شورای عالی صادرات به زودی برگزار می‌شود

محمود بازاری ضمن اعلام خبر برگزاری شورای عالی صادرات در آینده نزدیک گفت فعلا تا پایان سال قرار نیست صادرات هیچ یک از محصولات کشاورزی ممنوع یا محدود شود.

محمود بازاری از برگزاری شورای عالی صادرات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: فعلا تا پایان سال قرار نیست صادرات هیچ یک از محصولات کشاورزی ممنوع یا محدود شود. سیاست‌ها برای حمایت از تولید و کنترل بازار بیشتر از طریق نرخ تعرفه‌ها انجام خواهد شد. همچنین درباره سال آینده نیز هیچ برنامه‌ای مبنی بر افزایش میزان میزان تعرفه‌ها نخواهیم داشت.

به گزارش اگزیم‌نیوز و به نقل از مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در ۹ ماه منتهی به آذر سال ۱۳۹۸، مقدار صادرات محصولات کشاورزی و صنایع‌غذایی ۵ میلیون و ۷ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۹۹ میلیون دلار است که از نظر وزن ۶/ ۵ درصد و ازنظر ارزش ۶/ ۱۶ درصد کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات ۹ ‌ماه منتهی به آذر سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/ ۲۶ درصد کاهش داشته و در مقایسه با متوسط شش سال گذشته (سال‌های ۹۱ تا ۹۷) نیز ۷/ ۹ درصد کاهش دارد. اقلام عمده صادرات محصولات کشاورزی و صنایع‌غذایی شامل انواع میوه‌های درختی به ارزش یک میلیارد و ۲۷۹ میلیون دلار با سهم ۲/ ۳۱ درصد، انواع سبزیجات و محصولات جالیزی (شامل سیب‌زمینی، پیاز و موسیر، گوجه‌فرنگی، انواع کاهو، کلم و سایر سبزیجات تازه یا خشک کرده و همچنین هندوانه، خیار و خربزه) به ارزش ۴/ ۹۲۵ میلیون دلار با سهم ۶/ ۲۲ درصد، شیر و فرآورده‌های آن به ارزش ۹/ ۳۲۵ میلیون دلار با سهم ۸ درصد، زعفران به ارزش ۶/ ۱۹۹ میلیون دلار با سهم ۹/ ۴ درصد و ماهی و میگو به ارزش ۶/ ۱۶۵ میلیون دلار با سهم ۴ درصد از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع‌غذایی بوده است. حال آینده وضعیت صادرات محصولات کشاورزی در سال آینده افزایش خواهد یافت؟

در همین حال مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در پاسخ به این پرسش درباره عوارض صادراتی به اگزیم‌نیوز گفت: به زودی شورای عالی صادرات با هدف برنامه‌های توسعه صادراتی آغاز به کار خواهد کرد. بحث تعرفه‌ها جز سیاست‌های کلان اقتصادی است که همه ساله درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. درباره افزایش یا کاهش میزان تعرفه‌ها در سال آینده هنوز تصمیمی اخذ نشده است. 

محمود بازاری درباره افزایش یا کاهش میزان ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها اظهارکرد: فعلا تا پایان سال قرار نیست صادرات هیچ یک از محصولات کشاورزی ممنوع یا محدود شود. سیاست‌ها برای حمایت از تولید و کنترل بازار بیشتر از طریق نرخ تعرفه‌ها انجام خواهد شد. همچنین درباره سال آینده نیز هیچ برنامه‌ای مبنی بر افزایش میزان میزان تعرفه‌ها نخواهیم داشت. 

وی با اشاره به اهمیت میزان صادرات تصریح کرد: مقوله صادرات مهمترین محور دولت است. در نظر داریم با ارئه برخی مشوق‌ها تولیدکنندگان را به افزایش میزان صادرات سوق دهیم. امیدواریم که هر سال میزان صادرات کالاهای غیرنفتی افزایش یابد.

 

کد خبر 32361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =