت های ذی صلاح از سوی معاونت، تسهیلات ارزان قیمت با نرخ 12 درصد در اختیار شرکت های دانش بنیان و نوآور قرار خواهد گرفت.

 صالح آبادی در ادامه به دستاوردهای بانک در حوزه بین الملل پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت بازار کشورهای همسایه بسته خدمات ارزی برای 15 کشور همسایه تدوین و همچنین امکان خرید ارز اسکناس صادرکنندگان به صورت نامحدود به نرخ سامانه سنا فراهم شد.

به گفته مدیر عامل بانک توسعه صادرات علی رغم شرایط سخت و فشارهای بین المللی، توانسته ایم از گردنه سخت محدودیت های ناشی از تحریم عبور کنیم؛ با برگزاری نشست های مشاوره تخصصی درحوزه های مختلف با حضور کارشناسان، آموزش، اعتبارات و بین الملل در شعب سراسر کشور توانسته ایم راهکارهای مناسبی را به مشتریان عرضه کنیم.

 وی در ادامه این نشست به شرح عملكرد اعتباري بانک توسعه صادرات ایران پرداخت و گفت: تسهيلات پرداختي در بخش ارزي و ريالي در 9 ماهه سال جاري معادل 58 هزار و 500 ميليارد ريال، تسهيلات پرداختي به شركت‌هاي دانش بنيان معادل يك هزار و 200 ميليارد ريال با رشد 21 درصدي نسبت به 9ماهه سال گذشته، رشد 24 درصدي در اعطاي تسهيلات ريالي در نه ماهه سال 1398 نسبت به زمان مشابه در  راستاي حمايت از واحدهاي توليدي صادراتي، اعطاي مبلغ پنج هزار و 280 ميليارد ريال به شركت­هاي كوچك و متوسط در راستاي حمايت از بنگاه‌هاي توليدي كوچك و متوسط، وصول مبلغ يك هزار و 250 ميليارد ريال مطالبات غيرجاري بالاي 5 ميليارد ريال بوده است.

 صالح آبادی با اعلام این خبر که پتروشیمی بوشهر تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد گفت:تأمين مالي 2.2 میلیارد یورویی شركت پتروشيمي بوشهر از سال 94 آغاز شد که اسفند ماه جاری راه اندازی می شود؛ این طرح از طریق فاینانس خارجی و با عاملیت بانک توسعه صادرات ایران  و مشارکت بانک صنعت و معدن تامین مالی شده و با راه اندازی آن بیش از 3 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می شود که 95 درصد آن صادراتی است.

علی صالح آبادی به اهمیت نقش طرح های پتروشیمی در ارزآوری برای کشور اشاره کرد و گفت: به غیر از پتروشیمی بوشهر 2 میلیارد دلار پروژه در حال اجرا داریم.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز اعطاي تسهيلات به طرح‌هاي­ شركت فولاد كاوه جنوب كيش به مبلغ 105 ميليون يورو و 25 ميليون يورو (مبلغ مصوبات به ترتيب 109 ميليون يورو و 25 ميليون يورو)، اعطاي تسهيلات به طرح مجتمع فولاد اردكان به مبلغ 46 ميليون يورو و 35 ميليارد ريال (مبلغ مصوبه 52.5 ميليون يورو و 35 ميليارد ريال)، اعطاي تسهيلات به طرح شركت پتروشيمي گچساران به مبلغ 61 ميليون دلار(مبلغ مصوبه 220 ميليون يورو)، اعطاي تسهيلات به طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار توسط شركت آريا بنادر ايرانيان به مبلغ 44 ميليون دلار(مبلغ مصوبه 334 ميليون دلار) و ده ها پروژه صادرات محور دیگر از طرح های تامین مالی شده توسط بانک توسعه صادرات ایران است.

 مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران به تشریح  برنامه چشم انداز 5 ساله بانک به منظور ارائه خدمات پيشرو در زمينه بانکداري شرکتي پرداخت و گفت هدف ما افزايش تعداد مشتريان به منظور گسترش فعاليت بانک در اين حوزه است و خوشبختانه خدمات متنوع بانك توسعه صادرات در 40 شعبه بانك براي مشتريان ارائه مي شود.

 صالح آبادی آخرین اقدامات بانک در حوزه تعهدات ارزی تشریح کرد و گفت: پيگيري و پايش تعهدات ارزي وارد كنندگان به منظور تسويه تعهدات ارزي وارداتي مشتريان بانك در دستور کار بوده است و لازم به ذکر است اين بانك فاقد مشتريان داراي تعهد ارزي ايفا نشده وارداتي بالاي 30% است و فرایند پيگيري ايفاي تعهدات صادراتي مشتريان به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي به کشور کماکان ادامه دارد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اظهار امیدواری از روند کسب درآمد ارزی از محل صادرات غیر نفتی گفت: پیش بینی ما در آغاز تحریم های بکجانبه بین المللی و تشدید آن، رفع نیاز ارزی کشور از محل صادرات غیر نفتی بود و خوشبختانه با استقرار نسبی انظباط مالی و مدیریت ارزی کشور در حوزه واردات این مهم تا حد بسیار زیادی محقق شده است.

 

 

کد خبر 32356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =