تجارت ۷۹ میلیارد دلاری تا بهمن ۹۸

مهدی میراشرفی معتقد است برای اینکه حجم تجارت خارجی ایران در جهان افزایش یابد، باید روند صدور و واردات کالا تسهیل شود.

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک  ایران صبح امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کردبرای اینکه حجم تجارت خارجی ایران در جهان  افزایش یابد، باید روند صدور و واردات کالا تسهیل شود

رئیس کل گمرک ایران با انتقاد از اینکه ایران هیچگاه نقشه تجاری نداشته است، بیان کرد:  از مجموع ۴۵ هزار میلیارد دلار بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل دریایی است و کشورهایی که به آبهای آزاد راه دارند، امکان بالقوه و عجیبی در بهره از تجارت خارجی دارند و آنکتاد هم در دهه ۴۰ اعلام کرده که با توجه به موقعیت جغرافیایی، ایران دارای بخت جغرافیایی است و چند هزار کیلومتر مرز آبی دارد.

ميراشرفي افزود: از این رو همان زمان آنکتاد به ایران پیشنهاد داده که باید در بندرعباس منطقه‌ای ایجاد شود که ترانزیت بار را به عهده کرده و در مرکز کشور نیز شهر فرودگاهی انجام داده تا بتواند ترانزیت مسافر داشته باشد.

رييس کل گمرک ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آمار تجارت خارجی گریزی زد وگفت:  در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری  ۳۹ میلیارد دلار صادرات و در حوزه واردات نیز ۴۰ میلیارد دلار کالا وارد شده است

این در شرایطی است که به گفته این مقام مسوول در گمرک، تنها کشوری که دو کریدور شمال-جنوب و شرق- غرب در آن قطع می‌شود ایران است و باید از این موقعیت به نفع تجارت خارجی کشور استفاده کرد.

میراشرفی، در ادامه با بیان اینکه هر یک روز معطلی محموله از جایی که تولید تا ان یوزر، معادل یک درصد قیمت تمام‌شده، گفت:  هر چقدر معطلی در گمرکات داشته باشیم، هزینه تجارت را بالا برده‌ایم

البته به گفته او،  گمرک ایران دیتای قبل از حمل، دیتای حین حمل و نه اینکه کالاهای مرتبط وارداتی در زمان رسیدن به گمرک در اختیار ندارد. در حالیکه اکنون با توجه به قطعی سوئیفت و ال سی، اطلاعات اندک هم در اختیار گمرک قرار نمی‌گیرد.

او همچنین اظهار کرد: بالای ۱۵۰ میلیون تن صادرات در یازده ماهه صورت گرفته است. در حالیکه سخت ترین شرایط را برای صادرات کالا داریم و به نوعی شرایط فوق حاد است.

او ادامه داد:  ضمن اینکه صادرات نیز ۴ برابر واردات است، اما با این حال باید فعالیت های گمرکی را هم تا حد امکان الکترونیکی کرد.

 

کد خبر 32410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =