بازخوانی اقتصاد ایران در چهل و یکمین فجر انقلاب

بنا بر اعتقاد تمام اقتصاددانان، چرخ تولید در کشور ما زمانی رونق خواهد گرفت که علاوه بر تامین نیاز داخل، به دنبال حضور در بازارهای جهانی باشیم و حالا تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه تولید و خروج از اقتصاد نفتی مهر تاییدی بر این فرضیه است.

انتهای این کلاف سردرگم به یک بازه ختم می شود که به آن صادرات غیر نفتی گفته می‌شود. سود حاصل از فروش نفت باید از اقتصاد ایران خارج شده و بر ثمره تلاش تولید کنندگان داخلی متکی باشیم.

قدم اول برای دستیابی به این هدف، رونق تولید است که سالهاست تمام مسئولان و اقتصاددانان کشور بر آن تاکید می‌کنند و حتی برای چند سال پیاپی، مقام معظم رهبری نامی از جنس تولید را برای سال در نظر گرفت؛ با اعمال شدن دوبارا تحریم‌ها فرصتی به وجود آمد تا همه برای گسترش تولید داخل همراه شوند.

اما تولید، به تنهایی کفایت نمی‌کند و نیاز به صادرات داریم؛ علی‌رغم تمام بد قولی‌هایی که در حمایت از صادر کنندگان و ارایه مشوق‌های صادراتی وجود داشت، شاهد تلاش‌ها برای گسترش صادرات هستیم.

تشکیل تولیدات صادرات محور در جهت افزایش کیفیت

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تشکیل ستاد تسهیل صادرات اظهار کرد: تمام مسائل حوزه‌های تولید و صادرات در زمینه تامین نیاز داخلی، خارجی و مواد اولیه های مورد نیازکارگاه ها شدیم به طوری که اقدام به تشکیل ستادی مبنی بر پیگیری امر تولیدات صادرات محور کردیم.

او ادامه داد: از جمله این کارگروه‌ها می‌توان به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اشاره کرد که در دو سطح ملی و استانی فعالیت کرده و مشکلات تولیدکنندگان در سراسر کشور را پیگیری می‌کند. این مشکلات از طریق ستاد‌های استانی به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور گزارش شده و با مشارکت نمایندگان سازمان‌ها مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور، اتاق بازرگانی و سایر بخش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر طبقه بندی مشکلات و پیگیری و حل آن‌ها بر مبنای درجه اهمیت، تصریح کرد: پیش از این هم شورای عالی صادرات تشکیل شده بود و امور و مسائل مربوط به حوزه صادرات را پیگیری می‌کرد؛ حالا صحبت‌هایی درباره ستاد تسهیل صادرات و توجه ویژه مشکلات آن‌ها وجود دارد.

اگرچه اغلب وعده‌های داده شده در حمایت از صادرکنندگان محقق نشد اما اخبار جدید رسیده خبر از ورود حمایت‌های نقدی دولت می‌دهند، مشوق‌های صادراتی کژدار و مریض از راه می‌رسند.

تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان برای تولید صادرات محور

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت درباره اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان گفت: ۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است که جزو بسته تشویقی حمایت از صادرت سال ۹۸ محسوب می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این بودجه بخشی از بسته تشویقی در نظر گرفته شده دولت است که به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان از طرف صندوق توسعه ملی در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد؛ در نهایت این مبلغ با همکاری بانک‌های عامل و به صورت تسهیلات در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد.

زادبوم افزود: ارائه این تسهیلات به این صورت است که بانک‌های عامل به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده از طرف صندوق توسعه ملی سرمایه‌گذاری کرده و در نهایت تسهیلات ذکر شده به دست تجار می‌رسد؛ به عبارتی ساده‌تر ۵۰ درصد تسهیلات ارائه شده از طرف بانک و ۵۰ درصد مابقی از طریق صندوق تأمین خواهد شد.مبلغ فوق ظرف دو سال بازگشت داده خواهد شد و بانک‌های عامل تا شهریور سال آینده فرصت خواهند داشت تا با مراجعه به صندوق برای ارائه این تسهیلات اقدام کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت تامین نقدینگی در بخش های مختلف اقتصادی گفت: این مبلغ تا کمتر از دو هفته آینده در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گرفته و بعد از آن بانک‌ها فرصت خواهند داشت تا ضمن تفاهم ،تسهیلات فوق را در اختیار صادرکنندگان قرار دهند.

صادرکنندگان تمام تلاش خود را برای حصور در بازار‌های جهانی به کار گرفته‌اند اما گویی تولید کنندگتن چند قدمی عقب مانده‌اند.

آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تجارت و صادرات نفتی و غیرنفتی بیان‎کرد: در مورد صادرات کالا‌های غیرنفتی از نظر تقاضای خریداران مشکلی نداریم. اما در زمینه تولید باید بررسی شود که آیا می‌توانیم نیاز‌های آنها را برطرف کنیم؟ تامین و بازگشت به موقع ترز هم باید مورد ترزیابی قرار بگیرد.

او ادامه داد: با توجه به شرایطی که اخیرا در کشور به وجود امده است، مشکلی در صادرات وجود ندارد. گرچه اغلب مشکلاتی که در گذشته بخش صادرات را درگیر کرده بود در حال‎حاضر هم ادامه دارد، اما در بحث صادرات، کیفیت کالاهای داخلی هم باید مورد توجه قرار بگیرد؛ تولیدات داخلی باید کیفیت لازم برای رقابت با کالا‌های خارجی را داشته‎ باشد و در بازار‌های داخلی هم به مقدار کافی عرضه شوند.

بغزیان تاکید کرد: کالاهای غیر نفتی بسیاری مثل محصولات کشاورزی، صنایع دستی، سنگ معدن و موارد از این قبیل، بازار خوبی در سطح جهانی پیدا کرده‌اند اما دغدغه بزرگ امروز صادرکنندگان، مشکلات مبادلات ارزی آن‌هاست.

اقتصاد کشور ما اقتصاد کوچکی نیست، ایران ما نوزدهمین اقتصاد جهان را دارد و در دل تمام مشکلات اقتصادی روی پای حود ایستاده است اما فعالان این حوزه کماکان چشم انظار حمایت‌های قول داده شده هستند. مشکلات موجود در حلقه‌های مفقوده تولید و صادرات باید برطرف شوند تا شاهد قدرت گرفتن هر چه بیشتر اقتصاد کشورمان باشیم، تلاش تولید کنندگان ایرانی می‌تواند در نهایت جای اقتصاد نفتی ا با توان تولید داخلی عوض کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 32365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =